Nowe oświetlenie na Jarzębskiego. Widniej na jezdni i chodniku - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

16-11-2020

Nowe oświetlenie na Jarzębskiego. Widniej na jezdni i chodniku

Bielańska ul. Jarzębskiego jest następną, na której zakończyliśmy prace związane z wymianą oświetlenia w ramach programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. W miejsce 20 starych latarni wstawiliśmy 22 nowe. Zamontowaliśmy na nich łącznie 43 ledowe oprawy.

Nowe oświetlenie na ul. Jarzębskiego.

Zadanie programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” to wymiana oświetlenia w miejscach, gdzie jest ono niedopasowane do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Do poprawy w tym roku wytypowaliśmy 13 takich lokalizacji, w których wymiana latarni i lamp była szczególnie oczekiwana przez mieszkańców – 11 ulic i dwa węzły drogowe.

W grafitowym kolorze

Zmiany na ul. Jarzębskiego pod kątem modernizacji oświetlenia ruszyły pod koniec września. Najpierw zostało ułożone okablowanie – przewody w ziemi „schowaliśmy” w specjalnych niebieskich osłonach. Następnie przystąpiliśmy do montażu słupów oświetleniowych. 22 latarnie w grafitowym kolorze zastąpiły dotychczasowych 20 starych konstrukcji w złym stanie technicznym. Dzięki temu zmniejszy się ryzyko wystąpienia awarii oświetlenia.

Kolejnym krokiem była wymiana opraw oświetleniowych, która na początku zeszłego tygodnia zakończyła prace na ul. Jarzębskiego. Na latarniach zawiesiliśmy 43 LED-y. Ich ogromną przewagą jest jaśniejsze światło i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Łączna moc nowych opraw wyniesie 2,5 kW, podczas gdy do rozpoczęcia wymiany oświetlenia było 6,5 kW.

21 słupów wyposażyliśmy w dwie oprawy – po jednej skierowanej na jezdnię i chodnik. Dzięki temu poprawiło się bezpieczeństwo pieszych. Przechodnie na ul. Jarzębskiego są teraz lepiej oświetleni już nie tylko w sąsiedztwie przejść, gdzie w 2017 r. zamontowaliśmy latarnie 6-metrowe z oprawami dedykowanymi „zebrom”.

 

Poprawiamy widoczność po zmroku

Ul. Jarzębskiego jest piątą, na której zakończyła się wymiana oświetlenia w ramach programu „SOWA”. Pozostałe, gdzie związane z tym prace są lub do niedawna były prowadzone, to: Stryjeńskich, Szczęśliwicka, Sosnkowskiego, Lektykarska, Przy Agorze, Krucza, Jagiellońska, Trocka wraz z Borzymowską, Sokratesa i Płowiecka. Przy dwóch węzłach – Trasy Łazienkowskiej z Wałem Miedzeszyńskim i Wisłostradą – nowe lampy zostały zamontowane w październiku.

Ale oświetlenie wymieniamy nie tylko realizując program „SOWA”. Przy wielu ulicach montaż nowych latarni bądź opraw prowadzony jest w ramach kompleksowej modernizacji oświetlenia w mieście. Przykładem choćby ul. Lucerny, gdzie od października jaśniej po zmroku jest na odcinku od Wapiennej do Mrówczej. Do tego dochodzą tunele – w tym roku 40 ledowych lamp zastąpiło 87 sodowych w przeprawie pod ul. Puławską na wysokości ul. Rzymowskiego.

Wymiana związana jest nie tylko z poprawą widoczności dla kierowców. Ma na celu także zmniejszyć koszty poboru prądu. Jako Zarząd Dróg Miejskich jesteśmy jednym z większych odbiorców energii elektrycznej w Warszawie, bo odpowiadamy za zasilanie ponad 100 tys. latarni ulicznych w całym mieście i ok. 700 sygnalizacji świetlnych. Ponieważ ceny prądu rosną, sukcesywna wymiana oświetlenia sprawia, że ograniczamy koszty.

W tym celu w lipcu ogłosiliśmy przetarg na kompleksową wymianę 38,5 tys. opraw oświetleniowych na ledowe na podległych nam drogach do końca 2022 r. Pod koniec września otworzyliśmy oferty – zgłosiło się 6 firm. Wciąż analizujemy propozycje, by wybrać jak najkorzystniejszą.

Łącznie wymienimy ponad 43 tys. opraw – osobne zamówienie obejmie oświetlenie na ulicach w obszarach zabytkowych oraz na wysokich masztach na węzłach drogowych.

Celem programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” jest wymiana starego oświetlenia niedopasowanego do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Jednolite, lepiej świecące, trwalsze i precyzyjnie ustawione lampy zapewnią lepszą widoczność na drogach, zmniejszając jednocześnie zjawisko tzw. „zanieczyszczenia światłem”. Dużą zaletą jest znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Według obliczeń przebudowa oświetlenia 13 ulic wykonana w technologii LED przyniesie średnią oszczędność na poziomie 62 proc. Oznacza to roczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej na poziomie ponad 335 tys. zł rocznie. Dodatkowo koszty naprawy i konserwacji nowoczesnych opraw są o wiele niższe, co oznacza, że inwestycja powinna zwrócić się na przestrzeni kilku lat. Oprócz aspektu finansowego ważny jest również wymiar ekologiczny. Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, w tym dwutlenku węgla.

Budżet całego projektu to 12,5 mln zł. Większość tej kwoty (10,8 mln zł) pokryje długoterminowa pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pożyczka zostanie wypłacona w dwóch transzach w 2020 roku i w 2021 roku, a jej spłata ma nastąpić w latach 2021-2026.

Powered by Projectic.pl