Nowe oświetlenie w tunelach Wisłostrady gotowe - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

13-09-2022

Nowe oświetlenie w tunelach Wisłostrady gotowe

Zakończyliśmy wymianę opraw oświetleniowych w tunelach w ciągu Wisłostrady. Zdemontowaliśmy 754 lampy sodowe i zastąpiliśmy je 386 ledowymi, które pozwolą na zmniejszenie poboru prądu o ok. 70 proc. Była to największa od lat modernizacja oświetlenia w przeprawach w Warszawie.

Wymienione oświetlenie Wisłostrady.

Prace trwały od zeszłorocznej jesieni. Rozpoczęły się od montażu puszek łączeniowych oraz kanałów i korytek, w których następnie ukryte zostały przewody. Kolejny krok stanowiła wymiana opraw. Ponieważ roboty modernizacyjne prowadzone były nocami w godz. 22-6, aby w jak najmniejszym stopniu utrudniać ruch, rozciągnęły się w czasie i trwały aż do lata. Ostatni etap polegał na demontażu starej instalacji i okablowania.

368 mniej lamp, a jaśniej i bezpieczniej 

Na czas robót wpływ miała również duża liczba opraw do ściągnięcia. Przed wymianą w tunelu wschodnim Wisłostrady światło zapewniało 370 lamp, a w tunelu zachodnim – 384. Były to łącznie 754 oprawy. Teraz, po modernizacji, wisi już 386 LED-ów (179 w tunelu wschodnim i 207 w tunelu zachodnim). Tunele stały się jaśniejsze, a nowy sprzęt jednocześnie zapewni oszczędności. Wymiana pozwoli na spadek zużycia energii elektrycznej o 1349 MWh (megawatogodzin) w skali roku, czyli o ok. 69 proc. To niezwykle ważne, bo dziś cena energii wynosi 873 zł za 1 MWh (wg stawki jaką ustaliliśmy w zeszłym roku), zaś w przyszłym roku spodziewany jest znaczny jej wzrost – obecnie cena kształtuje się na poziomie ok. 1,8 tys. zł na MWh, czyli wzrosła dwukrotnie od listopada 2021 r., kiedy kontraktowaliśmy energię na 2022 r.

W tunelach zawisły nie tylko nowe główne lampy, zapewniające widoczność kierowcom. Wymieniliśmy również oświetlenie awaryjne i ewakuacyjne, wraz z całą instalacją. Oświetlenie awaryjne wyposażyliśmy w system centralnej baterii, który pozwoli na działanie takiego oświetlenia przez ponad 3 godziny od zaniku zasilania podstawowego.

 

Poprawiliśmy także sterowanie oświetleniem. Dotychczas zapewniana przez lampy sodowe jasność, ustawiana na podstawie światła dziennego panującego na zewnątrz w zależności od pogody (słonecznie, pochmurnie), była zmieniana z dość dużym opóźnieniem. W trakcie modernizacji zainstalowaliśmy specjalne oprogramowanie, które umożliwia zdalny dostęp do systemu sterowania oświetleniem. Dzięki temu kontrolowanie mocy oświetlenia stało się możliwe na bieżąco. Pozwala to na wzmacnianie bezpieczeństwa w tunelach, np. zwiększenie jasności kilku opraw usytuowanych najbliżej tej, która uległa uszkodzeniu.

Temperatura barwowa nowych opraw wynosi 4000K. Dzięki temu zwiększyła się widoczność w tunelach. To również przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa.

 

 

Tunele i przejścia podziemne – 2018-2021 

Wymianę opraw sodowych na ledowe w tunelach i przejściach podziemnych na szerszą skalę rozpoczęliśmy w 2018 r. Od tego czasu do końca 2020 r. zmodernizowane oświetlenie zyskały tunele m.in. pod ul. Marszałkowską (na wysokości ul. Złotej) i Wisłostradą (ul. Krasińskiego), pod Rondem Zesłańców Syberyjskich, a także w ciągu Trasy W-Z, alei Prymasa Tysiąclecia oraz ulic Dźwigowej, Pułkowej czy Gwiaździstej.

W 2021 r. najpierw skoncentrowaliśmy się na dokończeniu wymiany oświetlenia w tunelach w ciągu Trasy Łazienkowskiej. W 2020 r. LED-y zamontowaliśmy w przeprawie przy pl. Na Rozdrożu, a w 2021 r. w trzech kolejnych – pod ul. Marszałkowską, pod rondem Jazdy Polskiej i przy Głównym Urzędzie Statystycznym. Następnie przystąpiliśmy do wymiany oświetlenia w kolejnych przeprawach. Nowe lampy zapewniają jasność kierowcom m.in. w tunelach w ciągu ul. Kasprzaka (przy ulicach Wolskiej i Redutowej) czy pod torami kolejowymi w ciągu al. 4 Czerwca 1989 r. i ul. Cierlickiej.

W sumie w 2021 r. wymieniliśmy oświetlenie w 13 tunelach i pod wiaduktami. Dodatkowo jeden rozświetliliśmy – 2 lampy zamontowaliśmy w przejeździe pod torami kolejowymi na ul. Cegielnianej. Dzięki temu lepsze światło łącznie daje 289 opraw LED (zamiast 698 opraw sodowych), roczne zużycie energii w tych lokalizacjach spadnie z 1603,4 MWh do 116,6 MWh, a roczny koszt zużytej energii wyniesie ok. 103 tys. zł. Przy koszcie energii elektrycznej wynoszącej za 2022 r. 873 zł brutto za 1 MWh, rocznie zaoszczędzimy aż ok. 1,3 mln zł.

Tunele i przejścia podziemne – 2022 

W tym roku przed wakacjami zakończyliśmy wymianę oświetlenia w tunelu pod torami kolejowymi oraz ulicami Patriotów i K. Szpotańskiego w ciągu ulic Zwoleńskiej i Żegańskiej. To przeprawa, w której przed modernizacją świeciły 133 lampy sodowe zużywające rocznie 285,58 MWh energii elektrycznej. Teraz jasność zapewnia 76 LED-ów o łącznej mocy 2,58 kW. W ciągu roku będą potrzebować tylko 22,60 MWh prądu. Tym samym, przy jednoczesnej poprawie widoczności, jego zużycie spadnie rocznie aż o 262 MWh, co oznacza, że kwota do zapłaty (przy stawce 873 zł brutto za energię elektryczną w 2022 r.) zmniejszy się z 266 tys. zł do 21 tys. zł, a oszczędność wyniesie 92 proc.

Wymiana lamp w tunelu jezdnym zakończyła nasze prace w ciągu ulic Żegańskiej i Zwoleńskiej. Rozpoczęliśmy je w zeszłym roku, modernizując oświetlenie w przeprawie dla pieszych. 38 opraw sodowych zamieniliśmy na 39 ledowych, które w ciągu roku zużyją 11 MWh, o 13 MWh mniej niż „sody”. Zapewnią więc oszczędność na poziomie ok. 54 proc.

Powered by Projectic.pl