Nowe światła w 17 lokalizacjach - ogłosiliśmy przetarg na projektowanie - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

28-10-2022

Nowe światła w 17 lokalizacjach – ogłosiliśmy przetarg na projektowanie

Ogłosiliśmy ponowny przetarg na zaprojektowanie nowych sygnalizacji świetlnych. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione ze względu na zbyt wysokie oferty. Zakres projektowy ma być nieco szerszy - w planie mamy 17 lokalizacji, które chcemy osygnalizować. Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 13 skrzyżowań z zebrami.

Zielone światło sygnalizacji.

Bezpieczeństwo pieszych na przejściach poprawiamy na wiele sposobów. Najczęściej budujemy azyle dla pieszych, montujemy progi zwalniające, wynosimy przejście do poziomu chodnika, doświetlamy przejście lub budujemy sygnalizację świetlną. To, jakie rozwiązanie wdrażamy w terenie, zależy od rekomendacji audytorów, którzy w latach 2016-2020 sprawdzili 4093 nieosygnalizowane zebry w mieście.

Montaż sygnalizacji świetlnej jest jednym ze skuteczniejszych sposobów poprawy bezpieczeństwa. Piesi i kierowcy otrzymują jednoznaczną informację, kiedy iść i jechać, a kiedy się zatrzymać. Dlatego najczęściej wyposażamy w nie przejścia przez minimum dwujezdniowe ulice lub znajdujące się na dużych, ruchliwych skrzyżowaniach.

Niektórzy uważają, że światła to podstawowe i jedyne remedium na zagrożenia w danym miejscu. Jednak sygnalizacja nie jest panaceum. Przede wszystkim nie pozostaje bez wpływu na płynność ruchu. Zmusza pieszego do czekania na zielone światło, nie zatrzymuje też rozpędzonych samochodów, których kierowcy albo uważają, że zdążą na żółtym świetle, albo ignorują świecące się już czerwone. Ponadto jest drogim rozwiązaniem. Dlatego budujemy ją tam, gdzie naprawdę jest niezbędna, a audytorzy nie zaproponowali alternatywnego rozwiązania.

Będą kolejne sygnalizacje

Takich miejsc na mapie miasta jest jednak sporo. W planie mamy 17 lokalizacji, które chcemy osygnalizować. Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 13 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie i ruchliwe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej. .

Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie nowych sygnalizacji świetlnych. Termin składania ofert mija 24 listopada. Pracownia, którą wybierzemy, będzie miała 180 dni od dnia podpisania umowy na przygotowanie projektów.

Poprzednie postępowanie, które zakładało wprowadzenie zmian w 14 lokalizacjach zostało unieważnione ze względu na zbyt drogie oferty. Przy okazji ogłaszania ponownego przetargu, postanowiliśmy rozszerzyć go o skrzyżowania na ulicach Krasińskiego (przy Czarnieckiego), Puławskiej (Jagielska-Drumli), Gierdziejewskiego (przy Posag 7 Panien) oraz al. Krakowskiej (przy Bakalarskiej)

Poniżej tabela ze szczegółowymi informacjami i oceną w audycie bezpieczeństwa przejść dla pieszych:

UlicaSzczegółowa lokalizacjaOcena w audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych
al. Dzieci Polskich
przejście dla pieszych na wysokości wlotu ul. Kossakowskiego (to przejście zostało przez nas wskazane do osygnalizowania, a zebra nieopodal, na wysokości ul. Dzięcieliny, do likwidacji; ostateczną decyzję podejmie Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym)ocena 1
al. Dzieci Polskich
skrzyżowanie z ul. Czarnołęckąprzejście przez al. Dzieci Polskich - ocena 1
al. Dzieci Polskich
skrzyżowanie z ul. Bielszowickąprzejście przez al. Dzieci Polskich - ocena 0
ul. Banacha
przejście dla pieszych blisko wlotu ul. Binieckiego (zebra naprzeciwko szpitala, bardzo popularna wśród pieszych)ocena 3
ul. Banacha
skrzyżowanie z ul. Pasteuraprzejście przez ul. Banacha - ocena 4
ul. Branickiego
skrzyżowanie z ul. Sarmacką (w tym miejscu jest rondo, ale z po otwarciu trasy S2 ruch tutaj znacznie wzrósł i konieczna jest sygnalizacja)przejścia (przez dwie jezdnie) przez ul. Branickiego ocenione na 1, 2, 3 i 3, przejścia przez ul. Sarmacką ocenione na 2, 2 i 2
ul. Maczka
przejście dla pieszych w rejonie ul. Niedzielskiego „Żywiciela”ocena 2 i 2 (przejście przez dwie jezdnie)
ul. Rembielińska
przejście dla pieszych w rejonie posesji nr 8ocena 0 (przez tory tramwajowe) i 4 (przez jezdnię)
ul. Ostrobramska
skrzyżowanie z ul. Poligonową (budowa naziemnego przejścia dla pieszych przez ul. Ostrobramską, najprawdopodobniej po stronie zachodniej skrzyżowania)-
ul. Powstańców Śląskich
skrzyżowanie z ul. Sternicząprzejścia przez ul. Powstańców Śląskich - oceny 2, 2 i 2
ul. Puławska
skrzyżowanie z ul. Romera (jest to ostatnie skrzyżowanie bez sygnalizacji na ul. Puławskiej, z niebezpiecznym lewoskrętem)przejście przez ul. Romera - ocena 2
ul. Krasińskiego
skrzyżowanie z ul. Czarnieckiegoskrzyżowanie z ul. Czarneckiego - w tym miejscu piesi mają do dyspozycji dwa przejścia przez ul. Karasińskiego (po cztery pasy do pokonania) oraz  jedno przez ul. Czarnieckiego. W audycie wszystkie otrzymały bardzo niskie oceny. W najbliższej okolicy znajdują się przystanki autobusowe, budynki mieszkalne i wejście do popularnego parku Żeromskiego.
ul. Woronicza
skrzyżowanie z ul. Spartańskąprzejście przez ul. Woronicza - ocena 0, przejście przez ul. Spartańską - 3
ul. Wólczyńska
skrzyżowanie z ul. Nocznickiego (to mocno obciążone skrzyżowanie, a ruch w okolicy zwiększa się po wybudowaniu kolejnych osiedli)przejście przez ul. Wólczyńską - ocena 5, przejście przez tory tramwajowe - 3, przejście przez ul. Nocznickiego - 3
ul. Puławska
skrzyżowanie z ulicami Jagielską i DrumliPrzebudowa skrzyżowania
ul. Gierdziejewskiego
skrzyżowanie z ul. Posag 7 PanienPrzebudowa skrzyżowania
Al. Krakowska
skrzyżowanie z ulicami Bakalarską i LechickąPrzebudowa sygnalizacji

Powered by Projectic.pl