Bezpieczeństwo pieszych na przejściach poprawiamy na wiele sposobów. Najczęściej budujemy azyle dla pieszych, montujemy progi zwalniające, wynosimy przejście do poziomu chodnika, doświetlamy przejście lub budujemy sygnalizację świetlną. To, jakie rozwiązanie wdrażamy w terenie, zależy od rekomendacji audytorów, którzy w latach 2016-2020 sprawdzili 4093 nieosygnalizowane zebry w mieście.
Montaż sygnalizacji świetlnej jest jednym ze skuteczniejszych sposobów poprawy bezpieczeństwa. Piesi i kierowcy otrzymują jednoznaczną informację, kiedy iść i jechać, a kiedy się zatrzymać. Dlatego najczęściej wyposażamy w nie przejścia przez minimum dwujezdniowe ulice lub znajdujące się na dużych, ruchliwych skrzyżowaniach.
Niektórzy uważają, że światła to podstawowe i jedyne remedium na zagrożenia w danym miejscu. Jednak sygnalizacja nie jest panaceum. Przede wszystkim nie pozostaje bez wpływu na płynność ruchu. Zmusza pieszego do czekania na zielone światło, nie zatrzymuje też rozpędzonych samochodów, których kierowcy albo uważają, że zdążą na żółtym świetle, albo ignorują świecące się już czerwone. Ponadto jest drogim rozwiązaniem. Dlatego budujemy ją tam, gdzie naprawdę jest niezbędna, a audytorzy nie zaproponowali alternatywnego rozwiązania.
Będą kolejne sygnalizacje
Takich miejsc na mapie miasta jest jednak sporo. W planie mamy 17 lokalizacji, które chcemy osygnalizować. Chodzi o 4 przejścia dla pieszych przez jezdnię i 13 skrzyżowań z zebrami. Na liście znalazły się zarówno przejścia przez szerokie i ruchliwe arterie, jak i te przez ulice o charakterze bardziej lokalnym, ale w sąsiedztwie wielu sklepów, szkół i budynków użyteczności publicznej. .
Właśnie ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie nowych sygnalizacji świetlnych. Termin składania ofert mija 24 listopada. Pracownia, którą wybierzemy, będzie miała 180 dni od dnia podpisania umowy na przygotowanie projektów.
Poprzednie postępowanie, które zakładało wprowadzenie zmian w 14 lokalizacjach zostało unieważnione ze względu na zbyt drogie oferty. Przy okazji ogłaszania ponownego przetargu, postanowiliśmy rozszerzyć go o skrzyżowania na ulicach Krasińskiego (przy Czarnieckiego), Puławskiej (Jagielska-Drumli), Gierdziejewskiego (przy Posag 7 Panien) oraz al. Krakowskiej (przy Bakalarskiej)
Poniżej tabela ze szczegółowymi informacjami i oceną w audycie bezpieczeństwa przejść dla pieszych:
Ulica | Szczegółowa lokalizacja | Ocena w audycie nieosygnalizowanych przejść dla pieszych |
---|---|---|
przejście dla pieszych na wysokości wlotu ul. Kossakowskiego (to przejście zostało przez nas wskazane do osygnalizowania, a zebra nieopodal, na wysokości ul. Dzięcieliny, do likwidacji; ostateczną decyzję podejmie Biuro Zarządzania Ruchem Drogowym) | ocena 1 | |
skrzyżowanie z ul. Czarnołęcką | przejście przez al. Dzieci Polskich - ocena 1 | |
skrzyżowanie z ul. Bielszowicką | przejście przez al. Dzieci Polskich - ocena 0 | |
przejście dla pieszych blisko wlotu ul. Binieckiego (zebra naprzeciwko szpitala, bardzo popularna wśród pieszych) | ocena 3 | |
skrzyżowanie z ul. Pasteura | przejście przez ul. Banacha - ocena 4 | |
skrzyżowanie z ul. Sarmacką (w tym miejscu jest rondo, ale z po otwarciu trasy S2 ruch tutaj znacznie wzrósł i konieczna jest sygnalizacja) | przejścia (przez dwie jezdnie) przez ul. Branickiego ocenione na 1, 2, 3 i 3, przejścia przez ul. Sarmacką ocenione na 2, 2 i 2 | |
przejście dla pieszych w rejonie ul. Niedzielskiego „Żywiciela” | ocena 2 i 2 (przejście przez dwie jezdnie) | |
przejście dla pieszych w rejonie posesji nr 8 | ocena 0 (przez tory tramwajowe) i 4 (przez jezdnię) | |
skrzyżowanie z ul. Poligonową (budowa naziemnego przejścia dla pieszych przez ul. Ostrobramską, najprawdopodobniej po stronie zachodniej skrzyżowania) | - | |
skrzyżowanie z ul. Sterniczą | przejścia przez ul. Powstańców Śląskich - oceny 2, 2 i 2 | |
skrzyżowanie z ul. Romera (jest to ostatnie skrzyżowanie bez sygnalizacji na ul. Puławskiej, z niebezpiecznym lewoskrętem) | przejście przez ul. Romera - ocena 2 | |
skrzyżowanie z ul. Czarnieckiego | skrzyżowanie z ul. Czarneckiego - w tym miejscu piesi mają do dyspozycji dwa przejścia przez ul. Karasińskiego (po cztery pasy do pokonania) oraz jedno przez ul. Czarnieckiego. W audycie wszystkie otrzymały bardzo niskie oceny. W najbliższej okolicy znajdują się przystanki autobusowe, budynki mieszkalne i wejście do popularnego parku Żeromskiego. | |
skrzyżowanie z ul. Spartańską | przejście przez ul. Woronicza - ocena 0, przejście przez ul. Spartańską - 3 | |
skrzyżowanie z ul. Nocznickiego (to mocno obciążone skrzyżowanie, a ruch w okolicy zwiększa się po wybudowaniu kolejnych osiedli) | przejście przez ul. Wólczyńską - ocena 5, przejście przez tory tramwajowe - 3, przejście przez ul. Nocznickiego - 3 | |
skrzyżowanie z ulicami Jagielską i Drumli | Przebudowa skrzyżowania | |
skrzyżowanie z ul. Posag 7 Panien | Przebudowa skrzyżowania | |
skrzyżowanie z ulicami Bakalarską i Lechicką | Przebudowa sygnalizacji |