Zakończony w 2020 r. audyt wszystkich 4093 przejść bez sygnalizacji w Warszawie pozwolił na ich dokładne sprawdzenie pod kątem bezpieczeństwa. Dał nam odpowiedź, co powinniśmy na nich poprawić – w pierwszej kolejności na 481 zakwalifikowanych do szybkiego działania, ocenionych przeważnie na 0, 1 i 2 w sześciopunktowej (od 0 do 5) skali.
Zmiany na podstawie audytu wdrażamy od 2016 r., kiedy pod lupę trafiły pierwsze zebry. Do każdej lokalizacji podchodzimy indywidualnie. Sposób na poprawę bezpieczeństwa wybieramy na podstawie zaleceń audytorów – osobno dla każdego przejścia sporządzili raport, w którym je opisali i wskazali, jak na nich należy poprawić bezpieczeństwo.
Prędkość i torowisko
Zaproponowane rekomendacje systematycznie wdrażamy. Prace właśnie zakończyliśmy na przejściu przez al. W. Reymonta na wysokości ul. Żbikowianka. Wybudowaliśmy na nim sygnalizację świetlną. Nowe światła usprawniły przedostanie się na drugą stronę ulicy. Pokonywanie pasów stało się bezpieczniejsze, co bardzo ważne, bo zebra jest popularna – skraca drogę do pobliskich licznych punktów usługowych oraz dużych osiedli mieszkaniowych.
Sytuacja w tym miejscu wymagała poprawy również ze względu na usytuowanie ocenionych na 2 pasów. Audytorzy zwrócili uwagę, że największym problemem była prędkość, jaką kierowcy rozwijali w al. W. Reymonta przed zebrą, ze względu na długie i proste odcinki alei po dwa pasy ruchu w każdą stronę. „Wielu kierowców decyduje się wyprzedzać w rejonie przejścia, które jest dodatkowo trudne do przekroczenia ze względu na przedzielające drogę torowisko tramwajowe. Może w takiej sytuacji dojść do potrącenia pieszego” – napisali w karcie sprawdzonego przejścia. Dlatego właśnie rekomendowali budowę sygnalizacji świetlnej.
KOR i inne ulice
Kilka dni temu zakończyliśmy wyposażanie w sygnalizację przejścia dla pieszych przez ul. Komitetu Obrony Robotników przy wlocie ul. Radarowej. Instalacja świateł w tej lokalizacji również była podyktowana audytem i poprawą bezpieczeństwa. Piesi w tym miejscu, chcąc dostać się np. na pobliski przystanek autobusowy, muszą pokonać w sumie 4 pasy ruchu. Budowa sygnalizacji świetlnej uspokoiła ruch na długiej, prostej drodze i pozwoliła pieszym na bezpieczne przedostanie się na drugą stronę ulicy. Przy okazji przebudowany został istniejący formalnie ciąg pieszo-rowerowy po południowej stronie ul. KOR.
Budowa świateł na przejściach w obu miejscach rozpoczęła się jeszcze w 2022 r. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy wiele „sygnalizacyjnych” inwestycji. Światła powstały na przejściach dla pieszych przez ul. Człuchowską (na wysokości ul. Okolicznej), przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego), przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c), na skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, a także na zebrach przez ul. I. Gandhi – przy uli. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi. Na początku bieżącego roku sygnalizacja zaczęła sterować ruchem na przejściu dla pieszych przez ul. F. Płaskowickiej przy ul. L. Hirszfelda. Na ukończeniu jest budowa świateł na przejściu przez ul. Górczewską na wysokości ul. Budy.