Duża zmiana, wiele elementów
Teraz wybrana w przetargu warszawska firma Wegarten ma za zadanie budowę wydzielonej drogi rowerowej od Dworca Gdańskiego do skrzyżowania z ulicą Nowolipki. Ta trasa odmieni podróżowanie rowerem do i z centrum. Leży bowiem na logicznym ciągu biegnącym przez kilka dzielnic – od Bielan, przez Żoliborz i Śródmieście, aż po Mokotów. Przetarg obejmuje również remont chodników, przebudowę całego szeregu starych sygnalizacji świetlnych oraz wprowadzenie nowej zieleni.
Jego elementem jest też przedłużenie pasów rowerowych na równoległej do ulicy Bonifraterskiej oraz łączniki pomiędzy obiema częściami, który prowadzić będzie ulicą Muranowską. Oprócz tego wykonawca ma również zbudować rowerową “odnogę” głównej trasy, która będzie biec wzdłuż Ogrodu Krasińskich między skrzyżowaniem z ulicą Anielewicza, a rejonem stacji metra na wysokości ulicy Długiej. Zieloną “kropkę nad i” tego dużego zadania stanowić będzie rozpłytowanie na prostopadłej ulicy Świętojerskiej. Oznacza to zwiększenie trawników poprzez likwidację zbędnych betonowych powierzchni.
Pierwsze prace
Na pierwszy ogień idą dwa ostatnie elementy, czyli rozpłytowanie na ulicy Świętojerskiej oraz krótka droga rowerowa na odcinku Anielewicza – Długa. Te prace właśnie się rozpoczęły i będą toczyć się przez całą jesień. Na ulicy Świętojerskiej lepsze warunki do życia i wzrostu uzyska szpaler drzew rosnących wzdłuż ulicy po północnej stronie płotu Ogrodu Krasińskich. Szczelnie obudowane kostką brukową misy drzew zostaną powiększone i połączone ze sobą. Zostanie też posadzonych pięć nowych drzew. Pojawią się też cztery ogrody deszczowe. Będą zbierać nadmiar wody opadowej, wprowadzając ją z powrotem do ekosystemu.
Pierwszy krótki odcinek będzie gotowy jeszcze w tym roku. Następnie po przerwie zimowej rozpoczną się prace nad główną trasą, czyli po zachodniej stronie ulicy Andersa na odcinku Dawidowicza (rej. Dworca Gdańskiego) – Nowolipki, wraz z przejazdami rowerowymi na wszystkich skrzyżowaniach po drodze. Docelowo w drugim etapie, który jest przygotowywany osobno, wykonany zostanie ostatni brakujący odcinek, czyli Nowolipki – plac Bankowy (rej. kina Muranów).
Rowerem od placu do placu
Już teraz ciąg plac Bankowy – Marszałkowska – Waryńskiego to 4 kilometry spójnej wydzielonej trasy rowerowej biegnącej przez ścisłe centrum. Pierwszy etap prac na ulicy Andersa dołoży do tego kolejne 1,5 kilometra, licząc wraz z drogą rowerową na wiadukcie nad ulicą Słomińskiego, która obecnie odcięta jest od reszty sieci. Równolegle trwa już projektowanie przedłużenia trasy na północ, czyli od wiaduktu i dalej w stronę Żoliborza. Celem jest tutaj infrastruktura rowerowa na ulicy Mickiewicza oraz na placu Wilsona. Docelowo od placu Wilsona do placu Unii Lubelskiej powstanie trasa rowerowa o długości 6,5 kilometra. W dłuższej perspektywie ważnym zadaniem jest też przebudowa najstarszych odcinków istniejącej drogi rowerowej na ulicy Marszałkowskiej oraz budowa dodatkowej po drugiej stronie tej ulicy.