Etapami wymieniana będzie nawierzchnia od ulicy Smolnej aż do Alej Ujazdowskich, czyli na całym obszarze inwestycji, która obejmuje fragment ulicy Nowy Świat, rondo de Gaulle’a oraz plac Trzech Krzyży wraz z krótkimi odcinkami ulic w jego okolicy. Na pierwszy ogień pójdzie rejon ronda de Gaulle’a. Remont jezdni planowany jest tu na ostatni wakacyjny weekend, czyli od 26 do 28 sierpnia. Szczegóły dotyczące utrudnień i objazdów zostaną podane w osobnym komunikacie w połowie tego tygodnia.
Podstawowym celem inwestycji jest uzupełnienie układu tras rowerowych w Śródmieściu o kluczowy element. Obecnie ciągła trasa rowerowa o długości 15 km biegnąc od granicy Warszawy przez Wilanów i Mokotów urywa się niespodziewanie tuż przed samym placem. Nowy układ dróg rowerowych oraz wyznaczonych na jezdniach pasów rowerowych zapewni połączenie aż do ulicy Nowy Świat za rondem de Gaulle’a, czyli dojazd do odcinka, na którym obowiązuje ograniczenie dla ruchu samochodowego.
Aby móc wprowadzić te zmiany niezbędny jest remont mocno wyeksploatowanych jezdni. Warto pamiętać, że chodniki i oświetlenie zostały już wymienione w poprzednich latach. Wokół placu położone są równe i estetyczne płyty betonowe, a światło zapewniają repliki zabytkowych latarni pastorałów wykonane według wytycznych konserwatora zabytków i wyposażone w energooszczędne diody LED.
Teraz czas na jezdnie. Ich remont pochłonie znaczną część budżetu inwestycji, który wynosi 16,7 mln zł. Za tę kwotę wybrana w przetargu firma Delta wybuduje również sygnalizację świetlną i wyposaży w azyle przejście dla pieszych znajdujące się mniej więcej pośrodku placu, po południowej stronie kościoła św. Aleksandra. To tak naprawdę dwa osobne przejścia prowadzące obecnie odpowiednio przez trzy i cztery pasy ruchu. Zmiana w tym miejscu to realizacja rekomendacji płynących z audytu bezpieczeństwa przejść dla pieszych. Poprawimy znacznie bezpieczeństwo na jednych z ostatnich potencjalnie tak niebezpiecznych przejść w centrum.
Ze względu na lokalizację pętli autobusowej plany remontowe były szczegółowo konsultowane z Zarządem Transportu Miejskiego. Na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi istniejące przystanki rozrzucone dziś po wschodniej stronie placu. W ten sposób znacznie poprawią się przesiadki – pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.