Warszawa od wielu lat wprowadza rozwiązania, które mają zapewnić bezpieczeństwo pieszych. Poprawa infrastruktury drogowej oraz szereg kampanii edukacyjnych przynoszą efekty. W 2018 roku 381 wypadkach pojazdów z pieszymi poszkodowanych zostało 407 osób. Poza 10 lekko rannymi kierowcami lub pasażerami pojazdów, wszystkie pozostałe osoby, które ucierpiały w tych wypadkach to piesi. Łącznie we wszystkich zdarzeniach drogowych poszkodowanych zostało 416 pieszych. Mimo, że liczba tego typu wypadków zmalała w ciągu roku o 7 proc., to wciąż stanowi ponad 1/3 wszystkich wypadków. Ofiary śmiertelne wśród pieszych w 2018 roku to aż 54,5 proc. wszystkich ofiar, choć jest to wynik znacznie lepszy niż rok wcześniej, gdy piesi stanowili ponad 2/3 ofiar. Sytuacja ogólnokrajowa jest jednak gorsza. Liczba zabitych pieszych wzrasta – w 2018 roku na przejściach zginęło o 4,4% więcej osób niż rok wcześniej i aż o 15,9% więcej niż w 2015 roku. Jest to więc jeden z najpoważniejszych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego w całej Polsce.
Dlatego w naszej opinii zmiany legislacyjne są niezbędnym uzupełnieniem wprowadzanych zmian w infrastrukturze drogowej i mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Uwagi, które złożyliśmy mają też na celu zapewnienie najwyższej jakości przygotowywanych przepisów, aby ich późniejsza interpretacja mogła być jednoznaczna dla służb kontrolnych i sądów.
Do 21 lutego Ministerstwo Infrastruktury zbiera uwagi do ustawy mającej poprawić bezpieczeństwo i rozszerzyć pierwszeństwo pieszych na przejściach. Z projektem ustawy można zapoznać się na stronie Rządowego Centrum Legislacji. ZDM złożył już swoje uwagi:
- nadanie pierwszeństwa pieszym nie tylko na przejściu, ale też wchodzącym na przejście (oprócz przejść przez torowisko).
- doprecyzowanie pierwszeństwa pieszych również na drogach dla rowerów.
- wykreślenie zakazu wchodzenia na przejście dla pieszych przed jadący pojazd (pieszy ma obowiązek zachować szczególną ostrożność).
- zatrzymanie prawa jazdy kierowcom za „omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu” oraz „wyprzedzanie na przejściach dla pieszych lub bezpośrednio przed nimi”.