Na Woli pod lupę zostało wziętych 299 zebr bez sygnalizacji świetlnej. 51 w 30 lokalizacjach otrzymało najniższe noty, czyli 0 lub 1 w skali od 0 do 5.
Wśród takich przejść znalazło się to przez ul. Obozową między wlotami ulic Radziwie i Wawrzyszewskiej. Audytorzy, biorąc pod uwagę 30 kryteriów, zebrę przez jezdnię północną ocenili na 0, zebrę przez torowisko tramwajowe – na 2, a zebrę przez jezdnię południową – na 1. Zwrócili uwagę na znaczną prędkość rozwijaną przez kierowców, a jako największe zagrożenie uznali możliwość wyprzedzania. Dodali, że ponieważ na obu jezdniach są dwa pasy ruchu, istnieje duże ryzyko wypadków. „Taka organizacja ruchu sprawia, że jeden kierowca zatrzyma się przed przejściem i ustąpi pierwszeństwa, a drugi na pasie obok tego nie zrobi i potrąci pieszego” – podkreślili.
Postanowiliśmy poprawić bezpieczeństwo przez skrócenie przejść przez obie jezdnie. Zamontujemy wysepki z prefabrykatu na dotychczasowych lewych pasach.
Ze względu na to, że ul. Obozowa od wiaduktu kolejowego, czyli 200 m na zachód od zebry, i tak posiada po jednym pasie na obu jezdniach, płynność ruchu nie zmniejszy się. Kierowcy jadący w stronę al. Prymasa Tysiąclecia będą zjeżdżać z zanikającego pasa wcześniej, a ci, którzy poruszają się w kierunku ul. Górczewskiej, do dyspozycji lewy pas będą mieli nieco później. Jednocześnie piesi zyskają więcej miejsca i po zejściu z peronu przystanku tramwajowego nie będą wkraczali bezpośrednio na pas ruchu.
Poprawione zostanie także zawracanie. Obecnie kierowcy mają do dyspozycji dwie zawrotki – pierwszą między ulicami Radziwie a Wawrzyszewską, a drugą między ul. Wawrzyszewską a wiaduktem kolejowym. Na obu mogą zawracać z jezdni zachodniej na wschodnią i odwrotnie. Spowalnia to ruch, bo zawracający muszą najpierw zatrzymać się przed torowiskiem, a dopiero potem wykonać zaplanowany manewr.
Po zmianach na zawrotce między ulicami Radziwie a Wawrzyszewską możliwe będzie tylko zawracanie z jezdni zachodniej na wschodnią, a na zawrotce między ul. Wawrzyszewską a wiaduktem kolejowym – z jedni wschodniej na zachodnią. Do zawrotek doprowadzą utworzone w tym celu pasy. Dzięki temu zawracające auta nie będą wstrzymywały samochodów jadących prosto.
Wprowadzanie zmian, a więc montaż wysepek, malowanie nowego oznakowania poziomego i wstawianie nowego oznakowania pionowego powinno zakończyć się jeszcze w tym tygodniu.