Audyt w latach 2016-2020 przeszły wszystkie 4093 przejścia bez sygnalizacji świetlnej na drogach ZDM w Warszawie. 481 ocenionych najniżej wskazano do szybkiego działania. Audytorzy zbadali zebry bardzo szczegółowo – przeprowadzili pomiary i obliczenia, biorąc pod uwagę 30 kryteriów. Wśród nich znalazły się m.in. charakterystyka przejścia, organizacja ruchu pojazdów, oznakowanie pionowe i poziome, widoczność czy udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Na ich podstawie ocenili każdą zebrę, dając notę od 0 do 5. Te, które dostały „zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”, zostały zakwalifikowane do priorytetowych działań naprawczych.
Do każdego przejścia zostały przypisane proponowane rozwiązania. Audytorzy polecili te, które ich zdaniem najlepiej wpłyną na bezpieczeństwo pieszych w danym miejscu. To ważne, bo nie musimy działać instynktownie, opierając się wyłącznie na subiektywnych opiniach. Otrzymaliśmy narzędzie, które pozwala nam określić priorytety i działać tam, gdzie da to najlepszy efekt.
Przejścia krótsze i z azylami
Z tą wiedzą podejmujemy pracę w terenie. Co roku od momentu rozpoczęcia audytu rozwiązywaliśmy problemy na najbardziej potrzebujących zmian przejściach. Nie inaczej było w ostatnich dwunastu miesiącach – w 2021 r. bezpieczeństwo poprawiliśmy na kolejnych 63 zebrach.
Na pierwszym miejscu znalazła się ul. Umińskiego. Tam przebudowę przeszło aż na 9 przejść, w tym dwa ocenione na 0 i na cztery z notą 1. Zebry skróciliśmy, dzięki czemu piesi mogą szybciej pokonać jezdnię. Analogiczne rozwiązanie zastosowaliśmy na ul. Meissnera, gdzie bezpieczeństwo poprawiliśmy w 6 lokalizacjach (w 5 audytorzy ocenili przejścia na 0). Ponadto na obu ulicach uporządkowaliśmy parkowanie. Kierowcy nie mają już tam fizycznej możliwości zostawiania aut tuż przed zebrami oraz wyprzedzania w ich rejonie. Podobne zmiany w grudniu zeszłego roku zaczęliśmy wprowadzać na ul. Abrahama – kolejnej ulicy tworzącej tzw. obwodnicę Gocławia.
Również na ul. Mickiewicza skróciliśmy przejścia. W ten sposób bezpieczeństwo poprawiliśmy tam w 8 miejscach (trzy przejścia ocenione na 0, pięć z notą 1). Zmiany wprowadziliśmy przy okazji wdrażania nowej organizacji ruchu w związku z rozszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Dzięki poprawkom piesi stali się też lepiej widoczni dla kierowców, bo uniemożliwiliśmy nieprzepisowy postój w sąsiedztwie przejść. Takie nieprawidłowe parkowanie wyeliminowaliśmy także na ulicach Rakowieckiej (przy Kieleckiej) i Wiatracznej (przy Prochowej).
W kilku miejscach najlepszym sposobem poprawy bezpieczeństwa okazało się wybudowanie azylu dla pieszych. To rozwiązanie zastosowaliśmy m.in. na ulicach Dzieci Warszawy (przy Szancera) i Chłopickiego (przy Boremlowskiej i Makowskiej). W obu przypadkach azyle powstały w ramach likwidacji barier architektonicznych, co wiązało się z szerszymi zmianami w całym otoczeniu – m.in. remontem chodnika i montażem żółtych płyt ostrzegawczych. Z kolei na ul. Płochocińskiej przy przystanku „Cementownia 02” azyl został wybudowany jako część inwestycji deweloperskiej, a na ul. Ostroroga przy budynku nr 35 – przez Zarząd Transportu Miejskiego przy okazji budowy pętli autobusowej.
Problem rozwiązany w ponad 250 miejscach
W 2021 r. 8 przejść zyskało sygnalizację świetlną. W światła wyposażyliśmy m.in. trzy zebry na ul. Marszałkowskiej przy wlotach ulic Senatorskiej i Elektoralnej i dwie na ul. Połczyńskiej przy ul. Lustrzanej. To rozwiązanie wdrożyliśmy tam, gdzie zdaniem audytorów żadne inne nie rozwiązałoby problemu. Zwłaszcza, że zebra obok pl. Bankowego była jedyną w ciągu ul. Marszałkowskiej, na której ruchem nie sterowały światła. Sygnalizacja była też jedyną możliwością poprawy bezpieczeństwa na przejściach przez ul. Wybrzeże Szczecińskie przy ulicach Olszowej i Okrzei, które – dzięki przebudowie nadzorowanej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta – stały się przyjazne dla pieszych.
Audyt bezpieczeństwa był prowadzony w kolejnych dzielnicach począwszy od 2016 r. Równolegle z kolejnymi audytami, wdrażane były również rekomendacje z dzielnic przebadanych na początku. Dzięki temu do tej pory zmiany zgodne z rekomendacjami audytorów wprowadziliśmy na 330 zebrach, w tym 151 „zerach” i „jedynkach” (w 2021 r. pracowaliśmy na 36 „zerach” i „jedynkach”). To oznacza, że już 25 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowane. Kilkadziesiąt kolejnych przejść jest w trakcie przebudowy (w tym zwłaszcza te na ul. Sokratesa i Abrahama) lub projektowania.