Przejścia dla pieszych we Włochach zostały objęte zakończonym w zeszłym roku audytem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Pod lupę zostały tam wzięte 233 zebry bez sygnalizacji świetlnej. 31 w 25 lokalizacjach otrzymało najniższe noty, czyli 0 lub 1 punkt w skali 0-5.
Przejście skrócone, piesi lepiej widoczni
Wśród takich przejść znalazło się to przez ul. Łopuszańską przy wlocie ul. Czereśniowej. Audytorzy, biorąc pod uwagę 30 kryteriów, ocenili je na 0 pkt. – najniższą notą. Zwrócili uwagę na znaczną prędkość rozwijaną przez kierowców, a za największy problem uznali ekran akustyczny po północnej stronie. Ponieważ droga biegnie tam łukiem wklęsłym, ekran w znacznym stopniu ogranicza widoczność. „Kierujący nie mają szans na dostrzeżenie pieszych z odpowiednim wyprzedzeniem” – podkreślili.
Jedną z rekomendacji było zwiększenie pola widoczności. Audytorzy wskazali realizację tego zalecenia na dwa sposoby – poprzez przesunięcie ekranu lub zawężenie przekroju jezdni z dwóch do jednego pasa ruchu w obszarze przejścia. Zaznaczyli, że ponieważ jeden z pasów ruchu kończy się zaraz za przejściem (przed rondem), to przesunięcie jego zamknięcia przed zebrę nie wpłynie na przepustowość ciągu. „W istniejącej organizacji ruchu występuje dodatkowe ryzyko, że pojazdy mogą zmieniać pas ruchu już w obszarze przejścia dla pieszych” – dodali.
Mniej kosztownym, prostszym i szybszym w realizacji sposobem na poprawę bezpieczeństwa okazał się ten drugi. Wygasiliśmy jeden z pasów już ok. 100 m przed przejściem, a tor tego, który został, odgięliśmy w stronę południową. Dzięki temu na jezdni przed zebrą powstało miejsce wyłączone z ruchu, a sama zebra została skrócona. W ten sposób niemożliwe jest wyprzedzanie na przejściu – manewr wyjątkowo niebezpieczny i niejednokrotnie prowadzący do tragedii. Jednocześnie piesi zyskali więcej miejsca, by przed przekroczeniem przejścia dostrzec, czy nie zbliżają się samochody. Kierowcy również są w stanie zauważyć pieszych odpowiednio wcześnie.
Poprawiamy zebry w całym mieście
Audyt przejść dla pieszych objął 4093 przejścia bez sygnalizacji we wszystkich dzielnicach Warszawy. Te ocenione najniżej („zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”) są przez nas sukcesywnie poprawiane pod kątem bezpieczeństwa przechodniów. W latach 2016-2019 problem rozwiązaliśmy na ponad 100, w tym 55 „zerach” i „jedynkach”. Kolejne ponad 150 przejść zostało przebudowane w zeszłym i bieżącym roku, co oznacza, że już ponad 30 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść przeszło metamorfozę poprawiającą bezpieczeństwo.