Piesi bezpieczniejsi na Rakowieckiej. Zmiany w rejonie dwóch przejść - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

05-03-2021

Piesi bezpieczniejsi na Rakowieckiej. Zmiany w rejonie dwóch przejść

Realizujemy program poprawy bezpieczeństwa na drogach. Przed dwoma przejściami dla pieszych na ul. Rakowieckiej zamontowaliśmy wyspy poprawiające widoczność. Wprowadzona zmiana to efekt audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Przejście dla pieszych przy ul. Rakowieckiej.

Przejścia dla pieszych na Mokotowie zostały objęte zakończonym w zeszłym roku audytem brd. Pod lupę zostało tam wziętych 347 zebr bez sygnalizacji świetlnej. 31 w 27 lokalizacjach otrzymało najniższą notę, czyli 0 lub 1 punkt w skali 0-5.

Piesi lepiej widoczni

Wśród takich przejść znalazło się to przez ul. Rakowiecką przy wlocie ul. Kieleckiej. Audytorzy, biorąc pod uwagę 30 kryteriów, ocenili je na 1. Zwrócili uwagę na znaczną prędkość rozwijaną przez kierowców, a jako największe zagrożenie uznali zaparkowane po południowej stronie jezdni samochody, które zatrzymane kilka metrów od zebry ograniczają widoczność. „Kierujący nie mają szans na dostrzeżenie pieszych z odpowiednim wyprzedzeniem” – podkreślili.

Jedną z rekomendacji było uspokojenie strefy przed przejściem. „Należy wzmocnić nadzór nad nieprawidłowym parkowaniem oraz zastosować fizyczne środki uniemożliwiające parkowanie w obszarze wymaganych pól widoczności” – wskazali audytorzy.

Tak też zrobiliśmy. Zamontowaliśmy długie na ponad 10 metrów wyspy z prefabrykatu, które poprawiły widoczność. Dzięki nim zaparkowane samochody już nie stoją tuż przed pasami, a wkraczający na nie piesi czują się bezpieczniej – kierowcy są w stanie zauważyć ich odpowiednio wcześnie.

 

Podobny problem audytorzy zdiagnozowali kilkadziesiąt metrów dalej, przy ul. Opoczyńskiej. Znajdujące się nieopodal przejście przez Rakowiecką ocenili na 0 i polecili je odseparować wyspami od zatrzymanych aut. Tam wyspy zamontowaliśmy po obu stronach jezdni – wcześniej kierowcy parkowali również od strony torów tramwajowych.

 

Poprawiamy zebry w całym mieście

Audyt przejść dla pieszych objął 4093 przejścia bez sygnalizacji we wszystkich dzielnicach Warszawy. Te ocenione najniżej („zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”) są przez nas sukcesywnie poprawiane pod kątem bezpieczeństwa przechodniów. W latach 2016-2019 problem rozwiązaliśmy na ponad 100, w tym 55 „zerach” i „jedynkach”. Kolejne ponad 100 przejść, w tym 57 „zer” i „jedynek”, zostało przebudowane tylko w zeszłym roku, co oznacza, że już ponad 20 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść przeszło metamorfozę poprawiającą bezpieczeństwo. W 2021 r. mamy w planach przebudowę kolejnych 100 przejść, z czego ponad połowa to właśnie te z najniższymi notami.

 

 

Powered by Projectic.pl