Wstępnie wersje projektów organizacji ruchu dla każdej z ulic przedstawiliśmy mieszkańcom na konsultacjach społecznych, które zostały przeprowadzone na przełomie 2021 i 2022 r. Na podstawie zebranych uwag dopracowaliśmy wyjściowe założenia. Projekty zostały też oczywiście uzgodnione z Urzędem Dzielnic Praga-Południe, który na co dzień zarządza większością mniejszych lokalnych uliczek. Cieszy nas, że dzięki zaangażowaniu lokalnej społeczności i urzędu końcowe wersje projektów są bardziej dopracowane i po prostu lepsze.
Wykorzystujemy szansę
Wiele dobrych rozwiązań można wdrożyć samą tylko zmianą organizacji ruchu, bez kompleksowej przebudowy ulicy. Poprawiamy bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych poprzez montowanie azyli, poszerzamy zbyt wąskie chodniki i zwiększamy widoczność eliminując fizycznie możliwość nielegalnego parkowania w rejonie przejść lub skrzyżowań. Azyle pojawią się m.in. na przejściach przez ulicę Mińską. Na tej samej ulicy parkowanie zostanie też częściowo przesunięte na jezdnię oraz zostanie znacznie poprawione bezpieczeństwo na przejściu dla pieszych w rejonie ulicy Głuchej, na wysokości kompleksu mieszkaniowo-biurowego “Soho”.
Zmiany w jednym kierunku
Standardem przy wdrażaniu strefy jest stworzenie możliwie dużej liczby legalnych miejsc postojowych przy jednoczesnym zabezpieczaniu chodników, przejść i skrzyżowań przed kierowcami łamiącymi przepisy. Cel ten udaje się osiągnąć w dużej mierze dzięki zwiększeniu na obszarze przyszłej strefy siatki ulic jednokierunkowych. Dzięki temu udaje się też ograniczyć ruch tranzytowy na lokalnych uliczkach.
Jednokierunkowość czasami pozwala na wyznaczenie zupełnie nowych miejsc. Czasami stanowi zaś po prostu zalegalizowanie w uporządkowanej formie stanu obecnego. Przykładem takiej sytuacji jest chociażby ulica Kamionkowska na odcinku Gocławska – Głucha. Ulica stanie się jednokierunkowa na zachód. Miejsca parkingowe na jezdni zostaną zaś wyznaczone dokładnie tam, gdzie mieszkańcy mogą się ich spodziewać, czyli po południowej stronie, gdzie już teraz rząd zaparkowanych aut i tak utrudniał swobodne poruszanie się w obu kierunkach.
Co do zasady na ulicach jednokierunkowych, istniejących oraz nowych, wprowadzony będzie kontraruch rowerowy, czyli możliwość legalnej jazdy rowerem w obu kierunkach. Takie udogodnienie funkcjonuje już na ponad 100 kilometrach ulic w całej Warszawie. To rozwiązanie bezpieczne – wprowadzane jest na ulicach o ruchu uspokojonym i przy bardzo dobrej wzajemnej widoczności rowerzystów oraz kierowców. Poprawa sytuacji parkingowej nie powinna bowiem odbywać się kosztem pogorszenia warunków ruchu rowerowego. Fakt, że na danej ulicy nie mogą minąć się dwa samochody nie oznacza przecież jednocześnie, że nie może minąć się tam samochód oraz rower.
Parkowanie dla mieszkańców
Ważnym rozwiązaniem opracowanym z myślą o ochronie potrzeb lokalnych społeczności są tzw. strefy B-35, czyli miejsca postojowe tylko dla mieszkańców. Pojawią się licznie na lokalnych uliczkach Saskiej Kępy oraz w kilku miejscach na Kamionku (m.in. ulica Głucha). Strefy te będą dostępne dla posiadaczy abonamentu mieszkańca.
Jeszcze więcej informacji
Naszym standardem przy poprzednich rozszerzeniach strefy była kompleksowa informacja. Nie inaczej będzie w tym przypadku. Po wyborze wykonawcy prac przygotowana zostanie osobna zakładka, na której będą w przystępny sposób opublikowane wszystkie projekty organizacji ruchu wraz z wyszczególnieniem najważniejszych zmian, czyli ruchu jednokierunkowego, przenoszenia parkowania na jezdnię, stref tylko dla mieszkańców etc.
Aktualizacja
Ten artykuł ukazał się pierwotnie w połowie czerwca 2024 r., a następnie został zaktualizowany o nowe istotne informacje na początku lipca 2024 r. (otwarcie ofert).