Po ciężkim sprzęcie nie ma śladu, ulice Umińskiego i Meissnera w nowym wydaniu - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

24-05-2021

Po ciężkim sprzęcie nie ma śladu, ulice Umińskiego i Meissnera w nowym wydaniu

Zmiany na ulicach Meissnera i Umińskiego wprowadzone. Utworzyliśmy tam pasy rowerowe i uporządkowaliśmy parkowanie, co wpłynęło na poprawę bezpieczeństwa w rejonie przejść dla pieszych. Dodatkowo na ul. Meissnera wymieniliśmy nawierzchnię. Jeszcze w tym roku takie same modyfikacje przejdzie ul. Abrahama.

Na tzw. „obwodnicę” Gocławia składa się ciąg ulic Meissnera – Abrahama – Umińskiego – Jugosłowiańska. Jest przecięty ponad 20 przejściami dla pieszych, ponieważ okala gęsto zabudowany teren kilku osiedli mieszkaniowych. Okolica pełna jest więc sklepów i obiektów użyteczności publicznej, w tym szkół podstawowych i przedszkoli. Dlatego zadecydowaliśmy o wprowadzeniu zmian na „obwodnicy”, a na pierwszy ogień poszły ulice Meissnera i Umińskiego.

Katalizatorem zmian okazał się audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego, polegający na sprawdzeniu przejść bez sygnalizacji świetlnej. Łącznie na 24 przejścia (uściślając 12 przejść podwójnych, czyli przez dwie jezdnie) aż 21 zostało ocenionych na 0 lub 1 w 6-punktowej skali. Tym samym okazało się, że w ciągu „obwodnicy” jest niemal połowa potencjalnie najniebezpieczniejszych przejść na Pradze-Południe, bo w całej dzielnicy zebr, które otrzymały takie niskie noty, było łącznie 51.

Bez zastawiania przejść

Poprawę bezpieczeństwa postanowiliśmy wprowadzić poprzez uporządkowanie parkowania. Na ulicach Meissnera i Umińskiego (podobnie jak to wciąż ma miejsce na Abrahama) przekrój był dwupasmowy, choć skrajny prawy pas niemal na całej długości kierowcy wykorzystywali do parkowania. Postanowiliśmy utrzymać taki stan rzeczy, ale w uporządkowanej formie. Przy wyjazdach z dróg osiedlowych skuliśmy asfalt pod wykonanie powierzchni wyłączonych z ruchu. W efekcie powstały zatoki postojowe (na prawych pasach ulic Umińskiego i Meissnera jest po 125 miejsc dla samochodów), dzięki czemu kierowcy zatrzymują teraz auta tak, że nie zastawiają nimi przejść dla pieszych i nie obniżają widoczności.

 

Ponadto po zwężeniu jednopasmowy układ sprawia, że nie ma już fizycznej możliwości wyprzedzania na zebrach. Piesi do pokonania mają teraz krótszy fragment jezdni. Nie stało się tak zaś na wyposażonych w sygnalizację świetlną skrzyżowaniach ul. Meissnera z ulicami Fieldorfa „Nila” i Bora-Komorowskiego. Układ pasów w rejonie skrzyżowań pozostał ten sam, czyli z dodatkowymi pasami do skrętu w prawo.

Dzięki przeprowadzonym pracom piesi zyskali także odnowione chodniki, a w rejonie przejść uzupełniliśmy brakujące płyty z wypustkami i pasy prowadzące. Z kolei rowerzyści mogą się cieszyć z jednokierunkowych pasów rowerowych, które wyznaczyliśmy na obu jezdniach między pasem ruchu a miejscem służącym do parkowania. Zarówno to, jak i stworzenie nowych miejsc parkingowych, stanowiło pomysł mieszkańców wybrany w jednej z edycji budżetu obywatelskiego – projekt zebrał 882 głosy.

Całość dopełniła wymiana nawierzchni na ul. Meissnera. Dotychczasowa była w tak fatalnym stanie, że lepszym rozwiązaniem było położenie nowego asfaltu niż uzupełnianie ubytków i frezowanie kolein.

 

Więcej rowerowych nowości

Podobne zmiany czekają również ul. Abrahama. Gotowa jest już dokumentacja projektowa, niebawem powinniśmy ogłosić przetarg. Chcemy, by prace zakończyły się jeszcze w tym roku.

Jeśli tak się stanie, „obwodnica” Gocławia w znacznej części zapełni się infrastrukturą rowerową – przypominamy, że jesienią zeszłego roku wybudowaliśmy drogę dla rowerów po południowej stronie ul. Jugosłowiańskiej na odcinku między ul. Fieldorfa „Nila” a rondem u zbiegu z ul. Kwiatkowskiego wraz z dwoma dodatkowymi przejazdami rowerowymi na skrzyżowaniu Jugosłowiańskiej, Fieldorfa „Nila” i Meissnera. W planach po 2021 r. jest dociągnięcie urywającej się w połowie ul. Jugosłowiańskiej ścieżki rowerowej do skrzyżowania z ul. Bora-Komorowskiego, a także dobudowanie łączników na ul. Meissnera od powstałych pasów rowerowych do skrzyżowania z ul. Bora-Komorowskiego.

Inwestycje na „obwodnicy” Gocławia stanowią część szerszych zmian, jakie w ostatnim półroczu zaszły w rejonie styku Gocławia i Saskiej Kępy. W ciągu ulic Saskiej i Egipskiej, na odcinku między ulicami Lizbońską a Afrykańską, powstała droga dla rowerów, w którą wyposażyliśmy też ul. Bora-Komorowskiego na odcinku od ul. Abrahama do ul. Fieldorfa „Nila”. Natomiast na skrzyżowaniu ulic Bora-Komorowskiego, Egipskiej i Afrykańskiej przebudowaliśmy sygnalizację świetlną, aby też była dostosowana do ruchu rowerowego.

Powered by Projectic.pl