Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na ulicach Warszawy jest dla nas i dla Biura Polityki Mobilności i Transportu priorytetowym zadaniem. Każdego roku realizujemy szereg inwestycji i działań – szczególnie na rzecz poprawy sytuacji niechronionych użytkowników ruchu: pieszych i rowerzystów. Miniony rok był rekordowy pod tym względem.
Na prace związane z poprawą bezpieczeństwa wydaliśmy ok. 100 milionów złotych. Za te pieniądze uspokoiliśmy ruch na kilkunastu ulicach, budując progi zwalniające, wyniesienia, wyspy i azyle, zainstalowaliśmy dodatkowe oświetlenie blisko 350 przejść, poprawiliśmy widoczność porządkując parkowanie w rejonie przejść i skrzyżowań. Powstało również 20 aktywnych przejść, ostrzegających kierowców o zbliżającym się pieszym, zaś na najbardziej niebezpiecznych i ruchliwych wybudowana została sygnalizacja świetlna.
Stale remontujemy chodniki i jezdnie. Kontynuujemy kompleksowy audyt bezpieczeństwa przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. W 2017 r. audytorzy skupili się na 1069 przejściach m.in. w dzielnicach: Targówek, Mokotów, Ursynów i Bielany. W ciągu dwóch lat udało nam się zbadać 1999 przejść w 7 dzielnicach. Sukcesywnie poprawiamy bezpieczeństwo zgodnie z rekomendacjami audytorów. W 2018 roku audyt obejmie kolejnych 5 dzielnic i 1126 przejść. Po zakończeniu analizy blisko 2000 miejsc nasuwa się wniosek, że głównym zagrożeniem dla bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu jest ograniczona widoczność. Przyczyną jest nagminne parkowanie samochodów w rejonie przejść dla pieszych.
Sukcesywnie wdrażamy zalecenia audytorów, wprowadzając zmiany w organizacji ruchu na kolejnych przejściach. Tym samym staramy się wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa w rejonie “zebr”.
Kampania społeczna “10 metrów” to kolejny zaplanowany element naszych działań w tym zakresie. Skierowana jest do kierowców i ma na celu zwrócić uwagę na zagrożenie wynikające z nielegalnego parkowania samochodów w rejonie przejść dla pieszych.
Oprócz zmian w organizacji ruchu, które już wdrażamy, równolegle chcemy budować świadomość społeczną, że za przepisami prawa przemawiają konkretne i ważne powody.
Uzupełnieniem audytu są prace specjalnej komisji, badającej przyczyny każdego śmiertelnego wypadku na drodze. Komisja złożona z przedstawicieli Policji, Zarządu Dróg Miejskich oraz Biura Polityki Mobilności i Transportu sprawdza m.in. jakie zmiany można wprowadzić na miejscu zdarzenia, aby ograniczyć ryzyko ponownych wypadków. Wszystkie rekomendacje są kierowane do odpowiednich działów ZDM w celu rozpatrzenia i wprowadzenia zmian. Mamy nadzieję, że dzięki temu liczba ofiar śmiertelnych na warszawskich drogach będzie w dalszym ciągu znacząco spadać i spotkania komisji będą się dzięki temu odbywać jak najrzadziej.