Projekt przebudowy skrzyżowania Ostrobramskiej i Poligonowej został przygotowany już pod koniec zeszłego roku. Dzięki temu mogliśmy ogłosić przetarg na wykonanie prac w terenie. Złożyliśmy też wniosek do Rady m.st. Warszawy o przyznanie dodatkowych środków na tę inwestycję. Do postępowania zgłosiło się 5 firm. Ostatecznie wybraliśmy ofertę firmy Traffic Polska opiewającą na nieco ponad 2,5 mln zł. W drugiej połowie lipca podpisaliśmy umowę – od tego momentu wykonawca ma 120 dni na realizację prac. Oznacza to, że prace powinny zakończyć się jeszcze w listopadzie.
Nowe przejście dla pieszych
Projekt przewiduje wybudowanie nowej sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic Ostrobramskiej, Poligonowej i Grenadierów. W zachodniej części skrzyżowania, przez ulicę Ostrobramską wytyczone zostanie nowe przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym. Dziś do dyspozycji pieszych jest tam tylko kładka – rozwiązanie przestarzałe, niewygodne dla wszystkich, którzy mają jakiekolwiek problemy z poruszaniem się, a więc osób starszych, z wózkiem, na wózku, czy z bagażami. Dla komfortu użytkowników wyremontujemy zniszczone chodniki wzdłuż Ostrobramskiej. Wyspy dzielące ul. Ostrobramską i ul. Poligonową zostaną poszerzone do 2,5m.
Nowy przejazd rowerowy powstanie również przy skrzyżowaniu z ulicą Grenadierów. Dodatkowo stworzymy tam drogę rowerową od ulicy Białowieskiej.
Pierwsze prace
Obecnie wykonawca rozpoczął pierwsze prace rozbiórkowe, które są niezbędne do wytyczenia nowego przejścia oraz zapowiadanego remontu chodników. Udało się również ułożyć część nowych krawężników.
Na tym etapie nie przewidujemy większych utrudnień w ruchu kołowym. Jednak ze względu na remont chodnika, obecnie zamknięte jest przejście przez ul. Grenadierów, tuż przy Ostrobramskiej. Piesi kierowani są jednak na zebrę w okolicach Grenadierów 11, którą wyznaczyliśmy w 2022 roku przy okazji przebudowy.
Kładki wychodzą z mody
To, że warszawiacy chętniej korzystają z przejść naziemnych niż kładek widać szczególnie tam, gdzie jest możliwość wyboru. W ostatnim czasie przeprowadziliśmy pomiary ruchu na skrzyżowaniu Czerniakowskiej i Chełmskiej. W tym miejscu przejście naziemne przechodzi tuż obok kładki. Wyniki są jednoznaczne – w popołudniowym szczycie (15:45-16:45) naliczyliśmy w sumie 302 pieszych. Az 272 czyli ponad 90% z nich korzystało z przejścia naziemnego. To pokazuje, że trend odchodzenia od kładek na rzecz przejść naziemnych jest słusznym kierunkiem.
Projekt organizacji ruchu
Ostrobramska Poligonowa - plan sytuacyjny ZDM Yunex (aktualizacja)Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany pod koniec maja 2024 r. i następnie zaktualizowany o nowe istotne informacje w połowie czerwca (otwarcie ofert), na początku lipca 2024 r. (wybór wykonawcy) i pod koniec sierpnia (rozpoczęcie prac).
Zebry na warszawskich drogach
Od dawna wiadomo, że populacja zebr w Warszawie się zwiększa. Przejście przez Ostrobramską dołączy do ponad 100 nowych wyznaczonych od 2014 roku. Nowe zebry powstały już wokół ronda Dmowskiego czy na Emilii Plater. Teraz czas na kolejne miejsca. Przy okazji prac związanych z budową Tramwaju na Wilanów, zburzone zostały kładki przez ulicę Sobieskiego, a w ich miejsce wyznaczone zostaną przejścia naziemne. Do rodziny zebr dołączy też ta przez Wisłostradę na wysokości ul. Karowej.
Razem z zarządcą CH Promenada rozważamy też zastąpienie kładki dla pieszych przez Ostrobramską przy centrum handlowym, skrzyżowaniem z naziemnymi przejściami dla pieszych.