Rowerowy Maj – podsumowanie kampanii - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

17-06-2016

Rowerowy Maj – podsumowanie kampanii

Po raz pierwszy w Warszawie odbyła się pilotażowa edycja kampanii Rowerowy Maj, mająca na celu promowanie ruchu, zrównoważonej mobilności i roweru jako środka transportu.

W Rowerowym Maju wzięło udział 55 szkół, 1370 klas i ponad 33 tysiące uczniów z całej Warszawy. W kwietniu uczniowie wzięli udział w warsztatach przygotowujących do bezpiecznego udziału w akcji. W maju, przez cały miesiąc otrzymywali naklejki za dojazdy do szkoły w sposób aktywny: na rowerze, rolkach czy hulajnodze.

W każdej szkole powołany został szkolny koordynator Rowerowego Maja, który pilnował „obecności” w specjalnym dzienniku. O wygranej szkoły decydowała frekwencja rowerowa, czyli odsetek uczniów (również nauczycieli i pracowników szkoły), którzy w maju docierali do szkoły w sposób aktywny, względem wszystkich uczniów w szkole.

Frekwencja rowerowa w skali całej Warszawy wyniosła 47%, co oznacza, że blisko połowa wszystkich podróży do szkoły odbyła się w sposób aktywny. 24 959 uczniów minimum raz przyjechało do szkoły na rowerze, hulajnodze czy rolkach, co stanowi ponad 74% wszystkich uczniów ze szkół, które wzięły udział w kampanii. 2 713 uczniów
(8% wszystkich) jeździło na rowerze i hulajnodze codziennie.

Najlepszą szkołą w Warszawie okazała się Szkoła Podstawowa nr 66 im. ks. Juliana Chrościckiego, gdzie było 94,5% aktywnych uczniów. Kluczowa w klasyfikacji frekwencja wyniosła 74%. Dla tej szkoły Zarząd Dróg Miejskich ufundował zadaszony parking rowerowy. Drugie miejsce, z frekwencją 66% zajęła Szkoła Podstawowa nr 209 im. Hanki Ordonówny, gdzie aktywnych uczniów było 93,3%. Ta szkoła zdecydowała się na nagrodę w postaci kompletu rowerów, dzięki czemu uczniowie będą mogli doskonalić techniki jazdy na rowerze podczas lekcji w-f i wycieczek szkolnych.

Fenomenem jest trzecie miejsce, ponieważ aż dwie szkoły uzyskały taką samą frekwencję rowerową – 64%: ex aequo Szkoła Podstawowa nr 205 im. Żołnierzy Powstania Warszawskiego i Szkoła Podstawowa nr 313 im. Polskich Odkrywców. Dla tych placówek nagrodami będzie mobilne miasteczko ruchu drogowego, ułatwiające naukę przepisów
i wygodne zdawanie na kartę rowerową oraz rowery. Szkoły, które znalazły się na dalszych miejscach, również miały bardzo wysoką frekwencję.

W 20 szkołach frekwencja wyniosła ponad 50%. W placówce, która zamyka ranking – Szkoła Podstawowa nr 169 im. Orła Białego, ¼ wszystkich podróży odbyła się rowerami i hulajnogami – to bardzo dobry wynik.

W rankingu klas najlepsza okazała się klasa 4A ze Szkoły Podstawowej nr 261 im. St. Kostki Potockiego na Wilanowie. Tam na rowerze jeździli wszyscy, łącznie z wychowawczynią i robili to niemal codziennie – frekwencja rowerowa wyniosła 95,4%. Drugie miejsce z odrobinę niższym wynikiem (93,3%), zajęła klasa 1 B ze szkoły nr 66. Trzecie miejsce zajęła klasa 2A ze Szkoły Podstawowej nr 138 z Oddziałami Integracyjnymi im. Józefa Horsta w Wawrze. W 165 klasach (10% wszystkich), aktywnością wykazał się każdy uczeń, a w 593 klasach frekwencja wyniosła ponad 50%.

Dzisiaj w Ambasadzie Holandii, dwie najlepsze klasy odebrały nagrody osobiście z rąk Pana Jacka Wojciechowicza – Zastępcy Prezydenta m.st. Warszawy, Chargé d’affaires Ambasady Holandii – Pana Adriaana Palma, Zastępcy Prezydenta Miasta Gdańska – Pana Piotra Grzelaka oraz Pełnomocnika Prezydenta m.st. Warszawy ds. Komunikacji Rowerowej – Pana Łukasza Puchalskiego.

Dla najaktywniejszych klas przewidzieliśmy nagrody w postaci niecodziennych wycieczek:

  • Fundacja Legii zaprosiła na stadion wraz ze zwiedzaniem szatni i muzeum;
    w wakacje aktywni uczniowie będą mogli przyjść za darmo na mecz, a we wrześniu Piłkarze Legii przyjadą w odwiedziny do najaktywniejszej klasy,
  • LangTeam zaprosił na trybunę honorową Tour de Pologne, zorganizuje spotkanie ze sławami kolarstwa oraz zaprosi na trening na profesjonalnym torze kolarskim,
  • Multikino organizuje zwiedzanie kina od zaplecza wraz z wizytą w projektorni,
  • Centrum Nauki Kopernik zaprosiło na wyjątkowe spotkania z nauką,
  • Partnerzy medialni zaproszą do swoich redakcji wraz z możliwością zaprojektowania strony w Gazecie Wyborczej i wypowiedzi na antenie RDC.

Wielkim sukcesem Rowerowego Maja wydaje się być nie tylko frekwencja. Wiele uczniów polubiło aktywną drogę na lekcje i pomimo zakończenia kampanii nadal dojeżdża do szkoły na rowerze. Parkingi rowerowe przed szkołami wciąż są pełne. Wiele szkół zgłaszało, że dzięki naszej kampanii uczniowie są bardziej uśmiechnięci, mniej spóźniają się na lekcje. Szkoła Podstawowe nr 97 na Ochocie zdecydowała się rozpocząć Rowerowy Czerwiec.

Pomysłodawcą kampanii Rowerowy Maj jest Miasto Gdańsk, gdzie uczniowie dojeżdżali do szkoły na kółkach po raz trzeci. Frekwencja rowerowa w Gdańsku w tym roku wyniosła 55%. W Warszawie w przyszłym roku chcemy powtórzyć akcję i poprawić nasz wynik.

Powered by Projectic.pl