SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku już działa. Z nowymi parkomatami! - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

04-11-2024

SPPN na Saskiej Kępie i Kamionku już działa. Z nowymi parkomatami!

Pierwsze nowe urządzenia działają już na obszarze Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego na Saskiej Kępie i Kamionku, która ruszyła w poniedziałek, 4 listopada. Parkomaty będą wymieniane na nowoczesne na terenie całej warszawskiej strefy.

Nowy parkomat w terenie.

Do przetargu na usługę dostawy, montażu i obsługi nowych parkomatów przez najbliższych 10 lat zgłosiła się jedna firma, City Parking Group, z ofertą wartą 250 715 623,20 zł. Po podpisaniu umowy, Wykonawca rozpoczął prace montażowe w terenie. Na warszawskich ulicach stanie 1910 parkomatów, jednak w ramach opcji będziemy mogli pozyskać 800 dodatkowych. Podobnie jak w ramach poprzedniej umowy, miasto będzie je dzierżawiło.

Pierwsze urządzenia stanęły na ulicach Saskiej Kępy i Kamionka, gdzie od 4 listopada funkcjonuje Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Nowe parkomaty już tam działają. Wymiana urządzeń obejmuje całą strefę, urządzenia będą pojawiać się systematycznie w kolejnych dzielnicach.

Płatne parkowanie na Saskiej Kępie i Kamionku

Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego powiększyła się w poniedziałek, 4 listopada o Saską Kępę i Kamionek. Pomoże uporządkować parkowanie i poprawi sytuację parkingową mieszkańców.

Łączna powierzchnia nowej strefy to blisko 6 km2. Na Saskiej Kępie wyznaczono ok. 2,2 tys. miejsc na 64 ulicach. Dodatkowo ok. 620 miejsc przeznaczonych jest tylko dla mieszkańców z identyfikatorami B-35 i B-39. Stanęło tam 95 parkomatów. Strefa wymaga oznaczenia. Na Saskiej Kępie to ponad 1800 znaków drogowych i wymalowanie znakami poziomymi powierzchni ponad 5 tys. m2.

Na Kamionku SPPN objętych zostało 30 ulic. Wyznaczyliśmy tam ok. 2 tys. miejsc postojowych. Podobnie jak na Saskiej Kępie znajdą się tam miejsca tylko dla mieszkańców z odpowiednimi identyfikatorami – będzie ich mniej więcej 130. Na Kamionku zamontowaliśmy 60 parkomatów. To 708 znaków pionowych, a powierzchnia malowanego oznakowania wynosi 3,7 tys. m2.

Mieszkańców strefy zachęcamy do wnioskowania o abonament mieszkańca. Do startu strefy na Saskiej Kepie i Kamionku abonament uzyskało ok. 2 tys. mieszkańców. Można zrobić to na dwa sposoby – online na stronie abonamentzdomu.waw.pl lub stacjonarnie w każdym Punkcie Obsługi Pasażera ZTM. Wszystkie informacje dotyczące abonamentów i potrzebnych dokumentów dostępne są w naszych informatorach.

Ulica na Kamionku przed i po wprowadzeniu SPPN.

Prosty interfejs, łatwa obsługa nowych parkomatów

Nowe parkomaty są inne niż te znane do tej pory warszawskim kierowcom. Zmienił się przede wszystkim interfejs urządzeń. W nowych parkomatach jest on czytelny i prosty w obsłudze. Krok po kroku przeprowadzi on użytkownika przez opłatę za postój. System poinformuje kierowców m.in. o dniu wolnym od opłaty parkingowej czy cenniku parkowania. Urządzenia wyposażone są w ekrany dotykowe. Interfejs dostępny jest w trzech językach – polskim, angielskim i niemieckim.

Po przejściu dalej z ekranu startowego wyświetli się ekran do wpisania numeru rejestracyjnego pojazdu wraz z klawiaturą. Aby numer rejestracyjny pojawił się automatycznie, bez wpisywania go ręcznie (dzięki czemu możemy uniknąć pomyłki) wystarczy nacisnąć symbol kodu QR na ekranie i zeskanować kod w czytniku kodów.

Po zatwierdzeniu numeru rejestracyjnego pojazdu system przeniesie nas do wyboru płatności. W większości urządzeń będzie to karta, blik, ale dostępne są też parkomaty przyjmujące bilony.

Przy płatności kartą i blikiem na ekranie pojawią się przyciski umożliwiające wybór czasu parkowania lub opłaty jaką chcemy wnieść. Czas parkowania możemy zwiększyć lub zmniejszyć o godzinę, pół godziny i 10 minut. Kwotę jaką chcemy zapłacić możemy zwiększyć lub zmniejszyć o 50 groszy, złotówkę lub 5 złotych. Przy płatności monetami po prostu wrzucamy do parkomatu monety, a system naliczy jaki czas parkowania opłaciliśmy. Warto przypomnieć, że w parkomatach nie ma możliwości płatności banknotami.

Przy płatnościach blikiem konieczne jest również wpisanie kodu z aplikacji bankowej i potwierdzenie go.

Gdy płatność zostanie przetworzona, urządzenie wydrukuje bilet. W przypadku braku możliwości jego wydruku (np. z powodu braku papieru) nie ma konieczności jego pobierania.

Na nowych biletach parkingowych drukowany będzie kod QR, dzięki któremu kierowcy bez problemu będą mogli przedłużyć czas postoju skanując go w parkomacie. Postój dalej będzie można też przedłużyć korzystając z aplikacji mobilnej.

 

Kartą, blikiem czy gotówką?

Jak pokazują nasze statystki większość kierowców rezygnuje z opłat gotówką. W 2023 roku 14% wszystkich płatności dokonano za pomocą bilonu, a 39% za pomocą karty. W tym roku większość kierujących wybiera płatność za pomocą aplikacji mobilnej, 35% wybiera kartę, a tylko 12% płaci za postój przy użyciu gotówki.

W 1110 parkomatach kierowcy opłacą postój tylko kartą lub blikiem. W pozostałych 810 zachowamy możliwość płatności bilonem. Są to urządzenia dużo bardziej skomplikowane, a przez to bardziej awaryjne i droższe. Parkomaty obsługujące gotówkę zostaną zamontowane w miejscach, w których do tej pory najchętniej wybierano taką formę płatności.

Przypominamy również, że dla kierowców dostępna jest również płatność poprzez wybraną aplikację mobilną – MobiParking, moBILET i Flowbird.

Powered by Projectic.pl