Oświetlenie większości warszawskich ulic wybudowano kilkadziesiąt lat temu. Dlatego co roku sukcesywnie wymieniamy nadgryzione zębem czasu latarnie. Dzieje się tak na mocy umów z konserwatorami ulicznego oświetlenia, którzy w trakcie ich obowiązywania zobligowani są do instalacji określonej liczby nowych konstrukcji. Jedynie Bielany i Żoliborz obsługiwane są przez miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, dlatego dla tych dzielnic konieczne było ogłoszenie postępowania.
Na Broniewskiego z podwójnym wysięgnikiem
Przetarg podzieliliśmy na pięć części. We wszystkich oferty złożyły dwie firmy: Robdar i Valmont Polska. W każdej najkorzystniejsze propozycje wypłynęły od Valmontu. Opiewają one w sumie na 680,1 tys. zł brutto, mieszczą się więc w zaplanowanym budżecie. Oferty już zaczęliśmy sprawdzać, wybór wykonawcy lub wykonawców powinien nastąpić do końca wakacji, a kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy. Od tego momentu realizacja zadania nastąpi w ciągu czterech miesięcy.
Latarnie stalowe staną w miejscu betonowych na trzech ulicach. Na ul. K. S. Rudnickiego zostanie wymienionych 18 słupów oświetleniowych, na ul. W. Perzyńskiego – 19, a na całym odcinku ul. W. Broniewskiego (Bielany i Żoliborz) – 112. Na ul. W. Broniewskiego, z uwagi na obecnie niedostatecznie doświetlone chodnik i drogę dla rowerów, nowe słupy będą posiadać podwójny wysięgnik: pierwszy będzie skierowany na jezdnię, a drugi, ulokowany w połowie latarni, skierowany na trotuar i ścieżkę rowerową.
Przebudowa ciągu trzech ulic na Bielanach
W pierwszej kolejności wymiana słupów rozpocznie się na ul. W. Broniewskiego. Następnie nowe latarnie zastąpią stare na ulicach K. S. Rudnickiego i W. Perzyńskiego. Dlatego, że obie wcześniej zaczną być przebudowywane, razem z ul. B. Podczaszyńskiego. Cały liczący 1,9 km ciąg między ulicami S. Maczka a S. Żeromskiego przeobrazi się w bezpieczny i ładnie wyglądający fragment. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię, rowerzyści pojadą wygodną, asfaltową drogą dla rowerów, natomiast pieszym wyznaczymy trzy nowe przejścia, a pozostałe, które nie są osygnalizowane, wyposażymy w azyle. Największa zmiana nastąpi na skrzyżowaniu ulic K. S. Rudnickiego i J. Kochanowskiego, gdzie starą i wyeksploatowaną sygnalizację świetlną w tym miejscu zastąpi rondo turbinowe. Na ul. K. S. Rudnickiego przebudowane zostaną też dwa parkingi po wschodniej stronie – na wysokości przystanku autobusowego „Kochanowskiego 04” i Megasamu Żoliborskiego.
SAVY na kolejnych ulicach
W Warszawie cały czas trwa wymiana opraw oświetleniowych – na drogach podległych ZDM stare lampy sodowe ustępują miejsca ledowym o nazwie SAVA. Nowoczesnych i energooszczędnych lamp montujemy kilkaset tygodniowo i do końca lipca zawisły 10 882 na ponad 130 ulicach. Jak świecą, można przekonać się m.in. w al. Jana Pawła i na ulicach Puławskiej, Wolskiej czy Ostrobramskiej. Na Bielanach SAVY można już dostrzec m.in. w al. W. Reymonta i na ulicach S. Przybyszewskiego czy właśnie W. Broniewskiego. Na tej ostatniej nowe lampy oczywiście nie zostaną zabrane ze zdemontowanymi betonowymi latarniami – zawisną na nowych słupach.