Stalowe zamiast betonowych. Wymienimy latarnie na Bielanach i Żoliborzu - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Menu główne

04-08-2022

Stalowe zamiast betonowych. Wymienimy latarnie na Bielanach i Żoliborzu

Do końca roku wymienimy 149 latarni Bielanach i Żoliborzu. Stare betonowe konstrukcje zastąpimy nowoczesnymi słupami stalowymi na ulicach K. S. Rudnickiego, W. Perzyńskiego i W. Broniewskiego. W ogłoszonym przetargu na dostawę słupów zgłosiły się dwie firmy, których oferty już analizujemy.

Oświetlenie większości warszawskich ulic wybudowano kilkadziesiąt lat temu. Dlatego co roku sukcesywnie wymieniamy nadgryzione zębem czasu latarnie. Dzieje się tak na mocy umów z konserwatorami ulicznego oświetlenia, którzy w trakcie ich obowiązywania zobligowani są do instalacji określonej liczby nowych konstrukcji. Jedynie Bielany i Żoliborz obsługiwane są przez miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg, dlatego dla tych dzielnic konieczne było ogłoszenie postępowania.

Na Broniewskiego z podwójnym wysięgnikiem

Przetarg podzieliliśmy na pięć części. We wszystkich oferty złożyły dwie firmy: Robdar i Valmont Polska. W każdej najkorzystniejsze propozycje wypłynęły od Valmontu. Opiewają one w sumie na 680,1 tys. zł brutto, mieszczą się więc w zaplanowanym budżecie. Oferty już zaczęliśmy sprawdzać, wybór wykonawcy lub wykonawców powinien nastąpić do końca wakacji, a kolejnym krokiem będzie podpisanie umowy. Od tego momentu realizacja zadania nastąpi w ciągu czterech miesięcy.

Latarnie stalowe staną w miejscu betonowych na trzech ulicach. Na ul. K. S. Rudnickiego zostanie wymienionych 18 słupów oświetleniowych, na ul. W. Perzyńskiego – 19, a na całym odcinku ul. W. Broniewskiego (Bielany i Żoliborz) – 112. Na ul. W. Broniewskiego, z uwagi na obecnie niedostatecznie doświetlone chodnik i drogę dla rowerów, nowe słupy będą posiadać podwójny wysięgnik: pierwszy będzie skierowany na jezdnię, a drugi, ulokowany w połowie latarni, skierowany na trotuar i ścieżkę rowerową.

Przebudowa ciągu trzech ulic na Bielanach

W pierwszej kolejności wymiana słupów rozpocznie się na ul. W. Broniewskiego. Następnie nowe latarnie zastąpią stare na ulicach K. S. Rudnickiego i W. Perzyńskiego. Dlatego, że obie wcześniej zaczną być przebudowywane, razem z ul. B. Podczaszyńskiego. Cały liczący 1,9 km ciąg między ulicami S. Maczka a S. Żeromskiego przeobrazi się w bezpieczny i ładnie wyglądający fragment. Kierowcy zyskają nową nawierzchnię, rowerzyści pojadą wygodną, asfaltową drogą dla rowerów, natomiast pieszym wyznaczymy trzy nowe przejścia, a pozostałe, które nie są osygnalizowane, wyposażymy w azyle. Największa zmiana nastąpi na skrzyżowaniu ulic K. S. Rudnickiego i J. Kochanowskiego, gdzie starą i wyeksploatowaną sygnalizację świetlną w tym miejscu zastąpi rondo turbinowe. Na ul. K. S. Rudnickiego przebudowane zostaną też dwa parkingi po wschodniej stronie – na wysokości przystanku autobusowego „Kochanowskiego 04” i Megasamu Żoliborskiego.

SAVY na kolejnych ulicach

W Warszawie cały czas trwa wymiana opraw oświetleniowych – na drogach podległych ZDM stare lampy sodowe ustępują miejsca ledowym o nazwie SAVA. Nowoczesnych i energooszczędnych lamp montujemy kilkaset tygodniowo i do końca lipca zawisły 10 882 na ponad 130 ulicach. Jak świecą, można przekonać się m.in. w al. Jana Pawła i na ulicach Puławskiej, Wolskiej czy Ostrobramskiej. Na Bielanach SAVY można już dostrzec m.in. w al. W. Reymonta i na ulicach S. Przybyszewskiego czy właśnie W. Broniewskiego. Na tej ostatniej nowe lampy oczywiście nie zostaną zabrane ze zdemontowanymi betonowymi latarniami – zawisną na nowych słupach.

Powered by Projectic.pl