Infrastruktura drogowa powinna zapewniać bezpieczeństwo wszystkim uczestników ruchu. Dlatego przebudowujemy drogi i zmieniamy organizację ruchu, wdrażając rekomendacje wynikające z audytów bezpieczeństwa, analiz ruchu oraz pomiarów prędkości. Niektóre zmiany wiążą się z budową sygnalizacji świetlnej.
Przejście przesunięte
Kolejne światła wybudowaliśmy na przejściu dla pieszych przez ul. Człuchowską na wysokości ul. Okolicznej. Prace drogowe zakończyliśmy na początku października, a od kilku dni sygnalizacja świetlna już steruje ruchem. Przy okazji osygnalizowania zebry poczyniliśmy kilka innych modyfikacji, które dodatkowo poprawiły bezpieczeństwo. Przejście przesunęliśmy bliżej ul. Powstańców Śląskich. Ulokowaliśmy je po stronie wschodniej wlotów ul. Okolicznej i drogi dojazdowej do sklepów i punktów usługowych po południowej stronie ulicy. Przeniesienie ze strony zachodniej związane było z oddaleniem zebry od skrzyżowania z ul. Świetlików – w przeciwnym razie osygnalizowane „krzyżówka” i przejście byłyby zbyt blisko siebie. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie było też konieczności stawiania sygnalizatora dla wyjeżdżających z ul. Okolicznej, którzy teraz, po wprowadzeniu zmian, nie wyjeżdżają wprost na pasy.
Chodnik prowadzący do przejścia i w pasie między jezdniami po stronie zachodniej wlotu ul. Okolicznej został zdemontowany. W jego miejscu zasialiśmy trawę, która jeszcze jesienią powinna urosnąć i zazielenić miejsce po niedawnych pracach brukarskich.
Aby utworzyć dojścia do przesuniętej zebry, konieczna okazała się korekta organizacji ruchu. Uniemożliwiliśmy parkowanie we wschodnim narożniku drogi, którą wyjeżdża się spod sklepów na południową jezdnie ul. Człuchowskiej. Dzięki temu piesi zyskali więcej miejsca, a kierowcy jadący ul. Człuchowską przestali być spowalniani przez włączających się do ruchu z postoju.
Rozpędzanie się uniemożliwione
Budowę sygnalizacji na przejściu przez ul. Człuchowską zalecili audytorzy, którzy w latach 2016-2020 przebadali 4093 przejścia bez świateł w mieście. Wskazali, że tylko takie rozwiązanie jest w stanie skutecznie poprawić bezpieczeństwo w tym miejscu. Chodziło o uniemożliwienie kierowcom nadmiernego rozpędzania się i wyprzedzania przed przejściem ocenionym na 1 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5). Właśnie to do niedawna stanowiło największy problem na ul. Człuchowskiej.
Firma Traffic Polska, która przesunęła przejście przez ul. Człuchowską i wybudowała na nim sygnalizację, buduje również światła na zebrze przez ul. Z. Krasińskiego. Szczegółowe informacje dotyczące efektów prac w tym miejscu podamy niebawem w osobnym komunikacie.
Więcej sygnalizacji
W tym roku „sygnalizacyjnych” inwestycji zrealizowaliśmy znacznie więcej. Światła powstały na przejściach dla pieszych przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego), przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c), na skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, a także na zebrach przez ul. I. Gandhi – przy ul. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi. Zmodernizowane zostały światła m.in. na skrzyżowaniu al. Sikorskiego z ul. Czarnomorską i na wlocie ul. Pory i na skrzyżowaniu ulic Trakt Brzeski i 1 Praskiego Pułku. Natomiast modernizacja sygnalizacji na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul. Ryżową jest już na ukończeniu.
Jeszcze w tym roku planujemy wybudować sygnalizacje w dwóch lokalizacjach. Chodzi o przejścia dla pieszych przez ul. Komitetu Obrony Robotników przy ul. Radarowej we Włochach i przez al. W. Reymonta przy ul. Żbikowianka. 23 września rozstrzygnęliśmy przetarg, a z wybraną firmą Traffic Polska już podpisaliśmy umowy. Termin realizacji inwestycji mija 24 grudnia.