Metro zmienia Warszawę – to hasło, choć powtarzane bardzo często, wciąż jest aktualne. Dla Targówka to niepowtarzalny impuls do zmian. Poza oczywistymi walorami komunikacyjnymi, miasto wykorzystuje również szansę, aby odmieniać ulice nad nowymi stacjami metra.
Sztandarowym przykładem jest ul. Kondratowicza, która zmieniła się tak bardzo, że dziś trudno ją poznać. Na całej długości zdobią ją drzewa i niska zieleń, co zresztą poskutkowało nominacją do nagrody „Green Cities Europe Award 2023”, rowerzyści mają do dyspozycji asfaltowe drogi, kierowcy mogą cieszyć się z wygodnych miejsc parkingowych i równej nawierzchni, a piesi mają do dyspozycji szerokie chodniki i zielone skwerki. W tym samym czasie remontowaliśmy też ul. Chodecką na odcinku od Wyszogrodzkiej do Kondratowicza.
Pozostawione parkowanie na Chodeckiej i poprawa bezpieczeństwa
Na początku przyszłego tygodnia rozpoczniemy prace remontowe na kolejnym fragmencie ul. Chodeckiej – tym razem od Kondratowicza do Krasnobrodzkiej. Wciąż pozostają tu elementy czasowej organizacji ruchu, które należy przywrócić do stanu pierwotnego lub zmienić. Miejsca postojowe, które zostały wyznaczone tymczasowo w związku z budową metra, pozostaną na Chodeckiej, ale zostaną przeniesione na jezdnię. Będą mieć od 2 do 2,5 metra szerokości – to optymalna szerokość do wygodnego parkowania. Tam gdzie jest taka potrzeba wyremontujemy chodniki, które ułatwią komunikację pieszą.
Dodatkowo powierzchnie wyłączone z ruchu oraz chodniki mają zostać zabezpieczone przed nielegalnym parkowaniem, co poprawi bezpieczeństwo pieszych.
O azyle oraz słupki blokujące, m.in. w rejonie ul. Łojewskiej oraz dojazdu do drogi wewnętrznej, apelowali do nas mieszkańcy – głównie za pośrednictwem MCK 19115.
W ramach prac skorygowane zostaną też miejsca postojowe dla taksówek w rejonie numeru 13 – zmiana będzie polegała na poszerzeniu chodnika, co ułatwi korzystanie z usług przewozowych.
Nowa jezdnia i chodniki
Na całym remontowanym odcinku będziemy wymieniać również nawierzchnię jezdni oraz krawężniki. Dzięki zaplanowanym zmianom, kolejny fragment Chodeckiej zostanie dopasowany do standardów, które wyznacza ul. Kondratowicza.
A to jeszcze nie koniec – przypominamy, że trwa projektowanie zmian na odcinku od ul. Balkonowej do Matki Teresy z Kalkuty. Głównym założeniem jest utrzymanie ronda, ale w planie jest również wyznaczenie nowych miejsc postojowych i posadzenie drzew.
Zmiany na św. Wincentego
W połączeniu z planowanym remontem na ul. Chodeckiej wprowadzimy zapowiadane wcześniej zmiany w ograniczeniach poruszania się po ul. św. Wincentego. W związku z mniejszą liczbą pojazdów wjeżdżających na Bródno, a także w celu ograniczenia uciążliwości remontu, zakaz wjazdu w obu kierunkach będzie obowiązywał wyłącznie w porannym szczycie – od godz. 7 do 9.
Sytuację na św. Wincentego oraz pobliskiej Głębockiej poprawi również buspas – zostanie on wyznaczony od ronda przy drodze ekspresowej S8 do skrzyżowania z ul. Kondratowicza. Pasy dla autobusów powstaną w obu kierunkach – by ułatwić pasażerom komunikacji miejskiej podróż także z metra w kierunku Białołęki. Po zachodniej stronie ciągu ulic Głębockiej i św. Wincentego buspas powstanie od przystanku autobusowego „CH Targówek 03” do ul. L. Kondratowicza. Natomiast po stronie wschodniej buspas zacznie się za skrzyżowaniem z ulicami Przy Grodzisku i Malborskiej, a zakończy na wysokości przystanku „CH Targówek 03”. Na tych odcinkach, tam, gdzie dziś jest jeden pas, zostanie poszerzona jezdnia.
Buspas na Głębockiej i św. Wincentego to kolejne ogniwo łańcucha zmian na Targówku. Prace z nim związane rozpoczną się po remoncie ul. Chodeckiej.