Trójka do poprawy –  progi przy szkole na Angorskiej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

18-03-2025

Trójka do poprawy –  progi przy szkole na Angorskiej

Po raz kolejny poprawiamy bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych przez ulicę Saską. Ten rejon zmienia się sukcesywnie już od kilku lat. O dalsze zmiany intensywnie zabiegała jednak społeczność Szkoły Podstawowej nr 373. Odpowiadamy na te potrzeby, właśnie dobiegł końca montaż progów zwalniających na przejściu prowadzącym do tej placówki. 

Przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu ulic Saskiej, Angorskiej i Dąbrówki przeszły audyt bezpieczeństwa jako jedne z pierwszych, bo już w 2016 roku.

W zewnętrznym badaniu przejścia nie wypadły źle. Potencjalnie najbardziej niebezpiecznie przejście, czyli prowadzące przez ruchliwą ulicę Saską, które łączy m.in. przystanek autobusowy i szkołę, otrzymało ocenę 3 w 6-stopniowej skali (0-5). Od tego czasu wiele się jednak zmieniło na plus.

Saska zmienia się

Już w następnym roku przejście zostało doświetlone. Z kolei w latach 2020-21 odbył się kompleksowy remont ulicy, w ramach którego m.in. wymieniliśmy nawierzchnię jezdni i chodników, zamontowaliśmy pasy prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz wprowadziliśmy więcej zieleni.

Zmiany objęły wtedy też przejścia przez ulice poprzeczne. Przejście przez ulicę Angorską, czyli tuż przy samej szkole, zostało przebudowane na wyniesione, a wylot ulicy został zwężony i zabezpieczony przed nielegalnym parkowaniem ograniczającym widoczność, wybudowaliśmy tam też dodatkowe doświetlenie. Z kolei na zebrze przez ul. Dąbrówki pojawiły wtedy się dodatkowe słupki.

Przejście przez ulicę Angorską zostało wyniesione w 2021 r.

Już po zakończeniu remontu na całej ulicy zostały też wymienione stare oprawy oświetleniowe, które zostały zastąpione przez energooszczędne LEDy zapewniające lepszą widoczność przy mniejszym “zanieczyszczeniu światłem”. Następnie wymienione zostały też same słupy oświetleniowe – z betonowych na metalowe. W międzyczasie nasza inwestycja na ulicy Saskiej dostała zaś wyróżnienie w kategorii “przestrzeń publiczna” w organizowanym przez lokalne stowarzyszenie ŁADna Kępa konkursie o Nagrodę B. Lacherta i J. Szanajcy.

Poczucie bezpieczeństwa jest ważne

Statystyki policyjne nie odnotowały na przestrzeni ostatniej dekady żadnego wypadku w tym miejscu. Jednak ze strony szkoły podstawowej wciąż napływały sygnały o niskim poczuciu bezpieczeństwa podczas pokonywania przejścia przez ulicę Saską. Placówka zatrudniła “Pana Stopka”, który pomagał dzieciom i rodzicom w pokonywaniu ruchliwej jezdni. W zeszłym roku przy przejściu został też zorganizowany happening, a postulat dalszej poprawy bezpieczeństwa poparli również dzielnicowi radni reprezentujący różne ugrupowania. 

„Pan Stopek” przeprowadzający dzieci na przejściu, zdjęcie sprzed zmian w 2025 r.

Faktem jest, że ulica Saska stanowi jeden z głównych wyjazdów z tego rejonu w kierunku alei Waszyngtona. Dlatego w odpowiedzi na duże zaangażowanie lokalnej społeczności zaprojektowaliśmy dodatkowe zmiany na przejściu, których wdrażanie dobiega właśnie końca.

Z obu stron przejścia zostały zamontowane progi zwalniające. Ich kształt dostosowany jest do wymogów związanych z ruchem autobusów niskopodłogowych, a lokalizacja bierze pod uwagę komorę ciepłowniczą znajdującą się tuż przed zebrą po jej południowej stronie. Z montażem progów wiąże się punktowe ograniczenie prędkości na 30 km/h. Poprawiona została też  widoczności przejścia, które zostało odmalowane. Odnowiona zebra jest teraz na kontrastowym czerwonym tle.

Jedna z dwóch par progów zwalniających, zdjęcie sprzed montażu ogranicznika

Ostatnim elementem tego projektu będzie jeszcze montaż specjalnych ograniczników na wysokości spowalniaczy, aby uniemożliwić samochodom ich omijanie po pasach rowerowych. W ramach osobnego zadania współpracujemy też z Urzędem Dzielnicy przy projekcie przebudowy skrzyżowania ulic Niekłańskiej i Angorskie na wyniesione.

Przejście dla pieszych w kontrastowych barwach, po zmianach w 2025 r.

Najważniejsze jest bezpieczeństwo

Nad bezpieczeństwem pieszych pracujemy przede wszystkim w oparciu o priorytety wynikające z audytu przejść. Oznacza to zmiany w pierwszej kolejności na zebrach, które otrzymały oceny z zakresu 0-2.  Pozostałe przejścia zazwyczaj przechodzą zmiany przede wszystkim przy okazji większych inwestycji. Poprawiające się skokowo z roku na rok statystyki bezpieczeństwa ruchu drogowego w Warszawie, w tym bezpieczeństwa pieszych, pokazują słuszność takiego podejścia.

W najbliższych dniach do użytku zostaną oddane nowe ronda na skrzyżowaniach Krasińskiego/Przasnyska oraz Augustówka/Zawodzie. Trwa budowa kolejnych dwóch u zbiegu ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku oraz Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty. Szukamy obecnie projektantów nowych sygnalizacji świetlnych, które poprawią bezpieczeństwo na 24 przejściach. W międzyczasie rozpoczęły się prace budowlane nad nowymi światłami na Przyczółkowej na wysokości Pałacowej oraz na Wólczyńskiej przy Nocznickiego. W przygotowaniu są też dziesiątki prostszych projektów zbliżonych skalą do zmian na ulicy Saskiej. Wszystko zaś w myśl dewizy #PrzedeWszystkimBezpieczeństwo.

Powered by Projectic.pl