„Obwodnicę” Gocławia tworzą ulice Meissnera – Abrahama – Umińskiego – Jugosłowiańska. Trzy pierwsze są dwujezdniowe, a liczne przejścia dla pieszych, które są na nich ulokowane, nie były bezpieczne. Taki układ umożliwiał omijanie kierowcy, który zatrzymał się, by przepuścić pieszego, co jest śmiertelnie niebezpiecznym złamaniem przepisów ruchu drogowego. Jak wykazał audyt, na 24 przejścia (12 podwójnych, czyli przez dwie jezdnie) aż 21 otrzymało notę 0 lub 1 w sześciopunktowej skali. To prawie połowa „zer” i „jedynek” na całej Pradze-Południe.
Piesi lepiej widoczni
Dlatego zadecydowaliśmy o wprowadzeniu zmian. W jednej z edycji budżetu obywatelskiego mieszkańcy opowiedzieli się za utworzeniem pasów rowerowych na ulicach Meissnera i Umińskiego – projekt poparło 719 osób. Pomysł ten postanowiliśmy rozszerzyć o uporządkowanie parkowania i uniemożliwienie postoju bezpośrednio przy przejściach dla pieszych, w tym także na ul. Abrahama.
Na obu jezdniach wyznaczyliśmy po pasie rowerowym i do parkowania. Było to tak naprawdę zatwierdzenie istniejącego stanu rzeczy, bo dotychczasowe prawe pasy kierowcy często wykorzystywali do postoju. W sumie na Abrahama mieści się dziś 145 miejsc postojowych.
Uniemożliwiliśmy postój samochodów tuż przed przejściami. Dzięki temu piesi stali się lepiej widoczni dla poruszających się kierowców, bo przestali być zasłaniani przez stojące auta. Ponadto niemożliwe stało się wyprzedzanie na przejściach.
Strefy wyłączone z ruchu przed przejściami zostały przygotowane pod posadzenie niskiej zieleni i utworzenie ogrodów deszczowych. Właśnie obsadzenie roślinnością całej „obwodnicy” zakończy wprowadzanie na niej zmian. Ulice Meissnera, Abrahama, Umińskiego i Jugosłowiańska zostaną wzbogacone o 210 drzew i kilkadziesiąt tysięcy nowych bylin z krzewami. Nowych ogrodów deszczowych powstanie w sumie 20, a ich łączna powierzchnia wyniesie 364 m kw.
Więcej zmian
Inwestycja na ul. Abrahama to uzupełnienie szerszych zmian, jakie w ostatnich dwóch latach zaszły w rejonie styku Gocławia i Saskiej Kępy. W ciągu ulic Saskiej i Egipskiej, między ulicami Lizbońską a Afrykańską, oraz na ul. Bora-Komorowskiego na odcinku od ul. Abrahama do ul. Fieldorfa „Nila” powstały nowe drogi dla rowerów, a na skrzyżowaniu ulic Bora-Komorowskiego, Egipskiej i Afrykańskiej przebudowana zostanie sygnalizacja świetlna. Natomiast jesienią zeszłego roku naprawiliśmy nawierzchnię ul. Bora-Komorowskiego – na odcinku między ul. Fieldorfa „Nila” a skrzyżowaniem z ulicami Meissnera i Abrahama.