Często można spotkać się z opinią, że „w Warszawie nie ma gdzie zaparkować”. Jednocześnie zapomina się, że sieć parkingów, zwłaszcza w centrum, to nie tylko Strefa Płatnego Parkowania, ale również pokaźny zbiór ogólnodostępnych parkingów podziemnych i piętrowych. To nie tylko parkingi miejskie, ale też prywatne. W zależności od miejsca, na poszczególnych parkingach w Śródmieściu czy na Woli, wolnych są dziesiątki lub też nawet setki miejsc. Wśród stołecznych kierowców wiedza ta prawdopodobnie nie jest więc powszechna. Dlatego postanowiliśmy wdrożyć projekt, który odnalezienie wolnych miejsc ułatwi.
Najpierw był pilotaż
W ostatnich latach w dynamiczną informację o liczbie wolnych miejsc zostały wyposażone – w ramach testów – oba śródmiejskie parkingi należące do ZDM, czyli pod placem Krasińskich oraz pod ulicą Waryńskiego. Był to jeden z elementów ich szerszej modernizacji.
Następnie takie tablice pojawiły się też w rejonie trzech ogólnodostępnych parkingów prywatnych. Są to: centrum handlowe Złote Tarasy, parking przy ul. Pięknej 20 oraz zespół kilku parkingów na terenie kwartału zajmowanego przez kompleks Browary Warszawskie.
Pilotaż zakończył się wypracowaniem przez Towarzystwo Projektowe ujednoliconego i estetycznego wzoru tablicy informacyjnej. Oczywiście nawiązuje on do stylistyki Miejskiego Systemu Informacji.
Następnie przetarg
Kiedy wszystkie szczegóły dotyczące funkcjonowania systemu zostały dopracowane, ogłosiliśmy przetarg na montaż tablic w okolicach 18 parkingów miejskich należących do śródmiejskiego Zarządu Terenów Publicznych, Zarządu Transportu Miejskiego (Park & Ride) oraz Pałacu Kultury i Nauki. Ostatecznie za realizację zlecenia odpowiedzialna była firma Prestige Systems.
Oraz wykonanie
Firma Prestige Systems za realizację powierzonego zadania, w którego skład wchodzi wyprodukowanie, montaż i utrzymanie urządzeń, otrzyma niecałe 1,4 mln zł. Za tę kwotę wyprodukowanych zostało w sumie 38 tablic z czego 36 zostało już zamontowanych i uruchomionych w następujących lokalizacjach:
Tablice są też zamontowane na dojazdach do powstającego w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego parkingu pod placem Powstańców Warszawy, którego budowa dobiega końca.
Współpracujemy z podmiotami prywatnymi
Jak wspominaliśmy wcześniej, wśród wszystkich parkingów podziemnych i piętrowych, znaczna część jest w rękach prywatnych – na terenie centrum handlowych, biurowców, hoteli lub wielofunkcyjnych kompleksów. Korzystanie z nich zazwyczaj nie jest jednak ograniczone jedynie do klientów czy najemców. Oprócz tablic, które już funkcjonują, zachęcamy inne podmioty do współpracy w tym zakresie.
Koszty produkcji, montażu i utrzymania tablic znajdują się po stronie podmiotu prywatnego zainteresowanego współpracą. Po stronie zysków są jednak lepsze zapełnienie parkingu oraz związany z tym większy porządek na terenach wokół danego miejsca.
Najświeższą inwestycją są właśnie tablice wzdłuż ulic Grzybowskiej i Wroniej na Woli, czyli prowadzące do Browarów Warszawskich. Według pierwszych analiz operatora trzech tamtejszych parkingów, firmy Indigo Polska, od razu po uruchomieniu systemu ich średnie zapełnienie wzrosło o 20 proc.
Równolegle do rozwoju systemu na parkingach miejskich cały czas jest otwarty nabór do projektu dla podmiotów prywatnych. Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów m.in. z wolską Fabryką Norblina. W ewentualnym II etapie odnoszącym się do parkingów miejskich niewykluczone jest również objęcie systemem pozostałych parkingów Park&Ride. Docelowo dane o zapełnieniu parkingów powinny też być zbierane i udostępniane online oraz wykorzystywane przy różnego rodzaju analizach.
W toku jest też przetarg na – zaprojektowany w najmniejszych detalach – zaawansowany system sterowania oświetleniem ulicznym. Przy nowym rozwiązaniu możliwy będzie kontrolowany dopływ energii przez 24 godz. na dobę. Oznacza to ponad 100 tys. potencjalnych źródeł zasilania zlokalizowanych wzdłuż stołecznych ulic. Taki potencjał może zostać wykorzystany m.in. do zasilania kolejnych tablic Systemu Informacji Parkingowej.
Miejska sieć „P&R”
Najtaniej i najwygodniej można zaparkować swój samochód w Warszawie korzystając z sieci „Parkuj i Jedź”, która liczy już 17 obiektów. Jest na nich blisko 4,8 tys. miejsc parkingowych dla samochodów (w tym ponad 100 dla osób z niepełnosprawnościami) oraz prawie tysiąc dla rowerów. Parkingi są dostępne we wszystkie dni tygodnia w godz. 4:30-2:30, a od 28 kwietnia br. w weekendy przez całą dobę. Kierowcy, którzy chcą zostawić samochód bez opłat, muszą posiadać aktywny bilet WTP: krótkookresowy (dobowy, 3-dniowy, weekendowy), lub długookresowy (30- i 90-dniowy) albo uprawnienia do bezpłatnych przejazdów. Naliczanie opłaty za postój rozpoczyna się po upływie 20 minut od momentu wjazdu na teren parkingu.