W trzech częściach przetargu zgłosiło się po trzech wykonawców, a w jednym – dwóch. Oferentami były firmy Eles-Bud z Kobyłki oraz warszawskie FB Serwis i Jimmy. Najkorzystniejsze oferty we wszystkich częściach złożył FB Serwis i to właśnie z nim podpisaliśmy cztery umowy opiewające łącznie na 6 mln 161 tys. 38 zł.
Za tę kwotę wybrany wykonawca doświetli 299 przejść na terenie 17 dzielnic w ciągu 5 miesięcy od momentu związania się z nami umową. To oznacza, że wskazane do poprawy zebry staną się po zmroku jaśniejsze do końca sierpnia.
Liczba przejść przewidzianych do doświetlenia w poszczególnych dzielnicach:
- Bemowo – 10 przejść
- Białołęka – 9 przejść
- Bielany – 21 przejść
- Mokotów – 17 przejść
- Praga-Południe – 24 przejścia
- Praga-Północ – 6 przejść
- Rembertów – 1 przejście
- Śródmieście – 18 przejść
- Targówek – 19 przejść
- Ursus – 51 przejść
- Ursynów – 17 przejść
- Wawer – 24 przejścia
- Wesoła – 16 przejść
- Wilanów – 23 przejścia
- Włochy – 1 przejście
- Wola – 12 przejść
- Żoliborz – 30 przejść
W jednej lokalizacji (np. na skrzyżowaniu) może znajdować się więcej niż jedno przejście. Dlatego doświetlenie 299 przejść oznacza prace w 193 lokalizacjach. To nie wszystko – oprócz tego przejścia będą doświetlane również w ramach innych inwestycji. Ponadto kilkanaście zebr zyska dodatkowe oświetlenie w ramach kolejnej edycji budżetu obywatelskiego.
Od 2016 r. do tej pory dodatkowe lampy zyskało już 1497 przejść przy większości głównych ulic. Do przewidzianych na ten rok 299 zebr w przyszłym dołączy ok. 250 kolejnych. Obecnie przygotowujemy listę i najpierw, w maju lub czerwcu, ogłosimy przetarg na projektowanie, a następnie postępowanie w celu wybory wykonawcy. Planujemy, żeby prace w terenie rozpoczęły się w pierwszym kwartale 2023 r.
Jak doświetlamy przejścia?
Doświetlenie polega na zamontowaniu dodatkowych źródeł światła w rejonie przejścia dla pieszych. Ich zadaniem jest oświetlanie zebry i jej otoczenia, w tym dojścia do niej. Lampy są precyzyjnie nakierowywane na pasy, aby zapewniały jak najlepszą widoczność pieszych i jednocześnie nie oślepiały kierowców. W ustawianiu należytej barwy i kierunku strumienia światła pomaga nam zestaw najnowocześniejszych sprzętów z zakupionym rok temu najnowocześniejszym matrycowym miernikiem luminancji na czele.
Widoczność pieszych na pasach poprawiamy na dwa sposoby. Pierwszym jest instalacja uzupełniającego oświetlenia. Polega na montażu dodatkowych słupów i opraw oświetleniowych, które są zaprojektowane tak, by oświetlały przechodzącego przez zebrę. Druga metoda to wymiana słupów jeden do jednego. Oznacza usuwanie znajdujących się tuż przy przejściach starych słupów i wstawianie w ich miejsce nowych, które wyposażamy w podwójne wysięgniki, aby jeden skierowany był na jezdnię, a drugi na zebrę.