SPPN na przestrzeni ostatnich lat szybko się rozwija. Nie chodzi tu tylko o kolejne obszary miasta, które są do niej włączane. To przede wszystkim ułatwienia dla mieszkańców oraz walka z nieuczciwymi kierowcami.
W dobie powszechnie obowiązujących płatności bezgotówkowych, oprócz płatności kartą, od wielu lat kierowcy w SPPN mogą opłacać postój przy pomocy aplikacji mobilnych. Obecnie do ich dyspozycji są aż trzy – MobiParking (firma SkyCash), moBILET (Mobile Traffic Data) oraz FlowBird (FlowBird Group), która dołączyła do oferty w listopadzie 2022 r. Aplikacja mobilna to wygodna i bezpieczna forma opłacania postoju w SPPN. Dla kierowców taka forma płatności jest bardzo korzystna. Nie muszą obawiać się kolejki do parkomatu (parkowanie można opłacić będąc w samochodzie, bez ryzyka natrafienia na kontrolę podczas dokonywania płatności w parkomacie). Płatność mobilna daje też możliwość opłacenia konkretnego czasu, unikając tym samym nadpłacania – nie trzeba zatem zawczasu wiedzieć, jak długo będziemy parkować.
Kolejnym usprawnieniem jest to, które przygotowaliśmy dla posiadaczy abonamentu. Od 16 listopada 2022 r. abonament mieszkańca można załatwić łatwo i wygodnie przez internet. Na stronie abonamentzdomu.zdm.waw.pl wystarczy złożyć wniosek, przesłać wszystkie niezbędne dokumenty i zapłacić, nie wychodząc z domu. Możliwość składania wniosków o abonament mieszkańca drogą elektroniczną istnieje od 2020 roku. Dotychczas proces ten był jednak oparty na wysyłaniu maili do ZDM. Taki sposób załatwiania spraw był jedynie przejściowym ogniwem w drodze do nowoczesnego panelu.
Teraz zapłacisz Blikiem
Od 2 stycznia br. do SPPN włączone zostały kolejne obszary Mokotowa i Pragi-Północ. Rozszerzenie strefy wiązało się z koniecznością zakupu parkomatów. W sumie na ulicach stanęło więc 167 nowych maszyn.
Jednym z wymogów zawartych przez nas w postępowaniu, było zapewnienie możliwości wnoszenia opłat za postój w nowych urządzaniach, z wykorzystaniem np. systemu płatności BLIK. Dla kierowców jest to spore ułatwienie. Wiele osób wciąż nie korzysta z aplikacji do parkowania, jednak praktycznie każdy ma przy sobie smartfona. Niemal wszystkie banki umożliwiają płatności Blikiem, więc w przypadku nieposiadania gotówki czy karty płatniczej, będziemy mogli skorzystać z jeszcze jednej opcji opłaty za postój.
Nowa funkcjonalność parkomatów będzie teraz testowana w praktyce na Mokotowie i Pradze. Jeżeli okaże się, że kierowcy chętnie wykorzystują tę formę płatności, będziemy chcieli, aby urządzenia zakupywane w przyszłości, również posiadały tę funkcję.