Po to, by decyzje o zmianach w przestrzeni miejskiej były podejmowane na podstawie spójnych i merytorycznych kryteriów Zarząd Dróg Miejskich przez 5 lat, od 2016 do 2020 roku, prowadził szeroko zakrojony audyt bezpieczeństwa ruchu drogowego na przejściach dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej wzdłuż głównych stołecznych ulic. Łącznie, zebra po zebrze, przebadano ponad 4 tys. przejść we wszystkich 18 dzielnicach. Przebudowa kolejnych przejść dla pieszych w Warszawie to właśnie efekt audytu.
Prawdopodobnie najlepszy audyt na świecie
Europejskie jury doceniło unikatową metodologię tego projektu, jego bezprecedensową skalę przy jednoczesnej drobiazgowości oraz szybkie i konsekwentne wdrażanie zaleceń w praktyce.
Prawdopodobnie nigdzie na świecie nie prowadzono bowiem tak kompleksowego audytu w tak dużej skali. Bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych przebadano pod kątem ok. 30 kryteriów. Audytorzy sprawdzali m.in. czy pieszy jest widoczny dla kierowcy, czy kierowcy w pobliżu przejścia rozwijają nadmierną prędkość, czy infrastruktura jest w dobrym stanie, czy zebra jest właściwie oświetlona. Do audytu dodatkowo wykorzystywane były m.in. dalmierze, kółka pomiarowe czy specjalne urządzenia badające natężenie światła na przejściu dla pieszych oraz w jego okolicy. Na tej podstawie opisywali główne zagrożenia w danym miejscu i nadawali mu ocenę w skali od 0 (najgorsza) do 5.
W ten sposób Warszawa ma dokładne dane o każdym z 4093 nieosygnalizowanych przejść dla pieszych na ulicach, którymi zarządzamy. Wyniki audytu dla każdego z przejść są dostępne na naszej stronie internetowej.
Bezpieczeństwo jest najważniejszą nagrodą
W ostatnich latach w Warszawie spada liczba wypadków i samych ofiar wypadków. Co szczególnie istotne, wyraźnie spadają statystyki wypadków na przejściach dla pieszych. Jeszcze w połowie ubiegłej dekady takich zdarzeń było w stolicy ponad 250 rocznie. Obecnie jest ich dwukrotnie mniej. Nie ma wątpliwości, że wprowadzane zmiany przyczyniają się do znaczącej poprawy bezpieczeństwa na warszawskich ulicach.
Wyniki ogłoszono 28 marca. W trójce nominowanych miast znalazły się Warszawa, Retimno i Florencja. Stolica miała szansę zostać pierwszym polskim miastem, które zdobyło nagrodę. Ostatecznie Urban Road Safety Award otrzymało liczące niewiele ponad 30 tys. mieszkańców Retimno.