Widniej na Sosnkowskiego. Nowe oświetlenie już gotowe - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

12-11-2020

Widniej na Sosnkowskiego. Nowe oświetlenie już gotowe

Na ul. Sosnkowskiego zakończyliśmy prace związane z kompleksową modernizacją oświetlenia w mieście w ramach realizacji programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne”. Zdemontowaliśmy tam 47 latarni, które zastąpiliśmy 56 nowymi. Zawiesiliśmy na nich 71 ledowych lamp.

Wymiana oświetlenia przy ul. Sosnowskiego.

Zadanie programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” to wymiana oświetlenia w miejscach, gdzie jest ono niedopasowane do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Do poprawy w tym roku wytypowaliśmy 13 takich lokalizacji, w których wymiana latarni i lamp była szczególnie oczekiwana przez mieszkańców – 11 ulic i dwa węzły drogowe.

Znaczna oszczędność energii

Na ul. Sosnkowskiego prace prowadzone były na odcinku od Alej Jerozolimskich do ul. Kościuszki. Na początku wiązały się z układaniem w ziemi przewodów. Tym samym zlikwidowaliśmy istniejącą dotąd napowietrzną linię oświetleniową.

Następnie przystąpiliśmy do wymiany słupów oświetleniowych. Zdemontowaliśmy 47 latarni – ich miejsce zajęło 56 nowych, 9-metrowych. Na tych, które ulokowaliśmy przy skrzyżowaniach, zamontowaliśmy wysięgniki w kształcie litery V, aby drogi w miejscu przecięcia się były lepiej doświetlone. Przy przejściach dla pieszych umieściliśmy 5 słupów 6-metrowych z oprawami dedykowanymi „zebrom”.

Prace na ul. Sosnkowskiego finiszowały na początku tego tygodnia. Zakończył je montaż nowych, ledowych opraw – na latarniach zawiesiliśmy ich łącznie 71. Zastąpiły one 51 opraw sodowych. Do tego doszedł montaż 5 LED-ów na 5 słupach w miejscu wyeksploatowanych dotychczasowych opraw na odcinku od ul. Kościuszki do zbiegu z ulicami Regulską i Spisaka, gdzie obecnie trwa budowa ronda. Wymiany dokonaliśmy tu we własnym zakresie, poza projektem „SOWA”, aby widniej po zmroku było na całej ul. Sosnkowskiego. Dzięki temu zmalało ryzyko wystąpienia awarii oświetlenia. Zmniejszy się także zużycie energii elektrycznej. Przed modernizacją roczny pobór prądu wynosił ok. 68,76 MWh, po wymianie lamp powinien spaść do ok. 23,09 MWh. Tym samym roczna oszczędność energii elektrycznej wyniesie ok. 45,67 MWh.

 

Więcej nowych lamp

Ul. Sosnkowskiego jest trzecią, na której zakończyła się wymiana oświetlenia w ramach programu „SOWA”. Pozostałe, gdzie związane z tym prace są lub do niedawna były prowadzone, to: Stryjeńskich, Szczęśliwicka, Jarzębskiego, Lektykarska, Przy Agorze, Krucza, Jagiellońska, Trocka wraz z Borzymowską, Sokratesa i Płowiecka. Przy dwóch węzłach – Trasy Łazienkowskiej z Wałem Miedzeszyńskim i Wisłostradą – nowe lampy już zostały zamontowane.

Ale oświetlenie wymieniamy nie tylko realizując program „SOWA”. Przy wielu ulicach montaż nowych latarni bądź opraw prowadzony jest w ramach kompleksowej modernizacji oświetlenia w mieście. Przykładem choćby ul. Lucerny, gdzie od października jaśniej po zmroku jest na odcinku od Wapiennej do Mrówczej. Do tego dochodzą tunele – w tym roku 40 ledowych lamp zastąpiło 87 sodowych w przeprawie pod ul. Puławską na wysokości ul. Rzymowskiego.

Wymiana związana jest nie tylko z poprawą widoczności dla kierowców. Ma na celu także zmniejszyć koszty poboru prądu. Jako Zarząd Dróg Miejskich jesteśmy jednym z większych odbiorców energii elektrycznej w Warszawie, bo odpowiadamy za zasilanie ponad 100 tys. latarni ulicznych w całym mieście i ok. 700 sygnalizacji świetlnych. Ponieważ ceny prądu rosną, sukcesywna wymiana oświetlenia sprawia, że ograniczamy koszty.

W tym celu w lipcu ogłosiliśmy przetarg na kompleksową wymianę 38,5 tys. opraw oświetleniowych na ledowe na podległych nam drogach do końca 2022 r. Pod koniec września otworzyliśmy oferty – zgłosiło się 6 firm. Wciąż analizujemy propozycje, by wybrać jak najkorzystniejszą.

Łącznie wymienimy ponad 43 tys. opraw – osobne zamówienie obejmie oświetlenie na ulicach w obszarach zabytkowych oraz na wysokich masztach na węzłach drogowych.

Celem programu „SOWA – oświetlenie zewnętrzne” jest wymiana starego oświetlenia niedopasowanego do najnowszych norm jakości i bezpieczeństwa. Jednolite, lepiej świecące, trwalsze i precyzyjnie ustawione lampy zapewnią lepszą widoczność na drogach, zmniejszając jednocześnie zjawisko tzw. „zanieczyszczenia światłem”. Dużą zaletą jest znaczne zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Według obliczeń przebudowa oświetlenia 13 ulic wykonana w technologii LED przyniesie średnią oszczędność na poziomie 62 proc. Oznacza to roczne oszczędności w zużyciu energii elektrycznej na poziomie ponad 335 tys. zł rocznie. Dodatkowo koszty naprawy i konserwacji nowoczesnych opraw są o wiele niższe, co oznacza, że inwestycja powinna zwrócić się na przestrzeni kilku lat. Oprócz aspektu finansowego ważny jest również wymiar ekologiczny. Mniejsze zużycie energii oznacza także zmniejszenie emisji szkodliwych substancji, w tym dwutlenku węgla.

Budżet całego projektu to 12,5 mln zł. Większość tej kwoty (10,8 mln zł) pokryje długoterminowa pożyczka z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Pożyczka zostanie wypłacona w dwóch transzach w 2020 roku i w 2021 roku, a jej spłata ma nastąpić w latach 2021-2026.

Powered by Projectic.pl