Wszystkie tunele tramwajowe w Warszawie z ledowymi oprawami - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

16-11-2023

Wszystkie tunele tramwajowe w Warszawie z ledowymi oprawami

Kończymy prace przy wymianie opraw oświetleniowych w tunelach tramwajowych na ledowe. Ostatnie roboty prowadzimy przy węźle Młociny na Bielanach. Dzięki temu będzie jaśniej, a za nowe światło zapłacimy siedmiokrotnie mniej niż dotychczas.

Tramwaj w tunelu przy węźle Młociny, gdzie częściowo wymieniono oprawy oświetleniowe na ledowe

Prace w rejonie Mostu Północnego to ostatnie miejsce w Warszawie, gdzie wymieniamy oświetlenie w tunelach tramwajowych. Chodzi o tory łączące ul. Marymoncką z ul. Zgrupowania AK „Kampinos”, które opadają poniżej poziomu jezdni i by uniknąć skrzyżowania z ruchem samochodowym jadą w zagłębieniu pod al. gen. Marii Wittek. Do tej pory były tam zamontowane oprawy świetlówkowe. To technologia znana z lat 70. W tym miejscu świeciły od co najmniej 20 lat i zużywały mnóstwo energii. Nadszedł czas, by je wymienić, bo są nieekologiczne i generowały miastu spore wydatki. Teraz zastępujemy je – zgodnie z naszymi standardami – oprawami ledowymi, które przynoszą znaczne oszczędności.

Zaplanowaliśmy montaż 96 nowych opraw ledowych. Zastąpią 196 opraw z podwójną świetlówką – każda z nich o mocy 58 watów. Dla porównania jedna oprawa ledowa to zaledwie 33 waty. Dzięki tej zamianie tunele staną się znacznie jaśniejsze, a nowy sprzęt zapewni oszczędności. Wymiana opraw pozwoli na siedmiokrotnie mniejsze zużycie prądu. To niezwykle ważne, bo w ostatnich latach cena energii znacznie wzrosła.

Koszty zwrócą się w niecały rok

Prace przy wymianie opraw w tunelach tramwajowych przy węźle Młociny rozpoczęliśmy w nocy z niedzieli na poniedziałek (12/13 listopada). Prowadzimy je tylko przez trzy godziny, gdy wyłączone jest zasilanie w sieci tramwajowej. W pobliżu znajduje się zajezdnia, więc ostatnie składy zjeżdżają do bazy po północy, a pierwsze ruszają w trasę tuż po godz. 3. Wymianę opraw w tym rejonie planujemy zakończyć w nocy z czwartku na piątek (16/17 listopada). Na miejscu pracują jednocześnie trzy podnośniki. Ich ekipy demontują stare oprawy i instalują nowe. Prowadzimy również prace adaptacyjne. Nie wymieniamy całkowicie instalacji elektrycznej, ale uzupełniamy ją o brakujące elementy. Kable są w dobrym stanie i powinny wytrzymać kolejne 30-40 lat.

Koszt jednej oprawy to ok. 1,1 tys. zł. Wydatki związane z tymi pracami, które na nasze zlecenie prowadzi firma Kargos, powinny się zwrócić po ok. dziesięciu miesiącach.

Jaśniej (i taniej) w całej Warszawie

Wymianę opraw na ledowe na szerszą skalę rozpoczęliśmy w 2018 r. Od tego czasu zmodernizowane oświetlenie zyskały tunele m.in. na Wisłostradzie, w ciągu Trasy Łazienkowskiej i Trasy W-Z, pod torami kolejowymi w ciągu al. 4 Czerwca 1989 r., ul. Cierlickiej, Patriotów, Szpotańskiego, a także w al. Prymasa Tysiąclecia oraz ulic Dźwigowej, Pułkowej czy Gwiaździstej. Wymieniliśmy także oprawy przy przejściach dla pieszych.

Poza tym od dwóch lat prowadzimy największy w Polsce i być może w Europie projekt wymiany opraw oświetleniowych. Na ulicach gminnych oraz zarządzanych przez nas zamontowanych zostało już ponad 43 tys. nowych opraw. Odpowiada to posadzeniu 3,1 mln drzew. Specjalnie dla Warszawy został zaprojektowany nowy model o nazwie SAVA. Stolica posiada licencję na jego swobodne wykorzystywanie w przyszłości. Dzięki takiemu zabiegowi możemy w następnych latach zamawiać na rynku identyczne konstrukcje od dowolnych producentów, którzy zgłoszą się do danego przetargu. Oprawy SAVA pozwalają oszczędzić 2/3 prądu przy dużo lepszej jakości oświetlenia. Dzięki nim jesteśmy w stanie znacznie zredukować emisję CO2. Obecnie wskaźnik ten oscyluje w granicy 21 tys. ton. Do pochłonięcia takiej ilości szkodliwych substancji w ciągu roku potrzeba aż 3 mln drzew.

Powered by Projectic.pl