Przebudowa skrzyżowań na ronda to jeden ze sposobów na poprawę bezpieczeństwa. Dokonaliśmy, dokonujemy i będziemy dokonywać takich zmian w wielu lokalizacjach – np. na ul. Kadetów, na skrzyżowaniu ulic Rudnickiego i Kochanowskiego czy na wspomnianej krzyżówce Powązkowskiej i Obrońców Tobruku. Jak wykazał przeprowadzony przez nas audyt bezpieczeństwa, ta ostatnia lokalizacja jest szczególnie niebezpieczna.
Nowe rondo w przyszłym roku
Budowę ronda u zbiegu ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku na granicy Bemowa i Bielan zapowiadaliśmy już od pewnego czasu. Teraz czas przejść do konkretów. Właśnie otworzyliśmy oferty w przetargu. Zgłosiło się do niego dziesięciu wykonawców, najtańsza oferta opiewa na 3 mln 159 tys., a najdroższa na 4 mln 884 tys.
Wybrana firma będzie miała maksymalnie 3 miesiące na wykonanie robót przygotowawczych oraz 8 miesięcy na prace budowlane. Oznacza to, że nowe rondo powinno być gotowe w przyszłym roku.
Wnioski z audytu
Dziś na skrzyżowaniu ulic Powązkowskiej i Obrońców Tobruku obowiązuje zasada „łamanego pierwszeństwa”. Praktyka pokazuje, że nie wszyscy kierowcy potrafią korzystać z tego typu rozwiązania. Na dodatek, ul. Powązkowska od strony ul. Waldorffa stanowi długi, prosty odcinek drogi, sprzyjający rozwijaniu dużych prędkości. Prosty odcinek ul. Powązkowskiej sugeruje kierowcy, że jest na ulicy z pierwszeństwem przejazdu, a jest na wlocie podporządkowanym i dojeżdża do drogi z pierwszeństwem przejazdu. W tym miejscu wyznaczone są trzy przejścia dla pieszych – na dodatek ustawiony tam znak T-27 oznacza, że zebry są szczególnie uczęszczane przez dzieci.
Sytuacji nie poprawiają też parkujące tuż przy przejściu pojazdy (w tym pojazdy ciężarowe). Zasłaniają one znaki mówiące o zbliżaniu się do skrzyżowania oraz ograniczają widoczność, co stwarza poważne zagrożenie. Ryzyko takiego parkowania bezpośrednio przy przejściu dotyczy obu stron ulicy. Widoczność ogranicza także ogrodzenie posesji przy ul. Powązkowskiej na rogu z Obrońców Tobruku oraz roślinność rosnąca przy ogrodzeniu. Pieszy chcący przekroczyć jezdnię jest zasłonięty z jednej strony przez parkujące pojazdy, a z drugiej przez roślinność i ogrodzenie. Kierowca może nie zauważyć przejścia i pieszego wychodzącego na przejście zza parkujących pojazdów. Na dodatek, na środku chodnika, w świetle przejścia, stoi słup energetyczny, który stanowi przeszkodę dla pieszych.
Wszystkie trzy przejścia zostały sprawdzone w ramach audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych przeprowadzonego w latach 2016-2020. Wyniki nie były jednak pocieszające. Oba przejścia przez ul. Powązkowską otrzymały ocenę „1” w pięciostopniowej skali (0-5). Z kolei przejście przez ul. Obrońców Tobruku oceniono na „0”. Taka sytuacja jest niedopuszczalna i trzeba ją pilnie zmienić.
Zmiany są konieczne
Co dokładnie planujemy zmienić? Zgodnie z zaleceniami po audycie wybudujemy tu rondo. Uniemożliwione zostanie również parkowanie tuż przy przejściach. Chcemy też przesunąć przejścia bliżej tarczy skrzyżowania, zamienić lokalizację zjazdu na posesję, która mieści się po stronie ul. Maczka oraz przenieść słup energetyczny poza światło przejścia.
Zmiany będą możliwe dzięki przyznaniu nam dodatkowych środków przez Radę m.st. Warszawy. Dzięki temu teraz mogliśmy ogłosić przetarg na prace budowlane w oparciu o przygotowany już wcześniej projekt przebudowy.
Aktualizacja
Ten artykuł został pierwotnie opublikowany w czerwcu 2023 r. (przyznanie środków na realizację przez Radę m.st. Warszawy) i następnie zaktualizowany o nowe istotne informacje pod koniec sierpnia i września 2024 r. (przetarg na realizację prac).