Zajęcza – jezdnia do remontu, a rowery na jezdnię - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

24-04-2023

Zajęcza – jezdnia do remontu, a rowery na jezdnię

W długi weekend majowy ulica Zajęcza zyska nową nawierzchnię na odcinku od Wybrzeża Kościuszkowskiego do ulicy Topiel. Remont będzie powiązany ze zmianami w organizacji ruchu. Zlikwidujemy niewygodny wspólny ciąg pieszo-rowerowy. Zastąpi go infrastruktura rowerowa wyznaczona bezpośrednio na jezdni.

Przygotowania już w toku

Remont na zlecenie ZDM przeprowadzi miejski Zakład Remontów i Konserwacji Dróg. W okolicy stoją już wyraźne żółte znaki informujące o zamknięciu. Ulica Zajęcza będzie zamknięta między mostem Świętokrzyskim i ulicą Topiel dokładnie od godziny 22:00 w nocy 28 kwietnia (piątek), do godziny 4:00 na ranem 2 maja (wtorek). To pierwsze z kilku robót drogowych, które planujemy przeprowadzić w długi weekend majowy.

Od początku tego tygodnia trwają już pierwsze prace przygotowawcze. Nie powodują one jednak zauważalnych utrudnień w ruchu, ulica jest cały czas przejezdna. W najbliższych dniach pojawi się jeszcze osobny komunikat informujący szczegółowo o zakresie zamknięć i sugerowanych objazdach, w tym dla pojazdów transportu publicznego. Tradycyjnie zachęcamy do śledzenia na bieżąco miejskiego serwisu Infoulice, który przygotowuje i udostępnia tego typu treści o najważniejszych warszawskich inwestycjach.

Szansa na zmiany

Remont jezdni jest często, oprócz poprawy wrażeń kierowców z jazdy, okazją do wprowadzenia szeregu drobnych zmian. Ich zakres zależy od potrzeb i możliwości w danym miejscu. Czasami jest to likwidacja barier architektonicznych (np. obniżenie krawężników), w inny wypadku rozpłytowanie (zastąpienie zbędnych asfaltowych czy betonowych powierzchni zielenią), a  w jeszcze innym – zmiany w organizacji ruchu.

Na remontowanym odcinku ulicy Zajęczej oraz na zachodnim przyczółku mostu Świętokrzyskiego zmieni się właśnie organizacja ruchu. Jej podstawowym celem jest likwidacja wspólnego ciągu pieszo-rowerowego, który znajduje się w tym miejscu.

Główna trasa rowerowa

Most Świętokrzyski to element głównej trasy rowerowej wschód-zachód prowadzącej przez ścisłe centrum. Zeszłoroczne pomiary ruchu rowerowego wykazały, że jest to najpopularniejsza przeprawa wśród warszawskich cyklistów. W szczytowym momencie roku przejeżdża nim średnio ponad 5,7 tysiąca rowerów na dobę. Udział rowerzystów w ogólnym potoku pojazdów, wliczając w to auta, stanowił tam więc ponad 20%.

Potrzebny lepszy standard

Ruch rowerowy i pieszy na Powiślu jest bardzo intensywny. W tym konkretnym punkcie od lat funkcjonują rozwiązania, które nie przystają już do takiego natężenia. Wzdłuż 3 pasmowego odcinka jezdni znajduje się wąski pas terenu, po którym piesi i rowerzyści powinni razem poruszać się w obydwu kierunkach. Na wysokości Centrum Nauki Kopernik przestrzeń wolna od przeszkód jest węższa niż przepisowe minimum 3 metrów, ze względu na znajdujące się tam znaki, barierki i latarnie. Z kolei na wysokości Elektrowni Powiśle wspólny ciąg przebiega przez przystanek autobusowy oraz podcienia budynku.

Co się zmieni

Całkowicie zlikwidowany zostanie ciąg pieszo-rowerowy w północno-zachodnim przyczółku mostu Świętokrzyskiego, czyli wzdłuż budynku CNK. Przestrzeń ta zostanie zamieniona na chodnik. Bezpośrednio z mostu Świętokrzyskiego rowerzyści zjadą na nową dwukierunkową drogą dla rowerów, która zostanie wydzielona ze skrajnego prawego pasa jezdni. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do wysokości skrzyżowania z Wybrzeżem Kościuszkowskim. Dalej zostanie wyznaczony jednokierunkowy pas rowerowy, który stanowić będzie naturalne i logiczne przedłużenie takiego samego typu pasa, który znajduje się na dalszym odcinku ulicy Zajęczej. Oznacza to likwidację wspólnego ciągu pieszo-rowerowego również na wysokości kompleksu budynków Elektrowni Powiśle.

Projekt organizacji ruchu

Zajęcza Wybrzeże Kościuszkowskie - DDR pas rowerowy likwidacj CPR - SOR zatw - ZDM 2023

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl