Zielona fala i zielone trawniki u zbiegu Modlińskiej i Ekspresowej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

20-08-2020

Zielona fala i zielone trawniki u zbiegu Modlińskiej i Ekspresowej

Zakończyły się prace przy przebudowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu u zbiegu Modlińskiej i Ekspresowej. Efektem będzie włączenie go do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Oznacza to poprawę zarówno płynności ruchu, jak i bezpieczeństwa na drodze. Przy okazji wykonaliśmy szereg dodatkowych robót.

Zbieg ulic Modlińskiej i Ekspresowej.

Dotychczasowa sygnalizacja była przestarzała i przez to bardziej podatna na ewentualne awarie oraz nieposiadająca wielu nowoczesnych funkcji, które obecnie są już standardem. Najstarsze światła działają w trybie stałoczasowym, ponieważ nie mają możliwości zbierania informacji o natężeniu ruchu oraz przełączania się pomiędzy zróżnicowanymi i skomplikowanymi ustawieniami.

Nowa sygnalizacja jest akomodacyjna. Oznacza to, że skrzyżowanie jest wyposażone w system czujników, które zbierają informacje o charakterze i natężeniu ruchu pojazdów i przekazują tę informację do systemu sterowania ruchem. Na podstawie tych danych sygnalizacja ma możliwość automatycznie wybrać optymalny cykl świateł.

Sygnalizacja coraz bardziej zintegrowana

Dodatkowo światła przy Ekspresowej zostały włączone do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. Na koniec zeszłego roku ZSZR obejmował ponad 360 skrzyżowań w całej Warszawie. Składające się na niego sygnalizacje to nowoczesne urządzenia skoordynowane ze sobą. Oprócz tego skrzyżowania wyposażone są w kamery przekazujące obraz na żywo do centrum zarządzania. Pozwala to służbom szybciej i lepiej reagować na utrudnienia w ruchu.

Na odcinku przeszło 7 kilometrów w ciągu ulic Modlińska-Jagiellońska w poczet systemu wchodzą już prawie wszystkie osygnalizowane skrzyżowania od ul. Światowida do wysokości ronda Starzyńskiego. System jest stale rozbudowywany. W tym roku tylko na Modlińskiej firma Siemens włączy do niego sygnalizacje na kolejnych 4 skrzyżowaniach. Oprócz wspomnianej już ul. Ekspresowej będą to światła u zbiegu z ulicami Kowalczyka i Elektronową, gdzie prace już trwają, oraz z trasą mostu M. Skłodowskiej-Curie.

Nie tylko światła

Sygnalizacja u zbiegu Modlińskiej, Ekspresowej i Płużnickiej była już stara i mocno wyeksploatowana. W celu włączenia jej do zaawansowanego technologicznie systemu musiała zostać zastąpiona całkowicie na nową, co wiązało się również z pracami ziemnymi przy wymianie okablowania.

Korzystając z tej okazji, wyremontowaliśmy też chodnik w obrębie skrzyżowania. Standardem w naszych pracach jest równoczesna likwidacja barier architektonicznych, takich jak wysokie i nierówne krawężniki, oraz montaż ułatwień dla niewidomych i niedowidzących — płytek ostrzegawczych i pasów prowadzących.

Remont chodnika był skoordynowany z planami wprowadzenia w tym miejscu większej ilości zieleni. Dotychczas na północno-zachodnim narożniku skrzyżowania znajdował się asfaltowy plac o powierzchni kilkudziesięciu metrów kwadratowych, który nie spełniał żadnej konkretnej funkcji. Przy jednoczesnym zachowaniu szerokiej przestrzeni dla pieszych udało się skuć dużą część asfaltu i zastąpić cieszącymi oko trawnikami. Docelowo chcielibyśmy w porozumieniu z Zarządem Zieleni posadzić na nim jeszcze krzewy i byliny.

Dodatkowo wzdłuż przejść dla pieszych przez północny i wschodni wlot skrzyżowania wykonane zostały asfaltowe rezerwy pod wyznaczenie w przyszłości przejazdów rowerowych. Oddanie przejazdów do użytku jest możliwe w późniejszym etapie, po doprowadzeniu do nich dróg dla rowerów.

Powered by Projectic.pl