Na Pradze-Południe w ramach audytu zostało wziętych pod lupę 351 przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. 31 w 21 lokalizacjach otrzymało najniższą notę, czyli 0 lub 1 punkt w skali 0-5. Wśród takich przejść znalazło się to przez ul. Wiatraczną po północnej stronie wlotu ul. Prochowej – oceniono je na 1. Drugą zebrę, po południowej stronie wlotu, uznano tylko nieznacznie za bezpieczniejszą – dostała „dwójkę”.
Bez parkowania i wyprzedzania przed przejściami
Audytorzy oceny wystawili na podstawie 30 kryteriów. Zwrócili uwagę na parkowanie na chodniku w obrębie przejść. Uznali to za dość duże zagrożenie, bo zatrzymane tam samochody ograniczają widoczność kierowcom i pieszym. Zalecili eliminację takiego parkowania poprzez wstawienie słupków. Tak też zrobiliśmy.
Jedną z rekomendacji było także podzielenie przejść na dwie części, aby w przypadku dużego ruchu piesi mogli pokonać je na raty. „Należy przebudować obszar skrzyżowania z wyznaczeniem wyspy azylu” – wskazali audytorzy.
To zalecenie również wykonaliśmy. Zebry wyposażyliśmy w azyle, które uniemożliwiły wyprzedzanie. Takie manewry były często spotykane zwłaszcza w rejonie przejścia po północnej stronie wlotu ul. Prochowej. Kierowcy wymijali zatrzymujące się na przystanku „Dwernickiego 01” autobusy, co wzmagało niebezpieczeństwo.
Nie były to jedyne nasze działania na ul. Wiatracznej w ostatnich latach. W 2017 r. poprawiliśmy komfort jazdy kierowcom. Wymieniając nawierzchnię między ulicami Szaserów a Grochowską, usunęliśmy tam koleiny i ubytki. Następnie tymczasowo skróciliśmy oba przejścia, a kilka dni temu wdrożyliśmy docelowe zmiany, zarekomendowane w trakcie audytu.
Poprawiamy zebry w całym mieście
Audyt przejść dla pieszych objął 4093 przejścia bez sygnalizacji we wszystkich dzielnicach Warszawy. Te ocenione najniżej („zera”, „jedynki” i w kilku przypadkach „dwójki”) są przez nas sukcesywnie poprawiane pod kątem bezpieczeństwa przechodniów. Do tej pory zmiany zgodne z zaleceniami audytorów wprowadziliśmy na 330 zebrach, w tym 151 „zerach” i „jedynkach” (w 2021 r. pracowaliśmy na 36 „zerach” i „jedynkach”). To oznacza, że już 25 proc. najbardziej niebezpiecznych przejść zostało przebudowane. Kilkadziesiąt kolejnych przejść jest w trakcie przebudowy (w tym m.in. te na ul. Sokratesa i Abrahama) lub projektowania.