Zmodernizowane światła i nowa nawierzchnia - bezpieczniej na Ryżowej - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

24-10-2022

Zmodernizowane światła i nowa nawierzchnia – bezpieczniej na Ryżowej

W miniony weekend ul. Ryżowa zyskała nową nawierzchnię od granicy miasta do północnej części skrzyżowania z Al. Jerozolimskimi, na którym zmodernizowaliśmy sygnalizację świetlną, aby poprawić bezpieczeństwo. Wyremontowaliśmy również chodniki i wybudowaliśmy zatokę na przystanku autobusowym. Dwa miesiące temu nowy asfalt położyliśmy na Ryżowej od południowego fragmentu skrzyżowania do ul. A. Prystora.

Zmodernizowana jezdnia, ul. Ryżowa.

Ryżowa była jedną z kilkunastu ulic, które naprawialiśmy w tym roku. Chodziło przede wszystkim o wymianę nawierzchni w znacznie szerszym zakresie niż obejmującym tylko prawe pasy czy krótkie fragmenty w rejonie skrzyżowań.

Nowy asfalt położyliśmy w miniony weekend. Ubytki i koleiny usunęliśmy na 170-metrowym fragmencie od granicy miasta do skrzyżowania z Al. Jerozolimskimi wraz z jego południową częścią. Dzięki temu poprawiliśmy wjazd na teren gminy Michałowice. Piesi również dotrą do niej w lepszych warunkach, bo wyremontowaliśmy chodniki. Odnowiliśmy także wjazdy na posesje.

Ruch płynniejszy

Inwestycja uzupełniła inną, zakończoną kilkanaście dni temu, która polegała na modernizacji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Alej z Ryżową. Dotychczasowe światła były w bardzo złym stanie. Wiele ich elementów, m.in. maszty i sygnalizatory, nadgryzł ząb czasu, wymiany wymagała też cała instalacja.

Nowe światła wyposażyliśmy w akustyczne naprowadzanie, co pozwala na łatwiejsze przekraczanie jezdni osobom niewidomym i niedowidzącym, a także w automatyczne wykrywanie pojazdów oraz detekcję pieszych. Sygnalizacja pracuje więc akomodacyjnie – zielone światło włącza się wtedy, kiedy zachodzi taka potrzeba, pomijając wloty i relacje, w których akurat nikt nie czeka na przejście i przejazd.

Dzięki temu ruch stał się płynniejszy. Aby kierowcy nie stracili zyskanego czasu, sygnalizację skoordynowaliśmy z tymi na skrzyżowaniach Al. Jerozolimskich z ulicami Starodęby i S. Bodycha.

Przebudowa sygnalizacji nie tylko usprawniła przejazd, ale przede wszystkim poprawiła bezpieczeństwo. Skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Ryżową było jednym z najbardziej niebezpiecznych w mieście. W latach 2015-2021 doszło na nim do 15 wypadków, w tym trzech śmiertelnych, oraz 5 kolizji. Aż 12 zdarzeń spowodowanych było nieustąpieniem pierwszeństwa przejazdu.

 

Przejścia przesunięte

Bezpieczeństwo i lepszy komfort dojścia na trzy przystanki w rejonie skrzyżowania zyskali piesi. Przy okazji modernizacji świateł, na skrzyżowaniu wyremontowaliśmy chodniki, zastępując starą kostkę brukową płytami chodnikowymi. Zamontowaliśmy również żółte płyty z wypustkami dla osób z dysfunkcjami wzroku. Ponadto przesunęliśmy trzy przejścia – jedno przez Al. Jerozolimskie i dwa przez ul. Ryżową. Zebry zostały o kilkanaście metrów oddalone od skrzyżowania, dzięki czemu pieszym skróciliśmy nieco drogę – nie muszą przechodzić przez wyspy ulokowane na jezdni przy skrętach w prawo w ul. Ryżową.

Wybudowaliśmy także zatokę na przystanku „Żywiecka 03” na północnym wlocie ul. Ryżowej. Dodatkowo Zarząd Transportu Miejskiego w niedalekiej przyszłości zamontuje tam wiatę przystankową, dzięki czemu podróżni oczekujący na autobus będą gdzie się schować w trakcie opadów.

Sfinalizowana niedawno inwestycja początkowo planowana była na zeszły rok. Została przesunięta, bo o kilka miesięcy wydłużyły się roboty wykonywane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji. Wodociągowcy budowali kanał sanitarny na odcinku od ul. Starodęby do ul. Żywieckiej i musieli przeprowadzić prace przez skrzyżowanie Al. Jerozolimskich z ul. Ryżową. Jednak dzięki ich robotom rozszerzyliśmy zakres asfaltowania ul. Ryżowej i w wakacje nawierzchnię wymieniliśmy od północnej części skrzyżowania do ul. A. Prystora. W efekcie, biorąc pod uwagę prace z ostatniego weekendu, kierowcy mogą poruszać się po nowym asfalcie na blisko półkilometrowym odcinku.

Remonty i budowy sygnalizacji

Inwestycje związane z modernizacją lub budową sygnalizacji przeprowadziliśmy w tym roku w wielu miejscach Warszawy. Światła powstały na przejściach dla pieszych przez ul. Człuchowską (na wysokości ul. Okolicznej), przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego), przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c), na skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, a także na zebrach przez ul. I. Gandhi – przy ul. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi. Zmodernizowane zostały światła m.in. na skrzyżowaniu al. W. Sikorskiego z ul. Czarnomorską i na wlocie ul. Pory oraz na skrzyżowaniu ulic Trakt Brzeski i 1 Praskiego Pułku. Natomiast budowa sygnalizacji na przejściu dla pieszych przez ul. Z. Krasińskiego w rejonie ul. Wybrzeże Gdyńskie jest już na ukończeniu. W tej ostatniej lokalizacji pieszym poprawimy nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort, bo po jednej stronie obok schodków powstanie rampa.

Jeszcze w tym roku planujemy wybudować sygnalizacje w czterech lokalizacjach. W przypadku przejść dla pieszych przez ul. Komitetu Obrony Robotników przy ul. Radarowej i przez al. W. Reymonta przy ul. Żbikowianka kilkanaście dni temu podpisaliśmy umowę z firmą Traffic Polska, która z realizacją inwestycji ma wyrobić się do 24 grudnia. Natomiast w zeszłym tygodniu ogłosiliśmy przetarg na „osygnalizowanie” zebr przez ul. Górczewską w rejonie ul. Budy oraz na ul. F. Płaskowickiej przy ul. L. Hirszfelda. Na oferty czekamy do 2 listopada, a wybrany wykonawca na wywiązanie się z powierzonego zadania będzie miał 30 dni od momentu zawarcia umowy.

Powered by Projectic.pl