„Szkolna ulica” to rozwiązanie wprowadzane w miastach na całym świecie. Stanowi odpowiedź na obserwowany w wielu miejscach problem wzmożonego ruchu samochodowego w godzinach porannych, który powoduje zagrożenie dla uczniów zmierzających na zajęcia. Duża liczba aut pod szkołą wpływa negatywnie na poczucie bezpieczeństwa najmłodszych uczestników ruchu. Ponadto kłębiące się pod szkołą samochody generują znaczny hałas i zanieczyszczają powietrze, którym oddychają najmłodsi.
Kolejne „Szkolne ulice” w Warszawie
„Szkolna ulica” polega na czasowym ograniczeniu ruchu samochodów w bezpośrednim sąsiedztwie szkoły. Dzięki takiemu rozwiązaniu ostatni odcinek pokonywany przez dzieci w drodze do szkoły przebiega bez ryzyka. Takie rozwiązanie sprawdza się, co pokazało m.in. pilotażowe wdrożenie „Szkolnej ulicy” przy Szkole Podstawowej nr 323 na Ursynowie. Rozwiązanie to działa tam z powodzeniem już od roku.
Teraz pora na kolejne placówki. W każdej z nich zmiany rozpoczęliśmy od rozmów ze społecznością szkolną – dyrekcją i radą rodziców. Aby jak najlepiej zidentyfikować problemy, z jakimi zmagają się uczniowie w drodze na zajęcia, wykonaliśmy szczegółowe obserwacje, pomiary ruchu i jakości powietrza. W ten sposób wyłoniliśmy placówki, w których 16 września zaczęły działać kolejne dwie „Szkolne ulice” – Szkoła Podstawowa nr 375 wraz z Oddziałami Zamiejscowymi Przedszkola nr 198, które znajdują się pod adresem ul. Abrahama 10, a także Szkoła Podstawowa nr 381 przy ul. M. Drzymały 1.
„Szkolna ulica” przy Abrahama
Droga na zajęcia uczniów i przedszkolaków zmierzających do budynku przy ul. Abrahama 10 dotychczas nie była łatwa. Musieli pokonać trasę, która każdego poranka była zdominowana przez samochody. Auta zastawiające całą długość chodnika, zawracanie tuż przy szkolnej furtce, hałas i spaliny – tak wyglądała codzienna rzeczywistość setek dzieci.
Potwierdziły to pomiary ruchu. W ciągu godziny, między 7.30 a 8.30, pod wejścia do szkoły i przedszkola próbowało podjechać aż 90 samochodów! W tym samym czasie z tej przestrzeni korzystało ponad 250 osób – dzieci, rodziców i pracowników placówki.
Od 16 września ruch samochodów ogranicza znak zakaz ruchu (B-1), obowiązujący w dni nauki szkolnej w godzinach 7.30-8.30. Oznacza to, że w tym czasie nie można wjechać w lokalną uliczkę i podjechać pod samą szkołę czy przedszkole. Dzięki temu dzieci, które ten odcinek pokonują pieszo, nie są już narażone na niebezpieczeństwo ze strony manewrujących samochodów. Natomiast rodzice, którzy mimo wszystko muszą rano skorzystać z auta, mogą nadal zaparkować po drugiej stronie ul. Abrahama bądź na parkingu po drugiej stronie budynku szkoły przy pływalni “Wodnik”.
Wprowadzenie „Szkolnej ulicy” to nie jedyna zmiana na rzecz poprawy bezpieczeństwa w tym rejonie. Mieszkańcy zgłaszali problemy z widocznością przy wyjeździe z drogi wewnętrznej w ul. Abrahama. Kierowcy mieli problem z zauważeniem pojazdów nadjeżdżających z lewej strony podczas włączania się do ruchu. Aby ułatwić wyjazd na ul. Abrahama, zostało dodatkowo zainstalowane lustro.
„Szkolna ulica” przy Drzymały
Aby dostać się do głównego wejścia Szkoły Podstawowej nr 381, dzieci pokonują ponad 250 m stosunkowo wąską ul. Drzymały. Nie da się z niej wyjechać bez zawracania, które zazwyczaj odbywa się tuż przy szkolnej furtce. Kierowcy niejednokrotnie wjeżdżają przy tym na chodnik, stwarzając niebezpieczne sytuacje.
W ramach poprawy bezpieczeństwa pod Szkołą Podstawową nr 381 „szkolną ulicę” wprowadziliśmy na ul. Drzymały od skrzyżowania z ul. Kompanii AK „Kordian”. Tu, podobnie jak przy ul. Abrahama, ruch samochodów jest ograniczony znakiem zakazu ruchu (B-1) w dni nauki szkolnej w godzinach 7.30-8.30. Rodzice, którzy muszą rano dojechać z dziećmi samochodem, mogą – podobnie jak dotychczas – skorzystać z parkingu zlokalizowanego przy al. Bzów. „Szkolna ulica” będzie tu funkcjonować na próbę do końca października, a jeśli się sprawdzi, zostanie wprowadzona na stałe.
Również w Ursusie „Szkolna ulica” nie jest jedynym działaniem. Poprawiliśmy widoczność na skrzyżowaniu ul. Kompanii AK „Kordian” z ul. Drzymały, które jest przemierzane przez dzieci idące do i ze szkoły.
Wykonane przed wprowadzeniem zmian pomiary wykazały, że widoczność wynosiła jedynie 10 m przy wymaganych w tym miejscu 65 m! Parkujące w pobliżu pojazdy zasłaniały widok zarówno pieszego, jak i kierowcy. W audycie przejść dla pieszych przejście po zachodniej stronie skrzyżowania otrzymało ocenę 0 w skali 0-5. Oznacza to, że w trybie priorytetowym należało podjąć działania poprawiające bezpieczeństwo.
Aby zwiększyć widoczność na przejściach dla pieszych, konieczna była likwidacja kilku miejsc parkingowych zlokalizowanych zbyt blisko zebry. Dlatego na dwóch zatokach do parkowania oraz w południowo-wschodnim narożniku skrzyżowania zostały ustawione słupki zabezpieczające przed wjazdem samochodów. Dzięki tej zmianie piesi, w tym dzieci i młodzież w drodze do i ze szkoły, będą mogli bez trudu dostrzec nadjeżdżający pojazd, a kierowcy nie będą zaskakiwani przez osoby wychodzące zza zaparkowanych samochodów. Przechodzenie zarówno przez ul. Kompanii AK „Kordian”, jak i ul. Drzymały stało się bezpieczniejsze.
Zrównoważona mobilność
Nie jest przypadkiem, że wprowadzamy „Szkolną ulicę” 16 września. To właśnie tego dnia rozpoczyna się Europejski Tydzień Mobilności, którego celem jest promowanie transportu publicznego, proekologicznych idei przemieszczania się oraz zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza. W ramach Drogi na szóstkę promujemy także zrównoważoną mobilność zarówno wśród dzieci, jak i opiekunów oraz nauczycieli. Dlatego zachęcamy do wyboru innych środków transportu niż samochód. Autobus, tramwaj, rower czy hulajnoga mogą stanowić świetną alternatywę. Dzięki temu mamy szansę wspólnie zadbać o bezpieczeństwo drogowe, czystsze powietrze i mniejszy hałas.
Bezpieczniej do szkoły
Wszystkie te zmiany to część programu „Droga na szóstkę”, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa dzieci w drodze do szkoły. Program opiera się o współpracę pomiędzy jednostkami miejskimi a społecznością szkolną. Podstawą do wdrażania zmian są rozmowy, obserwacje, pomiary i audyty. Takie działania w 2020 r. przeprowadziliśmy dla 6 placówek wybranych do wprowadzenia zmian:
- Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 41,
- Szkoły Podstawowej z Oddziałami Dwujęzycznymi nr 157 im. Adama Mickiewicza,
- Szkoły Podstawowej nr 175 im. Heleny Marusarzówny,
- Szkoły Podstawowej nr 195 im. Króla Maciusia I,
- Szkoły Podstawowej nr 323 im. Polskich Olimpijczyków – Filia przy ul. Warchałowskiego 4 (pod główna siedzibą przy ul. Hirszfelda jest już „Szkolna ulica”),
- Szkoła Podstawowa nr 373 im. I. J. Paderewskiego.
Na ostatniej sesji Rada m.st. Warszawy przyznała nam środki na wprowadzenie zmian na drogach pod wspomnianymi szkołami, które usprawnią poruszanie się uczniów na lekcje. Oznacza to, że już niebawem rozpoczniemy ten proces. Pierwszym etapem będzie opracowanie projektów, a kolejnym ich wdrożenie.