„Szkolna ulica” przy Szkole Podstawowej nr 323 i Przedszkolu nr 50 - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

„Szkolna ulica” przy Szkole Podstawowej nr 323 i Przedszkolu nr 50

Dziecko idące do Szkoły Podstawowej na ul. Hirszfelda

Żeby poznać dobrze sytuację przy Szkole Podstawowej nr 323 i Przedszkolu nr 50, przeprowadziliśmy szeroki audyt bezpieczeństwa. Sprawdziliśmy jak dzieci trafiają na lekcje, jak wygląda otoczenie szkoły i jej teren, a także pytaliśmy się samych uczniów o doświadczenia transportowe. Podsumowanie audytu, w tym między innymi badań uczniów, jest na stronie projektu. 

Dlaczego „Szkolna ulica”? 

Szkoła Podstawowa nr 323 jest dużą szkołą (ponad 1000 uczniów), położoną wewnątrz osiedla. Ponad 80 % uczniów ostatni odcinek drogi do szkoły pokonuje pieszo, na rowerze lub hulajnodze. Pod placówkę prowadzą dwie ślepe uliczki o znaczeniu lokalnym, a nie tranzytowym. Uliczki te są wąskie i znajduje się na nich niewiele miejsc parkingowych, które wykorzystywane są głównie przez mieszkańców. Z kolei u ich wlotu usytuowane są obszerne parkingi. Wspomniane drogi są objęte strefą zamieszkania.

Badania pokazały, że w godzinach 7:30-8:15 pod podstawówką przy ul. Hirszfelda jest największy ruch i wąskimi, osiedlowymi uliczkami odbywa się nawet 230 przejazdów w obie strony. To ponad 5 przejazdów na minutę. Dla porównania, jednym pasem ul. Puławskiej w porannym szczycie w ciągu jednej minuty przejeżdża średnio 6 samochodów (2286 pojazdów na 6 pasach w godz. 7:00-8:00), a ul. Pileckiego 3 pojazdy na minutę (1088 pojazdów na 6 pasach w godz. 7:00-8:00).

Zarówno audyt BRD, jak i nagrania stref dojazdu oraz wejścia do szkoły, wskazywały na liczne niebezpieczne sytuacje w obszarze, który pokonać muszą wszyscy – placu wejściowego i drzwi placówki. Rekomendowanym rozwiązaniem było ograniczenie liczby samochodów manewrujących przy wejściu do szkoły – wprowadzenie „Szkolnej ulicy”, czyli czasowego ograniczenia wjazdu pod samą „bramę”.  Rozwiązanie to poprawia bezpieczeństwo uczniów, ale i komfort lokalnych mieszkańców, ze względu na ograniczenie ruchu tuż pod ich oknami.

Tak było przed wprowadzeniem „Szkolnej ulicy”:

Wprowadzenie pierwszej „Szkolnej ulicy”

1 września 2021 roku zaczęła obowiązywać pierwsza „Szkolną ulica” w Warszawie. Ruch na ul. Hirszfelda oraz na drogach prowadzących do szkoły od ul. Płackowickiej i ul. Pileckiego został ograniczony przez trzy poranne kwadranse – od 7.30 do 8.15. Ograniczenie nie dotyczyło osób wyjeżdżających, a także mieszkańców z identyfikatorami wydawanymi przez Spółdzielnię Mieszkaniowo-Budowlaną „Imielin”.

Rodzice odwożący uczniów do Szkoły Podstawowej nr 323 samochodami mogą bezpiecznie zaparkować na okolicznych parkingach – przy Arenie Ursynów, ul. Gandhi lub ul. Płaskowickiej. Idące do szkoły i przedszkola dzieci pokonują stamtąd zaledwie kilkaset metrów po bezpiecznej, bo pozbawionej dużego ruchu aut strefie zamieszkania. Większy komfort podróży odczuwają też piesi i rowerzyści.

Tak wygląda „Szkolna ulica” we wrześniu 2022 roku:

Nie tylko „Szkolna ulica”

To nie jedyne rozwiązanie wprowadzone w ramach Drogi na szóstkę. W przypadku szkoły przy ul. Hirszfelda zainstalowaliśmy sygnalizację na pobliskim przejściu przez ul. Indiry Gandhi.

 

 

Powered by Projectic.pl