Przeprowadzony w latach 2016-2020 kompleksowy audyt bezpieczeństwa nieosygnalizowanych przejść dla pieszych pozwolił precyzyjnie określić, które zebry wymagają pilnej poprawy bezpieczeństwa. W sumie udało nam się ocenić bezpieczeństwo na ponad 4 tys. przejść. Efektem audytu są przebudowy, które teraz systematycznie przeprowadzamy.
Światła usprawnią przekroczenie przejścia
Jednym z najgorzej ocenionych przejść było to przez al. W. Reymonta na wysokości ul. Żbikowianka. Otrzymało notę 2 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5). Audytorzy wskazali, że największym problemem jest prędkość, jaką kierowcy rozwijają na al. W. Reymonta przed zebrą, ze względu na długie i proste odcinki alei po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wielu z nich decyduje się wyprzedzać w rejonie przejścia, które jest dodatkowo trudne do przekroczenia ze względu na przedzielające drogę torowisko tramwajowe. „Może w takiej sytuacji dojść do potrącenia pieszego” – napisali w karcie sprawdzonego przejścia. Dlatego rekomendowali właśnie budowę sygnalizacji świetlnej.
Prace rozpoczęły się kilka dni temu. Wykonawca, firma Traffic Polska, już wkopał w ziemię część peszli, czyli tworzywowych karbowanych rur, w których znajdzie się okablowanie pod nowe sygnalizatory. Przygotowała także materiały, które w najbliższym czasie wykorzysta w trakcie kolejnych etapów robót. Będą wiązały się głównie z instalacją masztów sygnalizacyjnych oraz montażem sygnalizatorów.
Nowe światła usprawnią przejście na drugą stronę ulicy. Pokonywanie pasów stanie się bezpieczniejsze. To ważne, bo zebra jest bardzo popularna – skraca drogę do pobliskich licznych punktów usługowych oraz dużych osiedli mieszkaniowych.
Ulice KOR i Z. Krasińskiego
Kilka dni temu rozpoczęła się budowa sygnalizacji na przejściu dla pieszych przez ul. Komitetu Obrony Robotników – przy wlocie ul. Radarowej. Inwestycję również realizuje firma Traffic Polska, w ramach tego samego przetargu. Tutaj, podobnie jak na Bielanach, prace powinna zrealizować do końca roku.
Instalacja świateł na przejściu przez ul. Komitetu Obrony Robotników też jest podyktowana audytem i poprawą bezpieczeństwa. Piesi w tym miejscu, chcąc przedostać się np. na pobliski przystanek autobusowy, muszą pokonać w sumie 4 pasy ruchu. Budowa sygnalizacji świetlnej uspokoi ruch na długiej, prostej drodze i pozwoli pieszym na bezpieczne przedostanie się na drugą stronę ulicy. Przy okazji przebudowany zostanie istniejący formalnie ciąg pieszo-rowerowy po południowej stronie ul. KOR. Dziś pasażerowie komunikacji publicznej i rowerzyści muszą korzystać z jednego, wąskiego chodnika. Po zakończeniu prac droga dla rowerów i przystanek zostaną od siebie oddzielone.
Przejście dla pieszych przez ul. Komitetu Obrony Robotników przy wlocie ul. Radarowej.
Kończy się natomiast budowa sygnalizacji na przejściu przez ul. Z. Krasińskiego przy ul. Wybrzeże Gdyńskie. W tym miejscu stoją już maszty z sygnalizatorami, które czekają na uruchomienie. Nastąpi to dopiero wtedy, gdy zakończą się wszystkie prace. Ponieważ w tym miejscu ul. Krasińskiego już wchodzi w skład węzła drogowego z ul. Wybrzeże Gdyńskie, jezdnie są poprowadzone niżej niż chodniki. Szczególnie po stronie północnej różnica poziomów jest dosyć wysoka, dlatego z chodnika na zebrę prowadzą schodki. Schodki zostaną, ale zyskają inny profil, żeby po zejściu piesi nie czekali na wkroczenie na pasy na opasce drogowej. Po ich zachodniej stronie powstanie rampa, która ułatwi dostanie się do zebry osobom na wózkach i z wózkami. Właśnie trwająca budowa rampy stanowi ostatni element robót w tej lokalizacji.
Przejście dla pieszych przez ul. Z. Krasińskiego przy ul. Wybrzeże Gdyńskie – zdjęcie sprzed rozpoczęcia robót.
W sygnalizacje wyposażymy również przejścia przez ul. Górczewską w okolicy ul. Budy i przez ul. F. Płaskowickiej przy ul. L. Hirszfelda. Obecnie analizujemy nadesłane w przetargu oferty – wahają się od 214 do 450 tys. zł, a złożyły je firmy AWE, Podkowa i Traffic Polska. Na realizację prac wybrany wykonawca będzie miał 30 dni od dnia podpisania umowy. Oznacza to, że światła powinny zacząć sterować ruchem w obu miejscach na przełomie 2022 i 2023 r.
Przejście dla pieszych przez ulice Górczewską na wysokości ul. Budy (z lewej) i przez ul. F. Płaskowickiej przy ul. L. Hirszfelda.
Sygnalizacje w kolejnych miejscach
Inwestycje związane z budową sygnalizacji przeprowadziliśmy w tym roku w wielu miejscach Warszawy. Światła powstały na przejściach dla pieszych przez ul. Człuchowską (na wysokości ul. Okolicznej), przez ul. B. Czecha (przy ulicach Wawerskiej i H. Wierzchowskiego), przez ul. Żegańską (w rejonie posesji 22c), na skrzyżowaniu ulic L. Kondratowicza, Blokowej i Przy Grodzisku, a także na zebrach przez ul. I. Gandhi – przy ul. L. Hirszfelda i przy ul. L. Teligi.