Pomysł rozszerzenia strefy płatnego parkowania wiąże się z zapewnieniem komfortu parkowania dla lokalnej społeczności. Taka strefa ma przede wszystkim chronić potrzeby parkingowe pobliskich mieszkańców, a w drugiej kolejności pozwalać na odpłatne parkowanie dojeżdżającym spoza dzielnicy. To właśnie odpłatność ma wpływ na ograniczenie zainteresowania parkowaniem wśród przyjezdnych, zwiększając tym samym szanse na znalezienie miejsca parkingowego mieszkańcom z najbliższej okolicy.
Decyzję o zmianach granic SPPN podejmują radni m.st. Warszawy. Zanim dojdzie do głosowania, Zarząd Dróg Miejskich przygotowuje analizy i projekty niezbędne do podjęcia decyzji. Aby jak najlepiej odpowiadały one potrzebom lokalnej społeczności, skonsultowaliśmy je z mieszkańcami.
Rozmowy, maile, telefony
Konsultacje w obu dzielnicach trwały od 29 października do 20 listopada. Z powodu pandemii odbywały się formie zdalnej – poprzez portal YouTube oraz platformę ZOOM. W ciągu niespełna miesiąca przeprowadziliśmy 10 spotkań – po 5 dla Ochoty i Żoliborza. Wiązało się to z tym, że obie dzielnice zostały podzielone właśnie na 5 mniejszych obszarów.
Każdemu z 5 obszarów poświęcone było osobne spotkanie on-line najpierw na portalu YouTube, gdzie można było zadawać pytania na czacie, a następnie – już w drugiej części – w aplikacji ZOOM, gdzie można było porozmawiać z naszymi pracownikami i projektantami.
Transmisje ze spotkań cieszyły się sporym zainteresowaniem. Do tej pory zanotowały prawie 4 tys. wyświetleń. Ponad 1900 wyświetleń mają transmisje ze spotkań ws. SPPN na Żoliborzu, a te dotyczące Ochoty – ponad 1800. W rozmowach w aplikacji ZOOM związanych z Żoliborzem uczestniczyło 251 osób, a jeśli chodzi o Ochotę – 231 osób.
Podczas konsultacji mieszkańcy podzielili się swoimi opiniami. W przypadku Żoliborza swoje uwagi za pomocą specjalnego formularza elektronicznego zgłosiło 496 osób, a w przypadku Ochoty – 294. Otrzymaliśmy także 522 maile – 292 odnośnie Żoliborza i 230 odnośnie Ochoty. Do urzędników i projektantów podczas ich dyżurów zadzwoniło 137 osób.
Czas na raport
Dzięki temu mieszkańcy mogli zapoznać się z koncepcją zmian organizacji ruchu i parkowania na ulicach Żoliborza i Ochoty, a także wynikami pomiarów miejsc postojowych i ich rotacji. Jeśli ktoś nie mógł uczestniczyć w spotkaniach, nic nie stracił. Zapis każdego cały czas jest dostępny na naszym kanale na YouTube. Z naszej strony można także pobrać prezentacje w formacie .pdf dla każdego ze spotkań.
Kolejnym krokiem będzie opracowanie przez nas raportu z konsultacji. Podsumujemy w nim cały proces i odniesiemy do wszystkich zaproponowanych przez mieszkańców pomysłów. Dokument powinien być gotowy wiosną przyszłego roku.
Przypominamy, że zaprezentowane projekty organizacji ruchu miały charakter roboczy i stanowiły jedynie punkt wyjścia do kolejnych rozmów z mieszkańcami. W trakcie tworzenia raportu będą one poprawiane i udoskonalane z uwzględnieniem wszystkich licznych głosów, w tym również tych krytycznych.