W Warszawie jest ponad 800 sygnalizacji świetlnych. Oprócz budowy nowych, dbamy również o stan techniczny istniejących świateł. Zwłaszcza te najstarsze wymagają często kompleksowej modernizacji i wymiany przestarzałych urządzeń. Jest to też okazja do usprawnienia funkcjonowania sygnalizacji.
Tak było na skrzyżowaniu ul. Świerszcza i Rybnickiej we Włochach. Ponieważ ostatni przegląd wykazał, że instalacja jest już w bardzo złym stanie, postanowiliśmy zainstalować nowe urządzenia, dostosowane do obowiązujących obecnie standardów.
Do tej pory sygnalizacja była wyposażona w detekcję pieszych za pomocą przycisków. Wiosną z powodu pandemii koronawirusa przyciski zostały wyłączone, a pracę świateł przestawiliśmy w tryb stałoczasowy. W efekcie cyklicznie włączało się czerwone światło i kierowcy musieli zatrzymywać się także wtedy, gdy nikt nie przechodził przez ulicę. Teraz sygnalizacja jest wyposażona w automatyczną detekcję pieszych. Dzięki temu pracuje akomodacyjnie – zielone światło gaśnie tylko w przypadku zbliżenia się pieszego do jezdni.
Sygnalizacja została także wyposażona w akustyczne naprowadzanie. Dzięki temu łatwiej będzie przekroczyć jezdnię osobom niewidomym i niedowidzącym. Przejście ułatwiają im też specjalne płyty z wypustkami.
Więcej osygnalizowanych przejść
W tym roku nasze działania nie ograniczają się wyłącznie do modernizowania starych sygnalizacji (prace z tym związane prowadzone są m.in. na skrzyżowaniach ul. Modlińskiej z ulicami Ekspresową, Elektronową i Kowalczyka). Budujemy także nowe w tych miejscach, gdzie konieczna jest jak najszybsza poprawa bezpieczeństwa. Na początku września uruchomiliśmy światła na dwóch skrzyżowaniach ul. Kajki (z Odrodzenia i Alpejską), na trzech zebrach na ul. Kijowskiej przy Dworcu Wschodnim i na przejściu przez al. Krakowską na wysokości ul. Lipowczana.
Sygnalizację wybudowaliśmy w tych miejscach na podstawie wyników audytu bezpieczeństwa drogowego. Wytypowaliśmy też kolejne lokalizacje, gdzie planowane są światła. Do końca roku powinno potrwać projektowanie 10 nowych sygnalizacji, a ich budowa jest zaplanowana w 2021 r.