Do tej pory piesze patrole sprawdzające, czy parkujący na terenie strefy opłacili postój, były wyposażone w terminal i drukarkę. Kiedy w trakcie kontroli napotykały na samochody pozostawione bez opłaty, wlepiały kary w formie druku, zostawiając go za wycieraczką. Kierowca po powrocie do takiego auta wiedział, że będzie musiał uiścić opłatę dodatkową w wysokości 250 zł lub 170 zł, jeśli zrobi to w terminie 7 dni.
13 stycznia 2022 r. weszły w życie zmiany. Od tego dnia kontrolerzy wychodzą w teren wyposażeni w smartfon i małą drukarkę. W smartfonie odpalają aplikację e-Kontroler, aby połączyć się z bazą danych potrzebnych do kontroli, a następnie za jej pomocą sprawdzają parkowanie. Sprawdzanie polega na skanowaniu tablic rejestracyjnych i ich sczytywaniu. Mała drukarka kontrolerom potrzebna jest tylko w przypadku samochodów na zagranicznych numerach rejestracyjnych. Jeśli okaże się, że takie auto pozostawione w strefie nie ma opłaconego postoju, drukują karę na papierze, a „paragon” zostawiają za wycieraczką. W przypadku samochodów na białoruskich, rosyjskich i ukraińskich numerach druk jest w językach polskim i rosyjskim, w przypadku pojazdów zza naszej zachodniej i południowej granicy – w językach polskim i angielskim.
Po zakończeniu kontroli zeskanowane zdjęcia tablic są zgrywane w naszym systemie elektronicznym. Tam są weryfikowane – fotografie samochodów z opłaconym parkowaniem są usuwane, a te przedstawiające auta pozostawione w strefie bez opłaty są zabezpieczane, a następnie przesyłane właścicielowi pojazdu jako dowód. Niepłacący kierowcy nie dowiedzą się już po powrocie do pojazdu, że dostali karę, a dopiero w ciągu 7-30 dni. W takim czasie będziemy dostarczać pocztą informacje o przewinieniu i należnej do zapłaty kwocie. Wśród dokumentów wysłanych w wezwaniu znajdzie się PIN potrzebny do zalogowania na naszej stronie, by sprawdzić na zdjęciach swoje parkowanie.
E-kontrola i opłaty za postój
Nadzór nad Strefą Płatnego Parkowania Niestrzeżonego pełnią przede wszystkim elektryczne samochody do e-kontroli. Dysponujemy już dziewięcioma takimi autami, po ubiegłorocznym rozszerzeniu naszej floty o kolejnych sześć. Każdy wykonuje pracę porównywalną do pracy 10 dwuosobowych pieszych patroli, co znacznie podnosi efektywność pobierania opłat. Kontrola opłat jest ważnym ogniwem funkcjonowania strefy, bo celem płatnego parkowania jest zapewnienie rotacji na miejscach postojowych. To możliwe jest tylko wtedy, jeśli wyeliminujemy nieuczciwych kierowców, którzy nie stosują się do obowiązujących zasad.