Dobra cena za przejście
Przejście i przejazd rowerowy przez ulicę Karową oraz odcinek drogi rowerowej wzdłuż Wisłostrady chciały wykonać cztery firmy. Po przeanalizowaniu ofert wybraliśmy Wod-Kan Bruk, której oferta opiewa na niecałe 5 mln zł. Wykonawca będzie miał 100 dni na zrobienie przejścia. Czas ten liczy się od momentu podpisania umowy.
Gros robót to znaczna rozbudowa sygnalizacji świetlnej u zbiegu z Wisłostradą. Do tego dochodzą niezbędne prace związane z przebudową chodnika oraz budową infrastruktury rowerowej po obu stronach ulicy.
Aktualizacja
Ten tekst został zaktualizowany w połowie kwietnia, czyli po wyborze wykonawcy przejścia.
Dobra cena za most
Podliczyliśmy też już wszystkie koszty związane z budową samego mostu, który w ciągu nieco ponad dwóch lat wybudowała polska firma Budimex. Każda umowa na tak długą i dużą inwestycję obowiązkowo – to wymóg prawny – zawiera zapisy dotyczące mechanizmów waloryzacji kontraktu ze względu na inflację. Trzy lata temu podpisaliśmy umowę na kwotę 121 mln złotych brutto. Ostatecznie Budimex za zbudowany most zarobi 144 mln zł brutto. Niewielką, w skali całego kontraktu, część tej różnicy stanowią też różnego rodzaju prace dodatkowe, to kwestia kilku milionów złotych.
Jeśli doliczymy do tego koszty przygotowanego wcześniej projektu, a także umowy na nadzór nad pracami, most kosztował Warszawę 154 mln zł.
Warto pamiętać, że już w 2021 roku kosztorys, czyli przygotowywany na nasze potrzeby wstępny szacunek ile powinna kosztować taka inwestycja (pozwalający np. ocenić, czy oferty w przetargu są dobre), opiewał na blisko 180 mln zł brutto. Zarówno z tamtej jak i z obecnej perspektywy most udało się zbudować za bardzo dobrą cenę.
Nowe Centrum Warszawy przechodzi na drugi brzeg
Równolegle trwa projektowanie przebudowy ulicy Okrzei, która biegnie na przedłużeniu nowego mostu po stronie Pragi-Północ. Zajmują się tym projektanci z warszawskiej firmy Meritum Projekt, która w ramach Nowego Centrum Warszawy odpowiada również z rysowanie nowego kształtu ulicy Kruczej oraz Alej Jerozolimskich.
Prace są już zaawansowane. Gotowej dokumentacji spodziewamy się na przełomie lata i jesieni. Następnie możliwie szybko chcemy ogłosić przetarg na właściwą przebudowę. Nie możemy się już doczekać wbicia pierwszej łopaty. Ulica Okrzei zyska szpalery drzew i drogę rowerowa oraz chodniki wykonane z wysokiej jakości materiałów i wzbogacone o małą architekturę.
Nowy most jest impulsem do dalszej rewitalizacji Pragi. W pierwszym etapie inwestycja dotyczy odcinka od nowego mostu do skrzyżowania z ulicą Jagiellońską. U zbiegu z ulicą Jagiellońską wstępnie planowany jest nowy plac miejski. Prace koncepcyjne na ten temat koordynuje miejskie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego.