Latarnie na ul. Nowy Zjazd i ślimaku łączącym Wisłostradę z mostem Śląsko-Dąbrowskim pamiętały jeszcze czasy PRL-u. Wraz z upływem lat ich stan techniczny był coraz gorszy – betonowe konstrukcje zaczęły się kruszyć, a sodowe oprawy, w które były wyposażone, świeciły słabo przy jednoczesnym dużym zużyciu prądu.
Na ul. Nowy Zjazd ustawiliśmy 10 stalowych słupów w grafitowym kolorze. Nowoczesne konstrukcje zastąpiły dotychczasowych 10 betonowych latarni. Jednocześnie wymieniliśmy też słupy po sąsiedzku, na ślimaku umożliwiającym wjazd z Wisłostrady na most Śląsko-Dąbrowski. Tutaj również stanęło 10 stalowych latarni w miejscu takiej samej liczby starych.
Na wszystkich nowych konstrukcjach zawisło łącznie 20 opraw SAVA. Dzięki temu średnie roczne zużycie energii elektrycznej spadnie o 77 proc. i wyniesie 5,90 MWh zamiast 25,56 MWh. Tym samym w skali roku zaoszczędzimy 19,66 MWh, co przełoży się na blisko 20 tys. zł przy obecnej stawce 873 zł brutto za MWh. Jednocześnie jakość oświetlenia będzie nieporównywalnie lepsza. To bezpośrednio przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Tak wysoka efektywność, przy radykalnie zmniejszonym zużyciu prądu, jest możliwa dzięki temu, że optyka i moc opraw projektowane są pod konkretną ulicę.
Wymiana słupów została sfinansowana w ramach ryczałtowego wynagrodzenia obejmującego konserwację infrastruktury oświetlenia dzielnicy Śródmieście w latach 2020-2023.
Modernizujemy oświetlenie
Oświetlenie warszawskich ulic jest przez nas konsekwentnie modernizowane. Trwa wymiana lamp na latarniach przy wszystkich drogach podległych ZDM. Do 21 sierpnia na ponad 170 ulicach zawiesiliśmy 12 188 opraw SAVA w miejsce dotychczasowych lamp sodowych. Ponadto wymieniamy słupy oświetleniowe – w tym roku metalowe latarnie wstawiliśmy również m.in. w al. J. Rodowicza „Anody” i na ulicach F. Hynka, Spalinowej, Międzynarodowej czy Międzyborskiej.
W zeszłym roku brakujące latarnie zamontowaliśmy na ul. Przyczółkowej. Rozświetliliśmy ją na odcinku od ul. F. Klimczaka do skrzyżowania z ulicami Z. Vogla i A. Branickiego. Oświetlenie zyskały także droga serwisowa i ciąg pieszo-rowerowy do granicy administracyjnej miasta. Jeśli chodzi o wymianę lamp, w 2021 r. nowe oprawy w miejsce starych zamontowaliśmy na ulicach Lubelskiej, Ratuszowej, Przy Agorze, przebudowywanej Sokratesa, w ciągu ulic Grzybowej i Szosowej, a także na pl. Inwalidów. Oświetlenie wymienialiśmy również w tunelach – w czterech przeprawach w ciągu Trasy Łazienkowskiej oraz w ośmiu innych lokalizacjach w mieście, m.in. w Alejach Jerozolimskich (przy ul. Włodarzewskiej i Jutrzenki) i w al. 4 Czerwca 1989 r. przy ul. Szamoty (wiadukt pod torami kolejowymi). Ponadto sodowe oprawy zastąpiliśmy ledowymi na masztach na węzłach drogowych.
W 2023 r. rozpoczniemy modernizację oświetlenia na stołecznych drogach gminnych podległych dzielnicom. Wymienimy 52,6 tys. lamp. W miejsce opraw sodowych zamontujemy ledowe, które wyglądem będą przypominać SAVY, ale w zdecydowanej większości będą mniejsze – mają być dopasowane do niższych słupów oświetleniowych, jakie w znacznej większości stoją przy drogach gminnych.