Poprawimy bezpieczeństwo na Chodeckiej – przetarg na budowę ronda - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

02-10-2024

Poprawimy bezpieczeństwo na Chodeckiej – przetarg na budowę ronda

Najpierw otrzymaliśmy od Rady Miasta dodatkowe 7 mln zł na przebudowę ul. Chodeckiej na odcinku Balkonowa – Matki Teresy z Kalkuty. Następnie ogłosiliśmy przetarg i właśnie otworzyliśmy oferty. Głównym założeniem projektu jest budowa nowego ronda, ale w planie mamy również wyznaczenie nowych miejsc postojowych i posadzenie drzew. Budowa ronda w tej lokalizacji wpisuje się w długofalowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Na zdjęciu widać przejście dla pieszych, rondo, samochody, kościół i drzewa

Remont ul. Chodeckiej, wraz z otwarciem nowych stacji II linii metra, jest dopełnieniem metamorfozy, którą przeszła ul. Kondratowicza. W dotychczasowych dwóch etapach na niemal całej jej długości, od Krasnobrodzkiej aż do Wyszogrodzkiej, przeprowadziliśmy już zaplanowaną przemianę.

Brakuję „kropki nad i” czyli remontu ostatnich kilkuset metrów drogi oraz budowy docelowego ronda na skrzyżowaniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty.

Rondo już poprawiło bezpieczeństwo

Audyt bezpieczeństwa przeprowadzony na skrzyżowaniu Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty w 2017 roku nie pozostawił żadnych złudzeń. To miejsce było skrajnie niebezpieczne – zwłaszcza dla pieszych – trzy przejścia w obrębie skrzyżowania otrzymały noty 0, 2 i 2. Dobrze się złożyło, że w okolicy Metro Warszawskie budowało kolejne stacje II linii. W ramach czasowej organizacji ruchu powstało tu tymczasowe rondo a wraz z nim poszerzone azyle na przejściach, o co apelowali audytorzy.

Wprowadzenie ruchu okrężnego sprawdziło się, ale przez Chodecką nie są prowadzone już objazdy, więc docelowe rondo będzie miało mniejszy przekrój. Dzięki temu piesi będą mieli do pokonania jeden pas, a nie jak dotychczas dwa.

Projekt gotowy

W związku z tym, o czym wspominaliśmy powyżej, postanowiliśmy że na tym skrzyżowaniu rondo musi zagościć na stałe. W zeszłym roku udało się rozstrzygnąć przetarg na projekt, który jest już gotowy.

Zakłada on, że zmieni się geometria wlotu ul. Chodeckiej na odcinku od ronda do ul. Żuromińskiej.  Przybędą też równoległe miejsca do parkowania na jezdni ul. Chodeckiej, a po jej zachodniej stronie – szpaler drzew.

Brakujący remont chodników i jezdni

W ramach projektu chcemy wyremontować również ostatni, nietknięty odcinek Chodeckiej – od Wyszogrodzkiej do Balkonowej. Oprócz remontu jezdni i chodników przebudujemy też przejście dla pieszych przy Żuromińskiej. W audycie bezpieczeństwa otrzymało ono niską ocenę – 1.

Po wykonaniu wszystkich prac, mieszkańcy będą mieli do dyspozycji wygodną, funkcjonalną i bezpieczną Chodecką – na całej długości.

Otrzymaliśmy finansowanie

Podczas sierpniowej sesji Rady Miasta ZDM otrzymał 7 mln zł na budowę nowego ronda. Dzięki temu po odebraniu projektu będziemy mogli rozpocząć przygotowania do ogłoszenia przetargu na realizację prac w terenie. Chcemy, aby rozpoczęły się one już w 2025 roku. Dlatego na początku października został ogłoszony przetarg, który ma na celu wyłonienie wykonawcy plac.

Teraz przyszedł czas na otwarcie ofert. Przebudową ul. Chodeckiej oraz budową ronda na skrzyżowaniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty zainteresowanych jest aż 12 firm. Spośród przesłanych ofert wysokość wielu jest poniżej przygotowanego wcześniej kosztorysu, dlatego też liczymy na szybkie rozstrzygnięcie przetargu. Oferty rozpoczynają się od niecałych 10,5 mln zł do niecałych 14,5 mln zł.

W ramach tej samej sesji zostały przyznane nam środki również na inne inwestycje poprawiające wygodę i bezpieczeństwo mieszkańców. O nich będziemy informować szczegółowo i na bieżąco.

Stolica bezpieczeństwa – długofalowa strategia

Budowa ronda na skrzyżowaniu Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty wpisuje się w długofalowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego podstawą jest oczywiście kompleksowy audyt bezpieczeństwa przejść dla pieszych, ale nie tylko. W latach 2025-2028 Warszawa przeznaczy 284 mln zł na działania związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Z tego 164 mln zł to nowy dodatkowy program, który ma za zadanie jeszcze bardziej przybliżyć stolicę do realizacji założeń “Wizji zero”.

Zmiany przeprowadzamy jednak od dawna. Te najświeższe to zakończona budowa sygnalizacji na ulicach Maczka czy Rembielińskiej, ale także trwające budowy rond na skrzyżowaniach ulic Zawodzie i Augustówka oraz Krasińskiego i Przasnyskiej.

Aktualizacja

Ten artykuł został pierwotnie opublikowany 4 września. Następnie został zaktualizowany 2 października o nowe istotne informacje związane z ogłoszeniem przetargu oraz nowym wieloletnim programem poprawy BRD w Warszawie, a także w połowie listopada (otwarcie ofert).

Projekt organizacji ruchu

Chodecka Matki Teresy - SOR rondo

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl