Remont ul. Chodeckiej, wraz z otwarciem nowych stacji II linii metra, jest dopełnieniem metamorfozy, którą przeszła ul. Kondratowicza. Na niemal całej jej długości, od Krasnobrodzkiej aż do Wyszogrodzkiej przeprowadziliśmy już zaplanowaną przemianę.
Brakuję „kropki nad i” czyli remontu ostatnich kilkuset metrów oraz budowy docelowego ronda na skrzyżowaniu z ul. Matki Teresy z Kalkuty.
Rondo już poprawiło bezpieczeństwo
Audyt bezpieczeństwa przeprowadzony na skrzyżowaniu Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty w 2017 roku nie pozostawił żadnych złudzeń. To miejsce było skrajnie niebezpieczne – zwłaszcza dla pieszych – trzy przejścia w obrębie skrzyżowania otrzymały noty 0, 2 i 2. Dobrze się złożyło, że w okolicy Metro Warszawskie budowało kolejne stacje II linii. W ramach czasowej organizacji ruchu powstało tu tymczasowe rondo a wraz z nim poszerzone azyle na przejściach o co apelowali audytorzy.
Wprowadzenie ruchu okrężnego sprawdziło się, ale przez Chodecką nie są prowadzone już objazdy, więc docelowe rondo będzie miało mniejszy przekrój. Dzięki temu piesi będą mieli do pokonania jeden pas, a nie jak dotychczas dwa.
Projekt gotowy
W związku z tym o czym wspominaliśmy powyżej, postanowiliśmy że na tym skrzyżowaniu rondo musi zagościć na stałe. W zeszłym roku udało się rozstrzygnąć przetarg na projekt, który jest już gotowy.
Zakłada on, że zmieni się geometria wlotu ul. Chodeckiej na odcinku od ronda do ul. Żuromińskiej. Przybędą też równoległe miejsca do parkowania na jezdni ul. Chodeckiej, a po jej zachodniej stronie – szpaler drzew. Dokładne liczby będą znane po tym, jak odbierzemy projekt od wykonawcy.
Brakujący remont chodników i jezdni
W ramach projektu chcemy wyremontować również ostatni, nietknięty odcinek Chodeckiej – od Wyszogrodzkiej do Balkonowej. Oprócz remontu jezdni i chodników przebudujemy też przejście dla pieszych przy Żuromińskiej. W audycie bezpieczeństwa otrzymało ono niską ocenę – 1.
Po wykonaniu wszystkich prac, mieszkańcy będą mieli do dyspozycji wygodną, funkcjonalną i bezpieczną Chodecką – na całej długości.
Otrzymaliśmy finansowanie
Podczas ostatniej sesji Rady Miasta nasza jednostka otrzymała 7 mln zł na budowę nowego ronda. Dzięki temu po odebraniu projektu będziemy mogli rozpocząć przygotowania do ogłoszenia przetargu na realizację prac w terenie. Chcemy, aby rozpoczęły się one już w 2025 roku.
W ramach tej samej sesji zostały przyznane nam środki również na inne inwestycje poprawiające wygodę i bezpieczeństwo mieszkańców. O nich będziemy szczegółowo informować w kolejnych komunikatach.
Długofalowa strategia
Budowa ronda na skrzyżowaniu Chodeckiej i Matki Teresy z Kalkuty wpisuje się w długofalowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jego podstawą jest oczywiście kompleksowy audyt bezpieczeństwa przejść dla pieszych, ale nie tylko. W latach 2025-2028 zamierzamy przeznaczyć 134 mln zł na poprawę bezpieczeństwa, w tym 45 mln zł na budowę rond.
Zmiany przeprowadzamy jednak od dawna. Te najświeższe to zakończona budowa sygnalizacji na ulicach Maczka czy Rembielińskiej, ale także trwające budowy rond na skrzyżowaniach ulic Zawodzie i Augustówka oraz Krasińskiego i Przasnyskiej.