W Warszawie jest blisko 850 skrzyżowań i przejść wyposażonych w sygnalizację świetlną. Ponad 570 z nich (oprócz najstarszych instalacji) to tzw. sygnalizacje adaptacyjne, które dostosowują długość sygnału zielonego do natężenia ruchu. To ułatwia poruszanie się wszystkim uczestnikom ruchu.
Więcej remontowanych świateł
O sygnalizacje świetlne dbamy systematycznie. Po to, aby bezpieczeństwo i płynność ruchu były jak najlepsze. Do niedawna w umowach na konserwacje świateł standardem była tylko wymiana zużytego okablowania, masztów, sygnalizatorów czy sterowników. W 2020 r., dzięki podpisaniu nowej umowy z firmami Traffic Polska i Sprint, zakres prac w ramach bieżącego utrzymania uległ rozszerzeniu. Dzięki temu nie tylko naprawiamy to co się zepsuło, ale od razu wymieniamy wszystkie przestarzałe elementy. Przy okazji wyposażamy sygnalizację w automatyczną detekcję pieszych (tak aby nie trzeba było naciskać guzików) i pojazdów. Dzięki temu działamy wyprzedzająco, remontując stare sygnalizacje zanim dojdzie do awarii.
2021
Na ten rok wstępnie zaplanowaliśmy remont sygnalizacji w 18 lokalizacjach. Ostatecznie uda się wyremontować aż 30 skrzyżowań i przejść dla pieszych. Do tej pory prace zakończyły się w następujących miejscach:
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Wersalskiej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Fieldorfa „Nila”,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Afrykańskiej,
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Kadetów,
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości ul. Ateńskiej,
- przejście dla pieszych przez ul. Wał Miedzeszyński na wysokości Basenów Kora,
- skrzyżowanie ul. Jagiellońskiej i pl. Hallera,
- skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i ul. Bodycha,
- skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i ul. Starodęby,
- skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i ul. Popularnej,
- skrzyżowanie Alej Jerozolimskich i ul. Mszczonowskiej,
- skrzyżowanie ulic Wolskiej i Skierniewickiej,
- skrzyżowanie ulic Łopuszańskiej i Orzechowej,
- skrzyżowanie ulic Banacha i Pawińskiego,
- skrzyżowanie ulic Wołoskiej i Madalińskiego,
- skrzyżowanie ulic Wołoskiej i Dąbrowskiego,
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Niskiej,
- przejście dla pieszych przez ul. Okopową na wysokości ul. Wolność,
- skrzyżowanie ulic Chełmskiej i Bobrowieckiej,
- skrzyżowanie ulic Drewny i Zapłocie,
- przejście dla pieszych przez ul. Andersa na wysokości ul. Dubois.
Dostosowanie do potrzeb ruchu
W większości lokalizacji modernizacja świateł wiązała się z wymianą wszystkich urządzeń, m.in. masztów, sygnalizatorów, latarni sygnalizacyjnych, sterowników i okablowania, a także z wyposażeniem w automatyczną detekcję pieszych i rowerzystów oraz akustyczne naprowadzanie. Ponadto na dwóch skrzyżowaniach ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. z ulicami Białobrzeską i Szczęśliwicką dostosowaliśmy sygnalizacje do potrzeb ruchu w związku z utworzeniem buspasów. Z kolei światła na skrzyżowaniach Alej Jerozolimskich z ulicami Bodycha i Starodęby połączyliśmy przewodem umożliwiającym ich koordynację – wraz z sygnalizacją na „krzyżówce” z ul. Ryżową, która przejdzie przebudowę jesienią.
Obecnie prace modernizacyjne prowadzimy na skrzyżowaniach:
- skrzyżowanie ulic Wał Miedzeszyński i Bronowskiej,
- skrzyżowanie ulic Górczewskiej i al. Prymasa Tysiąclecia,
- skrzyżowanie ulic Górczewskiej i Elekcyjnej,
- skrzyżowanie ulic Filtrowej, Raszyńskiej i Krzyckiego,
- skrzyżowanie ulic Woronicza i Wielickiej.
W tych miejscach światła również są kompleksowo modernizowane. Dodatkowo sygnalizacje na skrzyżowaniach ul. Górczewskiej z al. Prymasa Tysiąclecia i ul. Elekcyjną skoordynujemy. A niebawem, najprawdopodobniej jeszcze we wrześniu, rozpoczniemy prace modernizacyjne na skrzyżowaniach ulic Koszykowej i E. Plater oraz Kazimierzowskiej i Dąbrowskiego.
Nie tylko sygnalizacje
Powyższe lokalizacje nie są jedynymi, w których usprawniamy działanie sygnalizacji. Dochodzą jeszcze skrzyżowania, na których przebudowujemy światła wraz z otaczającą je infrastrukturą w postaci np. chodników. Tak dzieje się m.in. na ursynowskim skrzyżowaniu al. Komisji Edukacji Narodowej z ulicami Bartóka i Surowieckiego (gdzie m.in. budujemy brakujące przejazdy rowerowe) czy w Śródmieściu na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Królewskiej – tu w ramach powoli kończących się prac m.in. położyliśmy nową nawierzchnię jezdni.
Z kolei półtora tygodnia temu zakończyliśmy modernizację sygnalizacji na skrzyżowaniu al. Wilanowskiej z ulicami Kosiarzy i Sarmacką. Światła zmodernizowaliśmy, dostosowując je do obsługi pojazdów korzystających z przedłużonej i podpiętej do „krzyżówki” ul. Sarmackiej.