Seniorzy znacznie bezpieczniejsi w 2019 r. - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

27-05-2020

Seniorzy znacznie bezpieczniejsi w 2019 r.

W 2019 r. na warszawskich ulicach zginęło prawie o połowę mniej osób w wieku 60+ niż rok wcześniej. Znacznie spadła też liczba wypadków, w których poszkodowani zostali seniorzy-piesi, choć wciąż prawie co drugi pieszy przejechany w stolicy to osoba starsza. Poniższe dane to część cyklicznego raportu o bezpieczeństwie ruchu drogowego w Warszawie, który wkrótce opublikujemy.

Para seniorów na przejściu dla pieszych.

W 2019 r. na warszawskich ulicach zginęło 35 osób. 12 z nich to osoby starsze, czyli w wieku 60 lat i więcej. Zdecydowana większość z nich to piesi. Takich przypadków było w ubiegłym roku 10.

To podkreślenie jest ważne, bo wskazuje na zagrożenia dla mieszkańców miasta, którzy z racji wieku często gorzej orientują się w miejskiej przestrzeni i trudniej im zareagować na niebezpieczeństwo. Warto zwrócić uwagę, że spośród 21 pieszych, którzy zginęli w zeszłym roku, prawie połowa to właśnie osoby starsze.

I choć każdy taki przypadek jest tragiczny, zeszłoroczne liczby są optymistyczne. W 2018 r. na stołecznych ulicach zginęło 21 seniorów, z czego jako piesi – 18. W ubiegłym roku, przypomnijmy, odpowiednio 12 i 10 z nich jako piesi. Oznacza to spadek o 43 proc. w sumie i o 44 proc. wśród seniorów-pieszych.

Po raz pierwszy od 2011 r. seniorzy to mniej niż połowa wśród pieszych ofiar wypadków w Warszawie. Ostatnio co roku takich przypadków było zwykle 20 lub więcej. W 2018 r. ta liczba spadła do wspomnianych 18, ale takiego spadku jak w 2019 roku jeszcze nie notowaliśmy.

To zjawisko cieszy o tyle, że jest efektem bardziej ogólnej tendencji, czyli po prostu coraz mniejszej liczby wypadków z udziałem seniorów – zarówno kierujących, jak i pieszych, zarówno sprawców, jak i poszkodowanych. W 2019 r. zanotowano 311 takich zdarzeń (rok wcześniej 389, spadek o 20 proc.). Co więcej, w zeszłym roku na warszawskich ulicach poszkodowanych było 100 pieszych seniorów (90 rannych i 10 zabitych). Rok wcześniej było ich 132 (115 rannych i 18 zabitych). To spadek o 24 proc.

Wciąż jednak warto mieć w pamięci, że w co trzecim wypadku w Warszawie w ubiegłym roku brała udział osoba starsza. Prawie co trzeci poszkodowany pieszy to senior i – powtórzmy – prawie co druga piesza ofiara śmiertelna to senior.

Jesienią zeszłego roku Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził kampanię społeczną pod hasłem „Obudź się!” mającą zwrócić uwagę właśnie na zagrożenie wypadkami z udziałem seniorów. Najbardziej widocznym elementem były dwa spoty z udziałem m.in. Piotra Fronczewskiego i Krystyny Tkacz, ale kampania to przede wszystkim spotkania ze starszymi warszawiakami czy grafiki w autobusach, tramwajach i na rowerach Veturilo. Kampania była niewątpliwie potrzebna w świetle danych z 2018 r., wedle których trzech na czterech zabitych na drogach pieszych miało 60 lat i więcej.

Kampania była skierowana zarówno do kierowców, jak i do samych seniorów. O ile bowiem seniorom najbardziej zagrażają inni uczestnicy ruchu drogowego – zdecydowanie najczęstszą przyczyną takiego wypadku jest nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu – to te nieliczne przypadki gdy winni są seniorzy-piesi są najtragiczniejsze w skutkach. W 2019 r. zawinili w zaledwie 8 takich wypadkach, ale w efekcie 4 osoby zginęły.

Pełny obraz sytuacji będziecie mogli zobaczyć w przygotowywanym do publikacji „Raporcie o stanie bezpieczeństwa drogowego w Warszawie w 2019 r.”

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl