Obudź się! Ponad 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych na stołecznych drogach to seniorzy - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

02-10-2019

Obudź się! Ponad 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych na stołecznych drogach to seniorzy

Kampania społeczna Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie „Obudź się! Uwaga=życie” ma na celu poprawę bezpieczeństwa seniorów na warszawskich drogach.

Ubiegłoroczne statystyki, opublikowane przez ZDM, pokazały, że osoby po 60. r.ż. to grupa najbardziej narażona na ryzyko wypadku. Uważność na drodze – to jeden z fundamentalnych czynników, mających wpływ na bezpieczeństwo.

Jak wynika z przeprowadzonego przez Zarząd Dróg Miejskich w 2018 roku audytu bezpieczeństwa, wśród najczęściej występujących przyczyn wypadków drogowych z udziałem pieszych ‑ seniorów na warszawskich drogach – należy wymienić nieudzielenie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych  (60,3 proc.) i nieprawidłowe cofanie pojazdów (16,8 proc.). Seniorzy najczęściej przyczyniają się do wypadków przekraczając jezdnię w miejscu niedozwolonym (14 proc.). Najwięcej wypadków w udziałem osób starszych w 2018 r. wydarzyło się w kwietniu, maju i październiku.

Najnowsza statystyka wypadków z udziałem pieszych za 2019 rok, przygotowana przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu jest również alarmująca – liczba śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zwiększyła się w porównaniu do ubiegłego roku. Wypadki z pieszymi na stołecznych drogach – to ponad połowa ogólnej liczby wypadków w 2019 roku – mówi Michał Domaradzki, Dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Chodzenie utartymi ścieżkami, przechodzenie na czerwonym świetle, czy nieustąpienie pierwszeństwa lista przewinień zarówno pieszych, jak i kierowców jest długa. Jedno jest pewne wszystkie te drobne wykroczenia i złe nawyki stwarzają ryzyko utraty życia. Będziemy prowadzili działania, skierowane zarówno do kierowców i seniorów, które „obudzą” obydwie grupy. Uważność, wzajemne zrozumienie i odpowiedzialność wszystkich użytkowników drogi to stan do którego chcielibyśmy dążyć, a także nasze największe wyzwanie komunikacyjne.

– Przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa, doświetlanie przejść dla pieszych, budowanie sygnalizacji świetlnych, czy naprawa dróg – to wszystko działania niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa. Fundamentalną jest jednak zmiana świadomości i postaw – to dzięki wrażliwości, uwadze i odpowiedzialności użytkowników drogi, infrastruktura miejska w pełni zyskuje na wartości i zaczyna pełnić pożądaną funkcję – mówi Łukasz Puchalski, Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – To bardzo ważna dla nas kampania – ubiegłoroczne statystyki ukazały ponurą rzeczywistość – w 2018 roku na stołecznych drogach aż 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych stanowili seniorzy. O bezpieczeństwie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, kiedy będzie istniała świadomość zagrożeń.

W kampanii wykorzystane zostały narzędzia komunikacyjne, mające na celu dotarcie do kierowców i seniorów: nasza kampania, to nie tylko działania medialne i spoty, to także długofalowe działania poprzez które będziemy chcieli dotrzeć do seniorów. To spotkania na Uniwersytetach III wieku, w klubach seniora, chcemy dotrzeć do osób starszych za pośrednictwem miejsc, w których bywają najczęściej. Dużą rolę stanowi także Kościół, za pośrednictwem warszawskich parafii będziemy informowali seniorów o zagrożeniach na drodze.

Konferencja inaugurująca kampanię 

Podczas konferencji nasze spoty po raz pierwszy ujrzały światło dzienne. Wśród uczestników nie zabrakło przedstawicieli mediów i seniorów. Obecni byli również Michał Domaradzki, Dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu, Łukasz Puchalski, Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich czy Kazimierz Mazur, jeden z bohaterów spotów.

Spotkania z seniorami

W ramach naszych działań przeprowadzamy spotkania z seniorami, podczas których prezentujemy spoty i założenia kampanii. Seniorzy mają również szansę podzielić się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami.

Potańcówka z DJ Viką

W ramach kampanii zorganizowaliśmy potańcówkę dla seniorów. Za oprawę muzyczną odpowiadała DJ Vika. Była to doskonała okazja do dobrej zabawy, ale również rozmów, prezentacji spotów i rozdania upominków, które przygotowaliśmy dla uczestników.

W ramach kampanii powstały dwa spoty. Pierwszy skierowany jest do seniorów, zaś drugi do kierowców. 

Działania outdoorowe 

Kampania nie opiera się wyłącznie na spotkaniach z seniorami czy prezentacji spotów. W ramach naszych działań grafiki przypominające o założeniach kampanii pojawiły się na miejskich autobusach, rowerach Veturilo oraz na ekranach w tramwajach.

Pliki do pobrania

Powered by Projectic.pl