02-10-2019

Obudź się! Ponad 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych na stołecznych drogach to seniorzy

Kampania społeczna Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie „Obudź się! Uwaga=życie” ma na celu poprawę bezpieczeństwa seniorów na warszawskich drogach.

Obudź się! Ponad 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych na stołecznych drogach to seniorzy

Ubiegłoroczne statystyki, opublikowane przez ZDM, pokazały, że osoby po 60. r.ż. to grupa najbardziej narażona na ryzyko wypadku. Uważność na drodze – to jeden z fundamentalnych czynników, mających wpływ na bezpieczeństwo.

Jak wynika z przeprowadzonego przez Zarząd Dróg Miejskich w 2018 roku audytu bezpieczeństwa, wśród najczęściej występujących przyczyn wypadków drogowych z udziałem pieszych ‑ seniorów na warszawskich drogach – należy wymienić nieudzielenie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych  (60,3 proc.) i nieprawidłowe cofanie pojazdów (16,8 proc.). Seniorzy najczęściej przyczyniają się do wypadków przekraczając jezdnię w miejscu niedozwolonym (14 proc.). Najwięcej wypadków w udziałem osób starszych w 2018 r. wydarzyło się w kwietniu, maju i październiku.

Najnowsza statystyka wypadków z udziałem pieszych za 2019 rok, przygotowana przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu jest również alarmująca – liczba śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zwiększyła się w porównaniu do ubiegłego roku. Wypadki z pieszymi na stołecznych drogach – to ponad połowa ogólnej liczby wypadków w 2019 roku – mówi Michał Domaradzki, Dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu.

Chodzenie utartymi ścieżkami, przechodzenie na czerwonym świetle, czy nieustąpienie pierwszeństwa lista przewinień zarówno pieszych, jak i kierowców jest długa. Jedno jest pewne wszystkie te drobne wykroczenia i złe nawyki stwarzają ryzyko utraty życia. Będziemy prowadzili działania, skierowane zarówno do kierowców i seniorów, które „obudzą” obydwie grupy. Uważność, wzajemne zrozumienie i odpowiedzialność wszystkich użytkowników drogi to stan do którego chcielibyśmy dążyć, a także nasze największe wyzwanie komunikacyjne.

Przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa, doświetlanie przejść dla pieszych, budowanie sygnalizacji świetlnych, czy naprawa dróg – to wszystko działania niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa. Fundamentalną jest jednak zmiana świadomości i postaw – to dzięki wrażliwości, uwadze i odpowiedzialności użytkowników drogi, infrastruktura miejska w pełni zyskuje na wartości i zaczyna pełnić pożądaną funkcję – mówi Łukasz Puchalski, Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie. – To bardzo ważna dla nas kampania – ubiegłoroczne statystyki ukazały ponurą rzeczywistość – w 2018 roku na stołecznych drogach aż 75 proc. ofiar śmiertelnych wśród pieszych stanowili seniorzy. O bezpieczeństwie będziemy mogli mówić dopiero wtedy, kiedy będzie istniała świadomość zagrożeń.

W kampanii wykorzystane zostaną narzędzia komunikacyjne, mające na celu dotarcie do kierowców i seniorów: nasza kampania, to nie tylko działania medialne i spoty, to także długofalowe działania poprzez które będziemy chcieli dotrzeć do seniorów. To spotkania na Uniwersytetach III wieku, w klubach seniora, chcemy dotrzeć do osób starszych za pośrednictwem miejsc, w których bywają najczęściej. Dużą rolę stanowi także Kościół, za pośrednictwem warszawskich parafii będziemy informowali seniorów o zagrożeniach na drodze.

Działania w ramach kampanii przewidziane są do końca marca 2020 roku.
Więcej informacji: www.kampaniaobudzsie.pl

Pierwszy spot promujący kampanię:

Drugi spot promujący kampanię:

Powered by Projectic.pl