Słuchamy mieszkańców - Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie

Wyszukiwarka

Menu główne

30-05-2018

Słuchamy mieszkańców

Na ulicach, którymi zarządzamy spotykają się potrzeby różnych grup użytkowników. Staramy wsłuchiwać się w głos warszawiaków oraz rozwiązywać konfliktowe sytuacje. Czasem wymaga to zmiany podjętych wcześniej decyzji.

Kontrowersje budzą zarówno duże inwestycje, jak i drobne zmiany w organizacji ruchu. Staramy się zawsze, aby podjęte decyzje spełniały oczekiwania mieszkańców – nie jest to jednak możliwe, jeżeli oczekiwania różnych grup są różne, a dodatkowym ograniczeniem są przepisy lub inne uwarunkowania.

Sposób funkcjonowania roweru Veturilo był przedmiotem szeroko zakrojonych konsultacji społecznych. Wciąż jednak udoskonalamy system m.in. poprzez korekty lokalizacji stacji na wniosek mieszkańców. Tak było w przypadku stacji na rogu ulic Grochowskiej i Mińskiej. Rowery zostały przeniesione z powierzchni wyłączonej z ruchu na chodnik na wysokości budynku Grochowska 338, o co prosili kierowcy – stacja mogła ograniczać widoczność przy włączaniu się do ruchu. Zmiana lokalizacji wywołała jednak kontrowersje wśród innych mieszkańców w związku z tym, że rowery zajęły kilka miejsc parkingowych. Zgodziliśmy się, że stację można przesunąć raz jeszcze – bliżej skrzyżowania z ul. Mińską. To pozwoliło na odzyskanie części miejsc parkingowych.

Po wnioskach od mieszkańców lokalizację zmieniła również stacja przy Centrum Nauki Kopernik – przesunęliśmy ją tak, aby nie blokowała chodnika. Teraz podobna operacja trwa przy Stadionie Narodowym – stacja przy moście Poniatowskiego jest przenoszona dalej od chodnika, aby nie utrudniać ruchu pieszych i rowerów. Taki projekt został zgłoszony w budżecie partycypacyjnym. Mimo że nie uzyskał wystarczającej liczby głosów, wprowadzamy zmianę we własnym zakresie.

Ogródki tylko legalnie

Na początku maja media donosiły o restauracji na pl. Konstytucji, której ogródek restauracyjny „wchłonął” miejskie drzewa i ławki. Problem ten zgłaszali nam również sami mieszkańcy. Na miejscu poza standardową kontrolą, wprowadziliśmy nowe rozwiązanie – oznaczenia wskazujące granice terenu, który może być zajęty przez stoliki. Takie rozwiązanie sprawdziło się na ul. Francuskiej i jest obecnie wprowadzane na Nowym Świecie, mamy nadzieję że sprawdzi się i tutaj.

Jest to element europejskiego projektu RESOLVE – wyznaczamy symboliczne granice pomiędzy strefą pieszą a ogródkami restauracji, malując ją na chodniku przyjazną dla środowiska, zmywalną farbą. Więcej o RESOLVE można dowiedzieć się tutaj.

„Drobna zmiana” przy Wawelskiej

W ramach modernizacji sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Żwirki i Wigury z Wawelską została ona dostosowana do obowiązujących przepisów. Oznaczało to konieczność likwidacji „zielonej strzałki” do skrętu w prawo w ulicę Wawelską – zgodnie z obecnymi przepisami nie można jej wyświetlać przy skręcie z dwóch pasów ruchu. Wielu kierowców nie rozumiało jednak przyczyn tej zmiany i oburzało się na znacznie dłuższy zator przed skrzyżowaniem. Postanowiliśmy wprowadzić korekty – drugi pas do skrętu został wydłużony, dzięki czemu zniknął tzw. efekt krótkiego pasa i ruch odbywa się płynniej.

Wnioski mieszkańców przyczyniły się też do zmiany organizacji ruchu w Al. Jerozolimskich. Projekt przebudowy odcinka tej ulicy na Ochocie był poddawany konsultacjom społecznym. Wybrany w nich wariant zmian przewidywał likwidację pasa włączenia z ul. Spiskiej. Już w czasie prac mieszkańcy zaczęli wnioskować o pozostawienie pasa. W efekcie wypracowany został kompromisowy wariant: pas włączenia został przebudowany i nadal służy mieszkańcom.

Zmiany w organizacji ruchu na wniosek mieszkańców czekają także ul. Dąbrowskiego. Tam również głosy sprzeciwu pojawiły się dopiero podczas wdrażania zmian. Mimo tego, po serii spotkań z mieszkańcami, ustaliliśmy kompromisowy wariant zmian w organizacji ruchu, który zostanie wprowadzony po uzgodnieniu projektu.

Powered by Projectic.pl