Chodzi przejścia przez ul. B. Czecha przy wlotach ulic Wawerskiej i H. Wierzchowskiego oraz przez ul. Żegańską w rejonie posesji 22c. Każde było bardzo niebezpieczne dla pieszych. Na ul. B. Czecha, dwujezdniowej trasie wylotowej w kierunku Wesołej i dalej do węzła z autostradą A2, codziennie poruszają się tysiące samochodów, a wielu kierowców rozpędza się powyżej dopuszczalnych 60 km/h. Jak pokazały przeprowadzone 23 i 24 października 2018 r. pomiary, średnia prędkość wyniosła 69,8 km/h. Dlatego właśnie na problem nadmiernej prędkości zwrócili uwagę audytorzy w trakcie audytu nieosygnalizowanych przejść dla pieszych w Warszawie. Obie zebry przez ul. B. Czecha ocenili na 0 w sześciopunktowej skali (od 0 do 5) i uznali, że jedynym rozwiązaniem na poprawę bezpieczeństwa jest budowa na nich sygnalizacji świetlnej.
Analogiczną rekomendację otrzymaliśmy w przypadku przejścia przez ul. Żegańską przy posesji 22c. W audycie zebra przez południową jezdnię otrzymała notę 1, zaś przez północną – 0. Największym problemem również była nadmierna prędkość. Audytorzy zauważyli, że wielu kierowców decydowało się wyprzedzać nawet na pasach.
Światła w każdej z tych trzech lokalizacji zostały wybudowane i właśnie uruchomione. Sterując ruchem, poprawiły bezpieczeństwo w dojściu na przystanki autobusowe (przejścia przez ul. B. Czecha) czy szkoły i pobliskich budynków użyteczności publicznej (przejście przez ul. Żegańską). Sygnalizacje są w pełni nowoczesne. Wyposażyliśmy je w automatyczną detekcję pieszych i pojazdów, co pozwala na zachowanie płynności ruchu. Światła wstrzymują kierowców tylko wtedy, gdy przechodnie zbliżą się do zebry.
Jezdnia i chodnik na ul. B. Czecha pozostały w dotychczasowym kształcie (miesiąc temu, w ramach innej inwestycji, poprawiliśmy komfort kierowcom – wymieniliśmy nawierzchnię północnej jezdni). Natomiast w przypadku ul. Żegańskiej chodnik w rejonie przejście przebudowaliśmy i nieznacznie skróciliśmy zatokę postojową po północnej stronie, aby zaparkowane samochody nie zasłaniały idących do zebry pieszych.
Sygnalizacje są kolejnymi nowymi w tej okolicy. W ostatnich dwóch latach światła wybudowaliśmy m.in. na ul. M. Kajki przy ulicach Alpejskiej i Odrodzenia oraz na ul. Żegańskiej przy ul. Bursztynowej.
To nie koniec „sygnalizacyjnych” inwestycji. Dwa tygodnie temu otworzyliśmy oferty na budowę świateł na skrzyżowaniach ulic Komitetu Obrony Robotników i Radarowej we Włochach oraz al. Reymonta i ul. Żbikowianka na Bielanach. Zgłosiły się dwie firmy (Podkowa i Traffic Polska) i obecnie analizujemy ich propozycje. Liczymy, że w najbliższych tygodniach rozstrzygniemy postępowanie. Po podpisaniu umowy wybrany wykonawca lub wykonawcy (przetarg podzielony na dwie części) będą mieli 80 dni na wywiązanie się z powierzonego zadania. To oznacza, że światła będą sterować ruchem na tych przejściach już w przyszłym roku. W bieżącym natomiast zostaną uruchomione nowe sygnalizacje na przejściach dla pieszych przez ul. Człuchowską przy ul. Okolicznej i przez ul. Krasińskiego w rejonie ul. Wybrzeże Gdyńskie.