W 2017 r. na program poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych Rada Warszawy przyznała ZDM 5 mln zł, podkreślając tym samym jak istotna dla Radnych jest ta tematyka. To dodatkowe środki, dzięki którym udało się poprawić bezpieczeństwo na kilkuset przejściach bez sygnalizacji świetlnej. Pieniądze zostały przeznaczone m.in. na doświetlenie blisko 300 „zebr”, budowę 16 aktywnych przejść dla pieszych i zabezpieczenie kilkudziesięciu przejść przed nielegalnym parkowaniem.
Działania poprawiające bezpieczeństwo podejmowaliśmy również przy wszystkich naszych inwestycjach i remontach – w ten sposób powstało m. in. kilkadziesiąt azyli, progów i wyniesionych przejść oraz 9 sygnalizacji świetlnych.
Program poprawy bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych przynosi wymierne efekty. W ciągu roku liczba ofiar śmiertelnych na „zebrach” spadła o 22%. Dlatego przygotowaliśmy pakiet kolejnych inwestycji, będących zaleceniem prowadzonego od dwóch lat systemowego audytu brd. Właśnie złożyliśmy wniosek o dodatkowe 10 mln zł na ten cel. Decyzję o tym, czy przyznać środki, podejmie w marcu Rada Warszawy.
Wnioskowane środki pozwoliłyby na doświetlenie kolejnych kilkuset przejść dla pieszych. Dokumentacja projektowa dla ponad 150 lokalizacji jest już gotowa, kolejne projekty są w trakcie opracowania. Planujemy również budowę kolejnych kilkunastu „aktywnych przejść” dla pieszych. To rozwiązanie się sprawdziło: kierowcy dwukrotnie częściej przepuszczają pieszych przez jezdnię, a czas oczekiwania pieszego na wolne przejście skrócił się o 40 proc.
Dodatkowe pieniądze pozwolą również na uspokojenie ruchu na kilku ulicach oraz rozpoczęcie prac nad budową sygnalizacji świetlnej na przejściach dla pieszych przez al. KEN (6 przejść) i ul. Modlińską (przy ul. Drogowej i przystanku Winnica). Na obu ulicach w 2017 r. doraźnie poprawiliśmy bezpieczeństwo budując po jednym „aktywnym przejściu”, audytując w tym czasie bezpieczeństwo przejść na terenie Ursynowa i prowadząc pomiary prędkości i zachowania kierowców na ul. Modlińskiej. Zastosowane rozwiązania przyniosły poprawę bezpieczeństwa, jednak była ona znacznie mniejsza niż na innych ulicach gdzie pojawiło się aktywne przejście. Taki efekt jest w dłuższej perspektywie niewystarczający – dlatego zgodnie z zaleceniami audytu brd należy tam wybudować sygnalizację świetlną. W przypadku przyznania środków przez Radę Warszawy, przystąpimy do opracowania projektów budowy sygnalizacji na obu ulicach. Nowe światła będą skoordynowane z już istniejącymi.
Ze względu na długą procedurę budowy sygnalizacji, do czasu jej zakończenia aktywne przejścia pozostaną w docelowych lokalizacjach. Docelowo ich elementy wykorzystamy w innych lokalizacjach.